Sussgirl
Förra året läste jag i trädgårdstidning och på odla om en ny sort hibiskus som skulle få stora blommor och tåla att stå ute.
Det var en ny sort som de börjat driva fram men kommer inte ihåg vad den heter.
Är det någon som känner igen vad jag menar? Kan det vara samma sort de har på bakker. Luna heter den.

/Susanne
Christer i Falköping
Inte speciellt ny sort kan jag berätta. Kallas för Newbiskus men är en Hibiscus moscheutos. Du kan köpa fröer från Impecta om du vill ha den. Visst klarar den svenskt klimat rätt bra, men hinner inte blomma så ofta hos oss om det blir en kall höst. Vissnar ned till marken varje år och börjar om på nytt, så gör den även om du har den som krukväxt och övervintrar den svalt.
Christer.
Alexander-VG-zon3
jag köpte min första 05 tror jag, klarar vintern bra men har bara blommat en gång ( sommaren 06),brukar alltid få knoppar men den hinner inte. dom jag har i kruka inne har inte vissnat ner. men dom där ute tvingas ju att frysa ner av kyla. jag har nu 3sorter 2av dom blommade denna sommar. har 2i krukor och 1på friland.

dom klarar vintern upp till zon 3-4 om man täcker dom, men dom blommar endast regelbundet i ett varmt och soligt zon 0-2läge.

ett alt är ju att du inte har den ute utan tar in den innan frosten kommer och övervintrar den inne ca +10c, då vissnar den inte ner och då blommar den tidigare på sommaren och kan blomma regelbundet i alla zoner.

vill du ha en som blommar bättre än denna ska du välja Frilandshibiscus - Hibiscus syriacus, den klarar också upp till zon 3-4 i ett varmt och soligt läge. täck den om vintern blir kall. den blommar mer och bättre än den andre. och blommar också ofta i kallare zoner som zon 3. den vissnar inte ner och blommar på ettåriga skott och då gör det inget att den skulle frysa ner. den växer också bättre under en sval sommar än den andra.

förutom dessa två arter finns det några andra som klarar vintern upp till zon 2. men dom blommar sämre.

det finns också en ettårig sort som självsår sig ute och hinner blomma under sommaren.

Sussgirl
Hej!

Är det någon som odlar frilandhibiskus?
Finns tre sorter hos bakker *sugen* blå,vit och rosa.
Men vet inte om man vågar.. har köpt tidigare och bara fått rötter.
Men man är bra sugen.. någon som har erfarenhet av bakker och buskar?
Även sugen på syrenbuddlejan som är blå.

/susanne
Alexander-VG-zon3
blå buddleja finns inte.

Frilandshibiskus finns på dom flesta plantskolor i syd-mellansverige. köper du på en riktig plantskola får du högre kvalite. Bakker är skit och inget man ska lägga pengar på.

ja jag odlar den har flera sorter och en brokbladig. odlar även den ''nya'' perenna sorten.
Christer i Falköping
Håller med Linus. Numera säljs de ju lite överallt så strunta i Bakker, även syrenbuddleian kan man ju hitta på många ställen.
Christer.
Pia mitt i Skåne
Jag har köpt en del frön av Frilandshibiscus i år, det är ju spännande att odla själv. Kanske bekanta har Hibiscusen i trädgården och man kan få ta frön, de är ju ganska vanliga...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 13-02-2009, 21:56) *
Jag har köpt en del frön av Frilandshibiscus i år, det är ju spännande att odla själv. Kanske bekanta har Hibiscusen i trädgården och man kan få ta frön, de är ju ganska vanliga...

det hade nog gått att ta frön om dom hade hunnit att mogna. den blommar ju i Juli (varma år) annars börjar den oftast i mitten av aug och fortsätter sedan fram tills frosten kommer. under kalla år blommar den inte alls.

en som dock blommar och som man kan ta frön på i sverige är denna Timvisare
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/malva/hibis/hibitri.html

av den har jag många frön av.
Pia mitt i Skåne
Den vanliga blålila syriacusen har jag fått frön av en granne och en annan bekant hade frön med sig ner från Göteborg. Givetvis beror det ju på var man bor. Men kanske någon här på odla får fram frön och är vänlig nog att dela med sig? Jag skall försöka skaffa någon av de dubbla, har bara enkla...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 13-02-2009, 22:13) *
Den vanliga blålila syriacusen har jag fått frön av en granne och en annan bekant hade frön med sig ner från Göteborg. Givetvis beror det ju på var man bor. Men kanske någon här på odla får fram frön och är vänlig nog att dela med sig? Jag skall försöka skaffa någon av de dubbla, har bara enkla...

visst får man frön, men som sagt det är problem med att dom inte hinner mogna. och det beror ju vart man bor också har man en skyddad solbelyst bakgård inne i centrala malmö så kommer den blomma och ge frön varje år. men tänker man sig ''allmänt'' hela sydsverige så kan det vara svårt att få fram frön.

mina egna är planterade i nord-östra skåne zon 1-2 och dom har endast gett frön en gång (skaffade den första 05). sommaren 07blommade dom inte alls men resten av somrarna har dom blommat.

annars om man får frön är det bara att så på!!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon