Full version: Vem gillar vem?
Jennyn
Planeringen av 2009 års grönsaksodling är nu i full gång. Frågan är bara, vem gillar vem? Alltså vilka växter ska planteras i närheten av varandra och vilka vill inte sättas ihop. Jag har för mig att morötter och lök är polare men hur gör jag med vitlök, brytbönor, sockerärtor, japanska blad, olika sorters sallad, rädisor, fänkål, palsternacka, rödbetor, spenat och fänkål?

Undrar Jennyn
Åsa, mälardalen zon 2
Så himla noga brukar det inte vara tycker jag. Morot och lök odlar man för att förvilla morotsflugan men enligt forskningstester behöver man ca 5ggr så mycket lök som morot ifall det ska lyckas, så det blir mera lökodling med ett litet inslag av morot.

Vitlöken sätts på hösten och jag brukar sätta vitlöken där jag haft baljväxter under sommaren för vitlök gillar näringsrik jord.

Växter som sås i omgångar som ex. asiatisk kål (kan ej odlas under den tiden på sommaren då det är lång dag), rädisor(funkar inte så bra mitt i sommaren), sockerärtor, spenat (funkar ej mitt i sommaren), plocksallat (fröer gror ej i varm jord). Dessa har jag ofta på ebn egen plätt för då kan jag se vart det blir hål under sommaren och sedan så et som funkar just för tillfället, ex. efter en tidig skörd av asiatisk kål eller rädisor funkar det med en ny sådd av sockerärt.

De som ska stå lite längre tid i marken för att bli klar kan få en egen plats och man kan anpassa valet av gröda utefter vilket näringsbehov de har ex. kål behöver ju mer näringsrik jord än morot.
karlsdal
Oj oj oj... det där har jag också problem med... Men lite, lite klokare har jag blivit genom att läsa på Fobo´s hemsida. (http://www.fobo.se/artiklar/index.shtml) Klicka på växtodling - grönsaker och läs sedan om de olika grönsakerna, där står det vilka som trivs ihop.
Lycka till!!
Pata
Kul fråga! Och tack för Fobo länken.

Jag har ytterligare en fråga:
är det någon som provat att tex odla ärtor som fått klänga på en annan högväxt sort tex en uppbinden squashplanta?

Om jag förstår rätt så konkurerar inte grödor som ärtor (och lök) med squash och kan alltså planteras "relativt" nära varandra. Men kan ärtplantan störa squashen om den klättrar på denna.

Annars har jag själv positiv erfarenhet av att olda koriander tillsammans med chili. Även Nyazeeländsk spenat och isört fungerade att odla i mycket stora krukor med chili.

//Patrik
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle inte plantera några grödor alltför nära squash de suger i sig massor av näring (lök vill ha ganska mycket näring, ärtor fixar mycket av sin egen näring), squash får ganska stora blad som skuggar andra grönsaker.

Nära squash så att ärtorna klättrar i den låter som alltför nära plantering.
Pata
Ok, Tack för hjälpen Åsa. Jag trodde att Squashen sög sin näring djupare än tex löken och därför inte konkurerade.

//Patrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon