embees
Nu när vårsolen värmer så kan det bli över +30 i växthuset. Jag förvarar mina övervintrade växter i ett bubbelplasttält inne i växthuset och där är ju inga automatiska fönster som släpper ut värmen. Hur gör jag på ett enkelt sätt så temp inte blir så hög? Måste jag gå ut och lufta ut värmen? Kanske spelar det ingen roll?
MariaS
Svaret är skugggardiner. Om man sätter dessa i taket fungerar de dessutom som isolering. Fäst då skugggardinen först och bubbeln efter. LÅt sedan skugggardinen vara kvar året runt, så får du också jämnare temperatur under odlingssäsongen.
embees
OK! Tack för svaret.
Så nu kan jag inte göra något åt det. Bubbelplasten är ju uppe. Få ta itu med det inför nästa övervintring.
Alexander-VG-zon3
problemet med att ha det så väldigt varmt som +30c nu. är att växterna vaknar snabbt. börjar växa snabbt. sedan blir det vinter och ev fryser(eller blir snabbt kallt utan frost) och av det skadas växterna.

kan du inte ha dörren öppen dygnet runt under milda perioder? det borde väl få ner tempen. dock har du ju problemet som jag skrev ovan att för växterna är det sommar och dom skadas om det nu blir vintern.

så annars om du inte får ner tempen (vilket du nog måste få ner). så får du skugga och vattna väldigt mycket.
embees
Jo jag inser problemet.
Som det är nu blir det åtminstone aldrig kallare än +5 enstaka nätter, annars ligger det omkring +6 till +8 de övriga nätterna.
Jag har en 'Madieras Stolthet' Echium candicans som har satt knopp redan nu och den vill jag ju gärna se i full blom om ett par månader.

I vilket fall som helst så kan jag i nuläget inte slita ner bubbelplasten för att sätta upp skuggväv närmast glaset. Det är ett vårprojekt som jag kan dra igång när bubbelplasten är nerplockad.
Så för tillfället får jag koncentrera mig till att kolla så ingen planta/kruka torkar ut på gr av värmen.
Samt att vädra när det är för varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon