Ammelina
Hej på er!

Sitter här i valet och kvalet med två stora hibiscusar som är fyllda med knoppar. Vet ju att man ska beskära dom nu. Ska man göra det trots att dom har knoppar eller ska jag vänta till dom blommat över vilket i sin tur kan ta tid, då är det kanske försent? Är det någon som har något råd att ge mig?
Sussie F-Flower
Nä, tyvärr har jag inget bra råd som är säkert i detta läge men vill bara gratulera till dina STORA hibiskusar och som dessutom är fulla med knoppar! wub.gif Fantastiskt!
Bara det är en stor bedrift, tycker jag! tummenupp.gif

Lägg gärna ut någon bild när dom slagit ut!
Alexander-VG-zon3
det beror på vad du vill göra

beskär du dom nu KOMMER dom blomma detta år. beskär du inte alls så blommar dom nu men du kommer också få nya skott.

varför vill du beskära? du måste inte beskära dom alls. du kan också beskära dom till hösten om du vill. exempel är dom för stora så går det lika bra att beskära ner höst som vår.
lissa
Jag håller med Flaxss, själv har jag klippt lite i 2 av mina stora, men det var för att dom behövde det. Den tredje av mina 3 stora har bara småblad, knoppar och blommor (visserligen små) om vartannat som jag uppskattar väldeliga, och därför har den fått vara ifred ännu ett år.
Jag anser att om dim ger dig knoppar o blommor nu, då betyder det att den har nog av allt den behöver för att blomma, och det är ju just blommor vi vill ha..
Egentligen kan man väl klippa lite när som helst om det skulle behövas, även om det natruligtvis är bäst att göra det höst eller vår....
Bassam

Tack för frågan :

Skulle vara bättre att beskära efter avsluta blomma.

H:Bassam
Ammelina
Tack för alla förnuftiga svar rolleyes.gif Varför jag ville beskära dom nu? Är för att dom blivit lite glesa på ena sidan, det är förmodligen för att jag vänder dom för sällan är rädd om evt knoppar. Ska försöka göra det oftare, passa på när det inte är några knoppar. sen är dom ganska stora för det fönster dom står i så lite på höjden hade varit bra. Men jag väntar nog då. Kan ta lite i topparna. för jag funderar på att försöka ta avläggor på dom. Jag beskärde dom förra året, och det tog tid innan dom blommade igen. Dom är 4 år nu i vår jag har bara beskurit dom en gång på dom åren. Det är två olika typer. en har mer krusiga blad, medan den adra har mer glest mellan bladen och sen är dom släta och runda. Har vid två tillfällen försökt utöka fönstret med 2 st nya Hibiscusar. Men dom bara dör? Tror att dom äldre inte vill ha nya ha dom där? Kan det vara så? Jag ska återkomma med foto när knopparna slagit ut..
lissa
Att den är lite glesare på ena sidan kan säkert bero på att den inte får så mycket sol där, och som du verkar vara medveten om, så är det så att Hibiskus inte gillar att man vrider på dom, och kan alltså tappa knopparna om man gör det ( det finns säkert många som gör det utan problem, men man ska inte göra det).. Om du alltid har den på samma ställe, då kanske det inte gör så mycket om den är lite gles oå ena sidan...
Dom äldre tror jag inte försöker bojkotta ungdomen, det kan ju ha att göra med att ungdomen inte trivs, för att dom kommer från andra förhållanden.
Att småklippa lite då och då...Jag vet inte om det är så bra, även om jag gör så själv ibland..'
När jag läser ditt brev får jag en känsla av att du vill ha dom på ett ställe där dom inte får plats om du inte tuktar dom....visserligen vet du ju att dom tar tid på sig att blomma igen efter en tukt, men nu är dom ju hemtama i det fönstret, och då blir ju allt lättare för dom..
Om dom har knoppar nu så tar det ju inte många dagar förräns dom har blommat över, och då kan du ju klippa ordentligt, åtminstonde om du vill ha dom i det fönstret,
, men jag blir faktiskt mer tveksam om vad du vill efter att ha läst ditt sista inlägg.
Innan du klipper, tänk efter ordentligt vad du egentligen vill....och var du vill ha dom, för du kanske har en bättre plats för dom i tankarna. ..Jättekul om du vill sätta in bilder smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon