Full version: Azalea
djur7
Jag har 2 st Azaleor som jag köpte till jul som nu börjar blomma ut och nu undrar jag vad skall jag göra nu för att få de att överleva till sommaren och sedan få dem att bliomma till nästa jul?
Jag köpte också en azalea nu här om dagen hur gör jag när den blommat klart?
Tacksam för svar
Alexander-VG-zon3
placera dom så svalt du kan. håll dom fuktiga hela tiden.

när det är ca +5c ute tar du ut dom (ta in vid vårfrost). du ska försöka få ut dom så fort som möjligt.

när du sedan tar ut dom så ha dom i östläge. under sommaren så håll dom fuktiga hela tiden och ge näring 2-4gånger i månaden från maj till aug. sedan till hösten tar du in vid frost och sätter ut vid plusgrader. snart ute böjar dom visa knoppar. när sedan frosten blir mer ihållande. så tar du in den placera den i östfönster (eller så svalt du kan). håller den fuktiga hela tiden, snart så börjar den blomma igen. efter blomningen placera den svalt.
om det behövs så plantera om den i feb-mars i jord med lågt ph. dock har Azalea kompakt rotsystem som också växer sakta.
Bassam
Tack för frågan

Planteringsrätter azaleas och rhododendron i en plats kylas med halv skugga, där jorden är sur och väldränerad, är ett steg i rätt riktning i rätt vård för azaleas och rhododendron. Vissa sorter tål full sol om tillräckligt med vatten finns. pH-värdet bör vara omkring 5.5, har din trädgård marken testas innan plantering azaleas och rhododendron. En alltför basisk jord kan korrigeras med hjälp gödselmedel för "syra-älskande" växter, såsom blåbär och azaleas. Dessa specialgrafit gödselmedlen innehåller ammonium-N, som kommer att sänka markens pH

H Bassam
tepa
Hej

när jag var på krukuppköp nu i veckan, så hittade jag en Azalea, som dom dumpade bort för en spottstyver. Den ser ut att börja sjunga på sista versen, men jag tog den. Ska följa Flaxss råd, och sköta den, så den blommar även nästa vinter. Satte den på matsalsbordet, där är 18 grader nu. När vi eldar ikväll i vardagsrummet, så stiger värmen, om man nu inte stänger dörren emellan. Undrade om man kan ha den sådär mitt i rummet, så jag sökte om det skrivits något här på forumet om det. Och det kom fram att man kan ha den så, när den har slagit ut.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Visst är den väl vacker ...?

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon