Pius
Jag funderar på om det finns några perenner som är gul/lime-färgade som man kan så?

Det är faktiskt inte dumt med de gyllene bladen bland vanligt grönt, jag har en akleja som har gyllene blad, åtminstone till att börja med, senare på säsongen mörknar de till mera violett.

Så om det finns flera så vore det kul att få reda på det, ifall jag nu får plats med flera sådder. giggle.gif

Pius
ingrids
Penningblad finns jättesnygga gula och jag är rätt säker att den finns från frö.
Eva i Höga
Titta i frökatalogerna från Impecta och Rara växter bl a - om du vågar, du kommer att köpa många fröpåsar -
där hittar du säkert sådana färger du önskar.
MariaS
Hosta finns som limefärgad i bladen. Även vintergröna (Vinca minor). Akleja som du redan påpekar.
Eva zon 1-2
Anisisop Golden Jubilee har gulgröna blad och är lätt att så.
MariaS
Glömde... citrontimjan och vissa myntor
Helen i Piteå Zon 5
Heuchera cylindrika - Alunrot, Alchemilla - Daggkåpa finns flera olika sorter och storlekar, sen finns det ju gräs tex. Milium effusum 'aureum' det är vad jag kom på just nu smile.gif
biodynamisk
Blomstertobak 'Lime Green' finns också...
Går att beställa här på odla, det gjorde jag smile.gif
eugenia
Kärrtörel, en klar favorit. Även andra inom gruppen Törel. Kärrtöreln är ca 90 cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon