Eva Swahn
03-12-2002, 13:04
Tänkte att det vore vackert med mosstuvor i mitt woodland. Kan man flytta mossa från naturen till sin trädgård?
De som känner mig sen gammalt vet att jag inte bryr mig om vad man får och inte får, så det behöver vi inte diskutera - eftersom det är fruktlöst
Jag har sett så vacker mossa - köttig och illandes grön - som jag vill ha!
hej,
Du vet vad jag tänker skriva!
...............................................................................!!!
Så då var det skrivet!
Mossa kan man flytta på, men den där mjuka fina gröna som brukar finnas på stenar, får inte ligga i direkt solsken. Skuggigt och fuktigt ska det vara.
Det blir att vattna lite extra på den lite då o då.
Se bara till att inte ogräs börjar växa igenom underifrån. Kanske bäst att lägga på platta stenar, som skiffer.
Eva Swahn
04-12-2002, 11:56
Lille Gubben!
Du är för söt Wilhelm. Varken föräldrar, äkta män, Gud eller Djävulen har lyckats fostra mig och därför kommer inte du heller att ha nån framgång. Jag tar vad jag vill ha, så akta dig!
Eftersom jag är en obotlig optimist – fast en dyster en – så kommer jag att plocka med mig hem de mosstuvor som jag finner granna. Vill de leva hos mig så vore det kul. Vill de inte, så kastar jag ut dem. Så enkelt är det.
Det är tryggt att veta att det fortfarande finns arkaiska filurer som du Wilhelm, en rättrådighetens apostel, när vi nu alla dväljas i dekadensens yttersta dagar.
Kram på dig du!
Det är närapå omöjligt att lyckas med en mossflytt. Bättre att försöka föröka den med frö, och att skapa ett underlag där mossor trivs. På ett woodland är det inte svårt att få mossa att nyplantera sig.
Någon på forumet här tipsade om att pensla en blandning av yogurt, ägg och vatten på torvblock och stenar man vill ha mossa på. Det, i kombination med att strö fröande mosstuvor på området, tror jag på.
Här en bra länk om mossor.
Mossor för nybörjareCilla
Hejsan,
Nåja, då är jag en av de som lyckats med det närapå omöjliga att flytta på mossa.
( Gjorde det innan jag blev "jungfru")
Vad är det för betingelser på ett woodland som gör att mossa att nyplantera sig?
Om man har ungefär samma betingelser som mossan växer på och ljus fukt osv. när man flyttar den så kommer den att växa och breda ut sig.
Ett woodland kan ju vara som torr öken och där kommer inte mossa att växa.
Om woodland och mossa: Visst, ett torrt och kalkat woodland etablerar sig ingen mossa på. Det är lågt Ph-värde (sur jord t ex från torv), fukt och ljus mossor behöver, och det har de flesta woodlands jag sett.
Cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.