Full version: Orkidéer i hängkorg
Calla
Nu börjar det snart bli dags att plantera om. Har en phalaenopsis som drar åt det marknära hållet o då jag sett bilder på orkidéer i ampel,så tänkte jag att det vore något. Men hur gör jag? Tacksam för tips o råd! thanks.gif
MariaS
Det finns två sätt.

1. fodra ampeln med coccosfoder, placera brudorkidén och fyll med orkidékompost. Häng upp och njut. VAttna med duchflaska på coccosen.

2. Fodra inte ampeln. Placera brudorkidén och fyll på med vitmossa. Ducha vitmossan.

Sen beror det på vilken typ av ampel du har, hur ofta du behöver ducha den. Är det en öppen korg, behöver den duchas varje dag. Är det en "vanlig" ampel med kruka, räcker det med en gång/vecka eller när substratet känns torrt.
MariaS
Nu har du väckt en björn som sov!

Har varit ute och letet reda på en gammal jordgubbsampel. I mitten kommer jag placera en kruka där jag kan sätta skott från Phapiopedelium. Sen fodrar jag korgen med vitmossa och i "jordgubbshålen" placeras sedan keikis från: Cymbidium, Dendrobium och Phalaneopsis. När dessa sen kommer i blom...
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 14-02-2009, 09:16) *
Nu har du väckt en björn som sov!

Har varit ute och letet reda på en gammal jordgubbsampel. I mitten kommer jag placera en kruka där jag kan sätta skott från Phapiopedelium. Sen fodrar jag korgen med vitmossa och i "jordgubbshålen" placeras sedan keikis från: Cymbidium, Dendrobium och Phalaneopsis. När dessa sen kommer i blom...

Häftigt Maria!
Det där måste du fota och lägga in en bild på, så att vi får se...
Jag blev jättenyfiken nu!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon