Monica WJ
Är nu i gång med planeringen för mitt växthus.
Har fått tips om Skånska Byggvarors Odla, men funderar på vilken storlek man ska ta. Är det så att det är bättre att ta en storlek större än man tänkt från början för att inte växa ur det direkt?
Vi tänkte lägga sand i grunden och sen plattor och grus. Låter det bra för er som vet? Jag vill mest odla i krukor och lådor.

Ha en bra dag i vinterfint väder! rolleyes.gif

Monica i Hudik, zon 4
MariaS
Ett växthus blir alltid för litet, oavsett hur stort man köper whistling.gif Om man inte från början har en plan som man förljer stenhårt.
Är man växtsamlare som jag, då är alla växthus körda efter några år...
Monica WJ
Misstänkte att det var så...
Lika bra att ta storleken större än jag tänkte, skiljer faktiskt inte så mycket i pris heller.
godanro
Fick vårat växthus för en vecka sedan.Vi köpte det minsta.
Jag vet att det blir för litet men det måste passa till den
lilla yta vi har. Längtar att få upp det och få försöka på något nytt. smiley_small_hug.gif
Vi har många projekt på gång. Hoppas bara att dom inte slår ut varandra.
Det är väll alltid så när något är nytt. Vi lär nog komma ner på jorden när vi
lärt oss alla turer. kompiskram.gif
ingelsgarden1
Hej!
Har ingen erfarenhet av växthuset Odla men det är säkert bra. Håller med Marias att ett växthus förr eller senare blir förlitet, men har ni planer på att använda värme idet då ökar värmekostnaden alt efter storleken.
Sand och plattor som golv låter bra, själv har jag tryckt trägolv på grusbädd och det fungerar bra.
Bassam
tack för frågan
jag tycker att små växthus bättre , på grund att behöver mindre kontroll av värme fuktighet och luft.

H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 18-02-2009, 16:17) *
tack för frågan
jag tycker att små växthus bättre , på grund att behöver mindre kontroll av värme fuktighet och luft.
H: Bassam

Det är väl snarare tvärt om. Det är MYCKET lättare att kontrollera värme, luftfuktighet och ventilation i ett stort växthus! Så har det ALLTID varit. Små växthus kan behöva exta fläkt sommartid, just för att de gärna blir FÖR varma!
Monica WJ
Kul att läsa era inlägg.
Det känns som om jag tänkt i rätt riktning ändå. Fast just idag är det långt till odlarsäsongen; det var 23 grader kallt imorse!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon