Jag fick syn på en sån intressant passiflora när jag halkade in på en sida, passiflora trifasciata hette den, tvåfärgade blad har jag för mig, eller var det till och med tre. Nåja väldigt fin med grönrosa blad.
Funderar därför på om det finns några hemsidor som handlar om passiflora, nån som vet? Och går det att få tag på den sorten, förutom via frön?
Har sått andra passiflorafrön förut men de har aldrig kommit upp så det ger jag mig inte på.
Pius
Pia mitt i Skåne
13-02-2009, 16:01
Hejsan. För några år sedan fanns det en hel del här som gav sig på passisarna, sådde frön och bytte sticklingar. Nästan alla hade problem med uppkomsten eller ohyra eller liknande. Själv har jag inga längre, men då sådde jag från frukter jag köpte i affären och frön från Impecta (har jag för mig).
En hemsida på engelska/holländska som har massor med bilder, över 500 st, är denna Henks Passiflora site
Pia mitt i Skåne
13-02-2009, 16:21
Jag hittade en till sida Passiflora online där det finns både bilder och länkar till fröfirmor och försäljare av passiflora. Jag valde en i högen och gick in på Torsten Ulmer och klickade på Online-Shopen. Gör inte det!! Fullständigt livsfarligt för habegäret och ekonomin. Där fanns massor av Passisar och ännu värre: Hibiscusar. Får nog kolla de andra länkarna också vid tillfälle