Meriona
Om man köpt jord i påse och inte gjort åt det ett år, blir den gammal/icke näringsrik om man väntar att använda den till nästa år eller rent av nästnästa? Jag har frågat på 2 plantskolor utan att få ett vettigt svar. Vet ni???? confused.gif
Aqvakul
Jag har svårt att tro att den tappar någon näring i oöppnad förpackning. Öppnar du påsen så torkar den ut och en möjligen avdunstar en mindre del av näringsämnena - men om du genomvattnar den så bör den vara fullt användbar.
Nauti
CITAT (Meriona @ 13-02-2009, 21:09) *
Om man köpt jord i påse och inte gjort åt det ett år, blir den gammal/icke näringsrik om man väntar att använda den till nästa år eller rent av nästnästa? Jag har frågat på 2 plantskolor utan att få ett vettigt svar. Vet ni???? confused.gif
Den redan tillgängliga näringen i jorden finns ju kvar, den försvinner inte bara sådär. Men någon form av nedbrytningsprocess lär det ju inte finnas i en så gammal jord.
Platinum
Vad handlar det om för typ av jord?

Jag har köpt plantjord ett år och utnyttjat det som blev kvar året efter innan jag öppnat en ny påse och inte märkt av några problem. Jag har haft mina säckar i 10grader året om konstant (+/- 3).
Åsa, mälardalen zon 2
Torv bryts ju ner ifall det finns syre + fukt så är jorden fuktig borde ju den processen pågå, det mesta i säckarna är ju torv numera. Men ett år borde man väl kunna lagra jorden sedan skulle nog jag se jorden mera som utfyllnadsmassa.
Meriona
CITAT (Platinum @ 13-02-2009, 22:02) *
Vad handlar det om för typ av jord?

Jag har köpt plantjord ett år och utnyttjat det som blev kvar året efter innan jag öppnat en ny påse och inte märkt av några problem. Jag har haft mina säckar i 10grader året om konstant (+/- 3).

Det är vanlig blomjord i mindre påsar som jag haft till krukväxter och balkonglådor. Nä egentligen har väl inte jag heller märkt av några problem, men näringsinnehållet är ju svårt att bedöma. Men det är nog som ni säger, bara att köra på! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon