Österläge
Jag har fallit handlöst för Prunus x subhirtella pendula, vinterkörsbär med hängande grenar eller tårkörsbär. Någon som vet var man kan hitta det i Göteborgsområdet?

thanks.gif på förhand!!
Österläge
Ingen som vet nån plantskola/handelsträdgård som har hängande körsbär? wub.gif Måste inte vara just den sorten...
ingrids
Eftersom kommunen verkar lyckas köpa in kanske du skulle höra med typ parkförvaltningen - fast de köper väl från ställen privatpersoner inte får.
dicentra
Hej Österläge!

Jag köpte ett hängande körsbärsträd förra året på Rångedala plantskola.
Prunus yedoensis ``Evensii´´

Håller tummarna för att det har klarat vintern här!

MVH MLK:-))
Österläge
Hej Dicentra,

Åh vad kul, då ska jag kolla där! Vad har du för zon? Är det ätbara körsbär på det, eller är det prydnadskörsbär?
dicentra
Hej igen!

Tycker absolut att du skall göra en utflykt till Rångedala när dom öppnar!!
Har du inte varit där så kan jag bara säga att det är en jätte trevlig plantskola.
Har det mesta när det gäller träd,buskar o växter.de har även mycket annat som intresserar en trådgårdstokig!!

Ang mitt körsbärsträd så står det så här på lappen:
Hängande växt med långa grenar.Vita blommor i april före lövsprickningen.Mycket rikblommande.Långa elliptiska dubbelt sågtandade blad.Fin gulorange höstfärg.Tålig.

Ang zon så bor jag i zon 3-4.Jag är lite tveksam till om den klarar min zon,men man får ju schansa lite ibland! naughty.gif

MVH MLK:-)) rose.gif

Österläge
Oh vad fint det låter... wub.gif Har faktiskt aldrig varit på Rångedala, vi köpte ju hus först i höstas så det har liksom inte varit aktuellt med träd tidigare... Men nu så! smile.gif Har kikat lite o de har ju japanska lönnar oxå, de är så fiiina!! tongue.gif Och mycket annat som du säger...

Jag bor ju i zon 2 så det ska det väl klara! Hoppas ditt träd har klarat sig över vintern!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon