Gunilla T
12-02-2009, 16:05
En av de fågelarter som drabbas hårt av de förändringar som nu sker i vårt klimat är den svartvita flugsnapparen. Varje är genomför dessa fåglar en otrolig flygsträcka på 5000 km från Västafrika. Tidpunkten för flytten är exakt, under många år har de kommit fram till sina häckningsplatser vid samma tidpunkt.
Här i Mälardalen brukar jag se dem de sista dagarna i April.
Bl a i Nederländerna har den lokala temperaturen börjat förändras såpass mycket att de fjärilslarver som skall vara ungarnas föda redan haft sin högsäsong. Man kan väl gissa att något liknande sker här..ungarna föds när naturen är som rikast på insekter och har vår natur redan passerat det stadiet blir det matbrist.
Fåglarna är också extremt beroende av holkar för sin häckning, de är tuffa att putta ut andra ur holkarna men finns det redan ungar av mesar, pilfinkar så lär de få det svårt.
Alla ni som har möjlighet, sätt upp holkar för flugsnapparna - det borde gå att täcka för ingångshålet till dess att flugsnapparna anländer...eller vad säger ni som kan fåglar?
Om inte flugsnapparna förmår att påbörja flyttningen tidigare kommer de att ha svårt att överleva som art.
Myosotis
12-02-2009, 16:15
De kastar ut mesarna och kan t.o.m. bygga bo ovanpå äggen eller ungarna av mesarna. Svartmesen som har svårt att hävda sig försvinner då helt. Ett bra tips är att flugsnapparna verkar gilla nya holkar. Att täcka för hålet är bra men kan fortfarande resultera i "mesplågeri", men täcker man för hålet på en ny fräsch holk eller sätter upp en helt ny holk när flugsnapparna kommer så brukar de välja den, man hinner knappt nerför stegen så är hannen i holken.
Klimatet har förändrats tidigare och man kan bara hoppas att fåglarna hinner anpassa sig den här gången också när det går så fort. Det värsta är nästan att Sahara blir bredare, det är redan nu på gränsen till vad många arter klarar av att flyga i ett sträck.
Huggorm
12-02-2009, 16:17
Jag har faktiskt just varit och köpt plankor som skall räcka till tio holkar, och dom kommer bli med ingångshål på 30mm vilket passar flugsnapparen bra. Det är ju en av mina favoritfåglar, hoppas jag kan locka någon att flytta in till våren
Gunilla T
12-02-2009, 16:35
Du kommer säkert att få hyresgäster Huggorm!
Jag har, när jag tömt holkar hittat okläckta ägg av både mes och flugsnappare - ingen lyckades alltså med häckningen och det är ju synd!
Jag menar inte att utestänga alla mesar men man kanske kan spara någon holk till "herrn med frack" eller sätta upp den så sent så det pasar med flugsnapparen ankomst?
Gossen Ruda
12-02-2009, 18:06
Mina observationer tyder på att flugsnapparna helst kastar ut någon mes som redan byggt bo för då slipper dom göra det jobbet själva. Bygger dom själva brukar det bara bli några barkflagor i holken. Beträffande ankomstdagen för Landvetters horisont är den nästan spikad till 1 maj.
Boken
"Flugsnapparnas vita fläckar" av Staffan Ulfstrand är ju mycket bra, och visar många tidigare okända sidor om den svartvita flugsnapparen.
Meriona
13-02-2009, 18:22
CITAT (Gunilla T @ 12-02-2009, 16:05)

Alla ni som har möjlighet, sätt upp holkar för flugsnapparna - det borde gå att täcka för ingångshålet till dess att flugsnapparna anländer...eller vad säger ni som kan fåglar?
jojomen, en liten masonitskiva täcker vi med till dess de behagar anlända. Helt galet är det inte mer än max en vecka det har skilt på de senaste tio åren, min styvfar för nogrann dagbok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.