AnnikaT
12-02-2009, 21:14
Hejsan!
Jag har tänkt ha en blandning av grus och trägolv i mitt växthus. Har ni (ni som har trägolv) bara lagt trätrall direkt på gruset? Alltså inte byggt upp det på reglar så det bli luft emellan trätrallen och gruset?
/AnnikaT
ingelsgarden1
13-02-2009, 06:59
Hej AnnikaT!
Jag har byggt golv av tryckt lösvirke, har grus i botten och reglar. Överkanten på reglarna ligger ca 10 - 15 mm över gruslagret så att det blir lite luft under golvet, fördelen med att bygga ett golv i lösvirke är att det blir jämt, nackdelen är att det inte går att lyfta upp och göra rent under som det går med små trallar ( heter det
trallar )
Jag brukar spola av golvet med slang och det torkar upp ganska fort
Lite luft mellan trätrallen och gruset behöver det nog vara för att det ska torka upp.
Lycka till
Margith
13-02-2009, 19:37
Jag har trägolv i mitt växthus och efter mycket funderade gjorde vi så är:
Först markduk, sen ett rejält lager grus.
På det byggde min man ett trägolv av lösvirke. Reglar som han skruvade fast trallen i. Reglarna ligger mot gruset och trallen är så mycket längre att den vilar mot sockeln. Stadigt och bra.
Dessutom gjorde han golvet i 3 sektioner (mitt växthus är bara 5 kvm) så att det är möjligt att plocka ut golvet om det skulle börja växa alltför mycket ogräs mellan trallen.
Mitt växthus satte jag upp 2005 och hittills har jag inte behövt ta ut det för att ogräsrensa.
Lycka till med ditt växthus!
AnnikaT
15-02-2009, 20:39
Vad jättebra, nu har jag fått lite ideer och tips på hur jag ska göra. Jag hade också tänkt göra så att det går att ta lös det någorlunda enkelt ifall man råkar tappa ner nåt mellan brädorna (hade råkat glömma det där med ogräset ;-).
Men en fråga till: behövs egentligen gruset? Räcker det inte med täckduk?
/AnnikaT
ingelsgarden1
16-02-2009, 16:20
Hej !!
Den enda nyttan gruset gör är att få ett jämt underlag till golvet, men kan du få det ändå så ka du nog utsluta gruset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.