Full version: stratifiering
fröhamstern
Vad betyder Stratifiering??? jag trodde det var: Påverkan av `köld-knäppen`. Men nu läste ja i ett annat inlägg om kokhett vatten o stratifiering??? confused.gif
Christer i Falköping
Värme som stratifiering har jag aldrig hört talas om förut, kanske ett eget påfund eller så har jag missat något. Jag ser stratifiering som köldbehandling av fröer.
Christer.
Ciczi
CITAT (Christer i Falköping @ 12-02-2009, 21:08) *
Värme som stratifiering har jag aldrig hört talas om förut, kanske ett eget påfund eller så har jag missat något. Jag ser stratifiering som köldbehandling av fröer.
Christer.

Ja! Det håller jag med om också. Har aldrig hört om varmvatten heller.

//Ciczi
Idomin
Har också alltid trott att det är köldbehandling av frösådd, men läste innan idag i en annan tråd att det var blötläggning av fröer. unsure.gif g.gif confused.gif

MvH Idomin
Platinum
Stratifiering är när man köldbehandlar frön manuellt för att de ska gro. De flesta perenna växter som lever i ett tempererat klimat har frön som behöver en period av kyla för att gro. Man kan till exempel placera fröna i en plastpåse i kylskåpet på ett lätt fuktat hushållspapper eller i en burk med fuktad vermikulit. Beroende på art behöver man stratifiera olika länge, det kan vara allt mellan en vecka och flera månader. Vissa arter kan kräva flera perioder med omväxlande kallt och varmt för att gro.

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Stratifiering_(botanik)"

Sussie F-Flower
Jag slog för skojs skull biggrin.gif upp i min latinska ordbok, där fanns det inte med....
Sedan slog jag upp i Bonniers Lexicon, där fanns det inte heller med...
MEN... i Bonniers Svenska Ordbok står följande: "indela i skikt eller klasser"...

Fast hur man ska tolka det exakt i dessa avseenden när det gäller odlig och förbehandling av fröer, står ej.

Jag tolkar det också som köldbehandling, men eftersom vissa säger "att fröerna ska kall-stratifieras" så kanske det finns något annat än "kall..." också..? Annars borde man väl inte behöva säga "kall"... dunno.gif
Platinum
CITAT (fröhamstern @ 12-02-2009, 20:30) *
Vad betyder Stratifiering??? jag trodde det var: Påverkan av `köld-knäppen`. Men nu läste ja i ett annat inlägg om kokhett vatten o stratifiering??? confused.gif

I Impectas stratifieringsråd nämns faktiskt kokt avsvalnat vatten, kanske det var det nån tänkte på.
flower
Stratifiering kan vara både av kall och varm art.. det finns vissa fröer som endast gror efter att blivit utsatt för en eldsvåda. Har även för mig att fröer från vissa pelargoner kräver stratifiering med kokande vatten för att gro.
KURT
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-02-2009, 22:45) *
Jag slog för skojs skull biggrin.gif upp i min latinska ordbok, där fanns det inte med....
Sedan slog jag upp i Bonniers Lexicon, där fanns det inte heller med...
MEN... i Bonniers Svenska Ordbok står följande: "indela i skikt eller klasser"...

Fast hur man ska tolka det exakt i dessa avseenden när det gäller odlig och förbehandling av fröer, står ej.

Jag tolkar det också som köldbehandling, men eftersom vissa säger "att fröerna ska kall-stratifieras" så kanske det finns något annat än "kall..." också..? Annars borde man väl inte behöva säga "kall"... dunno.gif

Formellt är det just att lägga eller ordna i lager. Det används t ex inom geologin, när man talar om bergarter som ligger i lager. När det gäller frön så började det användas när man varvade frön med sand eller torvmull i lager i en kruka, och sedan ställa ut dem under vintern:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml...2/28/72684.html

Och därför skulle jag inte använda ordet stratifiering för annan form av behandling av fröna, om det inte just innebär att man varvar dem med sand/jord i lager.
Huggorm
Fröer från Robinia, Gullregn och en del andra arter i ärtsläktet gror bättre om man häller kokande vatten över fröna och låter dom ligga kvar över natten
KURT
CITAT (Huggorm @ 13-02-2009, 15:22) *
Fröer från Robinia, Gullregn och en del andra arter i ärtsläktet gror bättre om man häller kokande vatten över fröna och låter dom ligga kvar över natten

Det finns ju en massa sätt att förbättra germineringen, behandling med syra, aktivera med värme (t ex brandnäva) och en massa andra sätt.
fröhamstern
Tack alla för svar... Ja gick till grannen som har Bra Böckers Lexikon o där stog de att stratifiering var: skiktning av en företeelse i antal nivåer :inom jordbruk underlättande av groning av frön genom att i sandbl fuktig jord mjukar upp hårdskaliga frön. och social stratifiering:hierarkisk uppdelning av ett samhälle el grupp i olika skikt el samhällsklasser.
Då e ju stora frågan: Vad har köld/värme ``knäppen`´ för namn????? De var enklare när ja trodde de va kylan confused.gif blink.gif
Bassam
Tack för fråga

jag bjöda till dig den här informationen:

Stratifiering är att bygga upp lager, och kan ha flera betydelser

Social stratifiering, är skiljelinjen i ett samhälle i nivåer baserat på rikedom och makt.
Stratifiering i arkeologi är bildandet av lager (strata) där föremålen finns.
Stratifiering av rock lager (skikt) är en del av det geologiska området Stratigrafi.
Stratifiering (botanik), där frön är förbehandlat för att simulera vintern så att groning kan förekomma.
Se stratifierat stickprov för användning av stratifiering i undersökningen provtagning. Begreppet "stratifierat stickprov" hänvisar också en metod för variansen minskning av Monte Carlo-metoder.
I logik, stratifiering är ett lager av förbrott symboler att garantera unika tolkningar och för att undvika paradoxala definitioner gillar Russell's paradox.
I matematik, Stratifiering har en särskild betydelse som tillämpas grenrör, och Singularity teorin av en nedbrytning i bitar med specificerade relationer på montering tillsammans.
I musik stratifiering är ett lager av musikalisk struktur och de oberoende drift av mer än en parameter samtidigt (se hörsel-ström).
I meteorologi atmosfärisk stratifieringsmetoden är fördelningen av atmosfären i separata lager, alla med specifika egenskaper såsom temperatur och luftfuktighet.
I histologi, skiktat epitel avser epitel som består av två eller flera skikt av epitelceller, i motsats till enkel epitel, som bara har ett lager.
Genetiska stratifiering
Stratifiering (vatten) kan uppträda på grund av gradienter i salthalt och temperatur, t.ex. sjö stratifieringskriterier.
Stratifiering av luft - oblandade luft inom ett begränsat utrymme som delas upp i termiska lager på grund av temperaturvariationer.
Ett sätt en förbränningsmotor driver då direkt injektion används för att bränna bränsle bara på sparkplug och hålla i resten av flaskan ren luft. Detta minskar bränsleförbrukningen avsevärt.

H: Bassam
Eva 33c
Jag tror att den vanligaste innebörden av "stratifiering" när det gäller frö, handlar om köldbehandling. Jelittos så råd (nr 6 ) angående stratifiering fomrmuleras så här på svenska (även den engelska översättningen använder ordet "stratified")

"Dessa frön ligger ofta mycket länge innan groningen börjar - ett år eller mer. För att spara plats och förhindra uttorkning ska dessa frön "stratifieras". Detta innebär: skikta fröet med väl fuktig - våt ren sand. Först ett lager sand, därefter ett tunt lager frö, nytt lager sand o s v. Stratifieringslådan skall stå skuggigt och svalt utsatt för vädrets växlingar - särskilt fuktigt och svalt vinterväder är gynnsamt. Skyddas mot möss och fåglar med finmaskigt nät. Under större förhållanden i plantskolor använder man särskilt för ändamålet byggda "stratifieringskistor". På våren kontrolleras ofta (varje vecka) om groningen börjat. Så snart groning kan konstateras skall fröet med den ständigt fuktiga sanden sås ut på väl förberedd såbädd.

Så egentligen stratifierar man inte frön när man sår de och ställer ut sådderna, utan det är just metoden med att varva sand och fröer som är själva stratifieringen.

Men som så ofta annars har väl begrepper fått en betydelseglidning till just behovet av kyla för att frö att gro.

Sen tror jag begreppet har kommit att utvidgas ytterligare till andra typer av förbehandlingar som fröer behöver för att vakna. Ordet "varm-stratifiering" är nog inte lika gammalt i användning?

I många frökataloger sätts likhetstecken mellan stratifiering och kallperiod.

Intressan med kopplingen "lager" och "köldperiod" som faktiskt blir logisk när man betänker metoden. smile.gif
fröhamstern
tack Bassam o Eva 33 och ni 2a förstås. Nu blev det förståligt igen. tummenupp.gif
Owe J
Att stratifiering på svenska har blivit synonym med köldbehandling har länge irriterat mig något. Som inläggen ovan visar betyder det egentligen något helt annat än själva behandlingen men har för engelskpråkiga odlare blivit en synonym för att behandla fröet/frösådden på något sätt för att det ska gro bättre. Det har i Sverige förenklats ytterligare ett steg eftersom just köldbehandling är den vanligaste behandlingsmetoden. Jag har sett försök i engelskspråkig litteratur att undvika ordet stratify och i stället använda t.ex. weathering, ungefär "utsätta för väder".
Åsa, mälardalen zon 2
Varmstratifiering är dock något annat än fröer som gror efter en eldsvåda eftersom dessa fröer inte gror av värmen utan av ämnen från askan som kommer fröet tilhanda då regnet kommer.

En del träd och buskar har komplicerad frövila vilket innebär att det kan behövas omväxlande kalla och varma perioder, så här kommer varm och kallstratifiering in.

Ursprungligen kommer dock ordet stratifiera från franskan och betyder i odlingssammanhang ungefär lagra skiktvis eftersom man lagrade de fröer som behövde kyla i lager av sand i kallbänkar förr och efter vintern tog man vara på dessa fröer och sådde dem, under lagringen hade de då fått sin köldperiod.
Ezereht
Happ men rent praktiskt då, om man har fröer som skall köldbehandlas 2-3 veckor för att gro och har planterat dem redan (är stjärnflocka).

Är det okej att sätta ut dem? vädre här pendlar mellan -3 och plus 5 ungefär nu.

Eller ska man ha dom i kylskåpet som någon skrev där det är konstant ca. plus 7.
Eva 33c
Sätt ut, växlande temperaturer är alltid bättre. Ofta är det just växlingarna som signalerar för fröet att våren närmar sig och det är dax att vakna.
Astrantia kan vara svårväckt och kan nog behöva mer än 2-3 veckor kallperiod. Skulle dina inte gro denna vår så låt krukorna stå kvar ute en vinter till. Se bara till att de aldrig torkar ut.
AstaC
Jag ställde ut en kruka med Edelweissfrö i januari. Den har fått stå där utan någon speciell tillsyn alls. Nu har de börjat gro! Spännande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon