Full version: TV4+ kommer
Överbölingen
I april kommer några program med Tina A på TV4, på torsdagar. Hoppas att hon är lika bra på trädgård som på pianot. Några duktiga proffs kommerockså att vara med läste jag. Tyvärr blir det väl lite mycket5 av Stockholms skärgård men den är ju fin i och för sig men...

När kommer trädgård för merparten av fosterlandets yta?
johannea
Jag läste artikeln i Allers Trädgård om det nya programmet, det ska bli spännande att se. Det andra programmet som pratats om som kommer i SVT verkar ju vara från österlen bara, så detta är ju några zoner högre... men jag håller med om att det är enformigt! Hoppas bara att det blir mer fokus på växter än på design som det har varit så mycket om ett tag...
renate
Vi får avvaktar och ser vad det blir,kan ja bli roligt.Det från österlen sänds i sydnytt och handlar mest om grönsaksodling bla skall fam Mandelman vara med där.Grönsaksodling är inte min grey men det kan vara intressant att titta på.Grönsaker kan man ja odlar i hela landet då gör det ja inget att det är från Österlen.
skogstroll
jag läste nån artikel i en trädgårdstidning, som jag inte minns vilken, och hon verkade ju vettig smile.gif
Eva i Höga
Jo, det blir säkert bra men TV4+ - det har ju inte vi!
HelenJ
CITAT (skogstroll @ 14-02-2009, 17:34) *
jag läste nån artikel i en trädgårdstidning, som jag inte minns vilken, och hon verkade ju vettig smile.gif

Allers Trädgård - senaste numret som kom ut nu i veckan.
Om man ska gå efter artikeln har de haft roligt när de spelade in, men det säger ju inte så mycket om kvalitén på programmet....

Kul ska det bli iaf, med ett nytt trädgårdsprogram!
KURT
Det är ju bara synd att TV4 fortsätter med sin tradition att låta programledaren stå i centrum. Man borde välja programledare som har kunskap och kan presentera i stället. Jag vetit ju inget alls om Tina Alins ev kunskap eller intresse för trädgård, men även om hon var utbildad hortonom, så kan man vara säker på att programmet snarare kommer att handla om henne än om trädgård, när det sänds i en av TV4:s kanaler.
Eva i Höga
Jag håller med Kurt!
kasam
CITAT (Eva i Höga @ 15-02-2009, 17:35) *
Jag håller med Kurt!

Jag också! yes.gif

Alba
CITAT (Eva i Höga @ 15-02-2009, 17:35) *
Jag håller med Kurt!

Håller med.

Ta Koloniträdgården Iris tex..........programmet var ju trevligt men där var också en programledare som inte kunde trädgård.
KURT
CITAT (renate @ 14-02-2009, 18:33) *
Vi får avvaktar och ser vad det blir,kan ja bli roligt.Det från österlen sänds i sydnytt och handlar mest om grönsaksodling bla skall fam Mandelman vara med där.Grönsaksodling är inte min grey men det kan vara intressant att titta på.Grönsaker kan man ja odlar i hela landet då gör det ja inget att det är från Österlen.

Vart kan man finns information om detta program? Eller är det bara korta inslag i Sydnytt?
vanjalarsa
ja det är typiskt att programledaren är i centrum. I de andra kanalerna också tycker jag.
Titta te.x på reseprogrammen. Där fokuserar man verkligen på programledaren och vad de gör. Platsen ser man inte mycket av.

Att det är mest trädgårdsprogram från södra sverige är inte så konstigt eftersom urvalet är stort och man kan odla det mesta. Ett program ifrån norrland där inte mycket går att odla är inte nåt att se tycker iallafall jag.
hälsn vanjalarsa rolleyes.gif
kasam

Förvisso boende i Skåne och trädgård i zon 0-1, men jag skulle gärna se program som skildrade trädgårdar i hela landet. yes.gif

Ja, och gärna något program som skildrade trädgårdsliv runtom i världen... Det japanska är ju vida känt, men vore ju kul att se ex vis trädgårdar i Ryssland, Mellanöstern, Indien osv. Helst då trädgårdskultur i form av privata "vanliga" trädgårdar, snarare än tjusiga parkanläggningar... tummenupp.gif

Om det också är en kunnig programledare som har ämnet och inte sig själv i centrum, ja, då är lyckan gjord. yahoo.gif

Eva i Höga
CITAT (vanjalarsa @ 16-02-2009, 10:09) *
Att det är mest trädgårdsprogram från södra sverige är inte så konstigt eftersom urvalet är stort och man kan odla det mesta. Ett program ifrån norrland där inte mycket går att odla är inte nåt att se tycker iallafall jag.

I Norrland kan mycket odlas trots att säsongen är ganska kort, men i gengäld är det ljust dygnet runt under odlingstiden. Växtligheten är frodig och det är roligt att se vad de lyckas med. Jag ser gärna program från Norrland, mycket att lära och mycket vackert att se.
Alba
................/...............

Du kan ju inte mena allvar. ohmy.gif
Betty
..../

Vilken okunskap! ninja.gif Du är välkommen upp på tundran här i permafrostens land så ska du få se att vi minsann lyckas tvinga upp en och annan prästkrage ur jorden - trots kylan och mörkret! crazy.gif
MariaS
ja det är typiskt att programledaren är i centrum. I de andra kanalerna också tycker jag.
Titta te.x på reseprogrammen. Där fokuserar man verkligen på programledaren och vad de gör. Platsen ser man inte mycket av.

Fördelen med att se ett program från den norra delen av vårt land, är att de växter som klarar sig där, kan till största delen även odlas i resten av landet.

En trädgård från norr behöver ju faktiskt inte nödvändigtvis vara tråkig, bara för att det finns färre växter. Men om man ska hårddra saken, så finns det ju mycket vedartat där uppe som vi faktiskt INTE kan odla här i den södra delen heller.

Jag skulle definitivt uppskatta att få se program från trädgårdar i norr med. Omväxling förnöjer!
HelenJ
CITAT (KURT @ 16-02-2009, 04:24) *
Vart kan man finns information om detta program? Eller är det bara korta inslag i Sydnytt?

Programserien från Mandelmanns ska sändas i SVT på fredagskvällar, när den engelska serien är slut.
Eva i Höga
Så det är inte bara lokal-tv då?! Det var ju glädjande, jag ser fram emot dessa program, hur många det nu kan bli. Den engelska serien är jag inte så förtjust i även om det är vackra bilder att titta på, men man lär sig inget.
KURT
CITAT (HelenJ @ 16-02-2009, 18:27) *
Programserien från Mandelmanns ska sändas i SVT på fredagskvällar, när den engelska serien är slut.

Fast sista avsnittet av "Engelska trädgårdar" sänds fre 6/3, och fre 13/3 (det är många fre 13:e!) sänds i stället:

"Seriestart: Från trädgård till tallrik

Brittisk trädgårdsserie. Del 1 av 6. Vi följer paret Monty och Sarah Don i deras dagliga liv på den engelska landsbygden. De odlar allt ekologiskt utifrån de olika årstiderna och ger många goda tips om hur man kan sköta sin trädgård. De visar också hur de med enkla medel lagar mycket god och näringsriktig mat av den egna trädgårdens råvaror. "

Och tidigare i tråden sas att det skulle sändas "i sydnytt", och det är i alla fall inget som redaktionen för sydnytt vet något om, kan det vara en tidningsanka?
Eva i Höga
Från trädgård till tallrik - det låter ju perfekt om vi får se hur det odlar och får tips. Ser verkligen fram emot det! Ska notera det i kalendern.
HelenJ
CITAT (KURT @ 16-02-2009, 18:21) *
Fast sista avsnittet av "Engelska trädgårdar" sänds fre 6/3, och fre 13/3 (det är många fre 13:e!) sänds i stället:

"Seriestart: Från trädgård till tallrik

Brittisk trädgårdsserie. Del 1 av 6. Vi följer paret Monty och Sarah Don i deras dagliga liv på den engelska landsbygden. De odlar allt ekologiskt utifrån de olika årstiderna och ger många goda tips om hur man kan sköta sin trädgård. De visar också hur de med enkla medel lagar mycket god och näringsriktig mat av den egna trädgårdens råvaror. "

Då är det kanske efter DEN brittiska serien det ska sändas! wink.gif Jag har bara fått besked "under våren i SVT på fredagskvällar efter brittisk serie"....

Från trädgård till tallrik låter förresten betydligt roligare än "tävla för att komma med i gula boken"....
KURT
Nu fick jag till sist svar från SVT tittarservice:

""Tyvärr har vi ännu inte fått någon info om detta.
Hör av dig om några veckor igen så hoppas vi kunna ge bättre info.
Med vänlig hälsning, Gittan
Tittarservice "
Eva i Höga
Men .... nu blir jag besviken! Hoppas du får ett bättre svar när du hör av dig dit nästa gång tummenupp.gif
KURT
Det blir i alla fall inget Söderläge, om nu det var ett trädgårdprogram?

http://gardener.blogg.se/2009/january/trad...-sanna-hul.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon