Wargen
Inte för att jag tror att min är högst....men bra hög är den iallafall! rolleyes.gif Någon annan som vill tävla eller visa? tongue.gif
Berith
Ojojojoj!! ohmy.gif
Hannele
Härligt!
Jag älskar solrosor! wub.gif
De är så barnsliga... tongue.gif
Adri-Anne
I måndags var vi ute och gick en runda, då gick vi förbi ett hus med dom högsta solrosor vi någonsin sett, den måste vara minst fem meter.
Skall försöka och ta mig dit och skaffa bildbevis. rolleyes.gif

Solrosor är härliga wub.gif wub.gif
Ewa L
Jag skulle ev. kunna tävla med de lägsta. biggrin.gif
Hade en idé om att de skulle stå mot garageväggen och prunka. Sådde och glömde bort.
När jag rensade bland Luktärterna fanns där något återkommande ogräs som jag plötsligt förstod var vad som skulle ha blivit Solrosor.
Saiai
Du skriver inte hur höga dina solroser är , lite svårt att veta om man har högre...
Mina högsta var ca 3 meter, min son är ca 170 cm, och solrosen han håller i har han själv sått i skolan i en kruka, planterade sedan ut den med de andra i rabatten. Hans solros blev inte den högsta, men hade absolut den största blomman!

anemona
Jo, det skall jag säga er - för jag fann ett brev från min far häromdagen, daterat "Tirsdagen d. 9 oktober 1979" med ett urklipp från Helsingörs Dagblad - att DÅ var det min far som tog hem vinsten (2 flaskor rödvin!) med sin solros på 4 meter blankt! ohmy.gif

(jag får väl försöka klå honom........och er, nästa år!)
Wargen
Nu har jag varit ute och försökt mäta solrosen. Ca 3,5 meter...ska mäta den exakt när de har blommat över så jag kan lägga ner dem på marken. Det som är lite häftigt är ju att de växer i en zinkbalja. Hela baljan är full med rötter, ligger bara ett tunt lager jord på ytan.
Återkommer alltså... smile.gif
e_sedell
Min är inte så hög, men den är tjock. Jag når inte runt med fingrarna. Jag råkade köra på den med skottkörran när den var liten och då började den att luta. Jag försökte resa upp den men la inte ner någon större kraft på det för det är bara en vildsådd som står i grönsakslandet. Den fortsatte att luta och som reaktion på detta blev dej jätte tjock. Ändå är den säkert 2,5 m....
Sylvia
Jag var på reportage hos en här i närheten som stoltserade med sin solros på 4,8 m...
Annki
En kolonigranne hade solrosor i 4 m-klassen förra hösten. Självklart beundrade jag dem och frågade hur han fått dem att bli så höga och fina. Vad svarade han? Jo - "Kärlek!" Det är ett sådant svar som kan göra en tokig! Varför ska karlar vara så hemlighetsfulla?
e_sedell
Det är inte så svårt. De vill ha fet jord och mycket vatten. Han som ar det svenska rekordet ger gödningsvatten varige dag och vattnar 40L har jag för mej att det var....
Det är ju skilnad på sort och sort också.

Jag var ute och mätte min i dag. 3m och 17cm är den. Vid 50cm höjd är den 19cm i omkrets.
nilla
Mina är nog inte störst... dryga tre meter skulle jag tro.
Petade ner en rad frön för att få lite insynskydd från vägen - blev ganska nöjd med resultatet smile.gif

Gunilla

Killensomvillhagrönafingrar
För ett par år sedan odlade min fru en yta på 100 kvm med solrosor (köpte de som skall vara fågelmat, obestrålade).
Verkligen trevligt när vi skulle på 50 årskalas och tog med oss en bukett på 50 rosor a 2 meter.

Hela buketten fick ligga på takräcket på vägen till festen biggrin.gif

Vi funderar på att göra något likanade i år så att vi slipper skämmas för att vi inte hinner ordan hela vår trädgård.
Killensomvillhagrönafingrar
Ps födelsedagsbarnet hade ingen vas som räckte till dem dock tongue.gif
ÅsaF
Jag kanske kan få komma med ett bidrag även fast det inte är en solros utan en hampa på nästan 4 meter innan den slutligen blåste omkull i stormen. Riktigt stor och ståtlig blev den. rolleyes.gif Vi var tvungen att ta fram sågen när vi skulle lägga den i sopsäcken.

Om jag begrep mig på hur man gör för att lägga in bilder i inläggen så hade jag kunnat lägga dit den.
Hur lägger man in en bild i inläggen? Måste man ha en hemsida? Klickar jag på knappen bild så står det ju följande http://.
vickeva
CITAT (ÅsaF @ 17-10-2003, 19:23)
Jag kanske kan få komma med ett bidrag även fast det inte är en solros utan en hampa på nästan 4 meter innan den slutligen blåste omkull i stormen. Riktigt stor och ståtlig blev den. rolleyes.gif Vi var tvungen att ta fram sågen när vi skulle lägga den i sopsäcken.

Om jag begrep mig på hur man gör för att lägga in bilder i inläggen så hade jag kunnat lägga dit den.
Hur lägger man in en bild i inläggen? Måste man ha en hemsida? Klickar jag på knappen bild så står det ju följande http://.

Det har jag just lärt mig, du klikcar på "Album", högst upp till höger på alla sidor, och så gör du ditt eget album (bilderna får vara max 100 kB) och sedan använder du de bilderna (eller adresserna till de bilderna blir det ju egentligen...)
Det finns ett inlägg på småprat om just detta.. ("De mystiska fotoalbumen")
Lycka till
ÅsaF
Aha, är det så det går till. Fast jag hade problem att göra album också eftersom mina bilder var för stora. Vad använder ni för program för att göra bilderna så små som 100 kb?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon