Eva i Skåne
14-02-2009, 13:32
Vi är en liten pumphus-förening, ca 15-20st medlemmar, i ett sommarstugeområde.
Vi betalar en låg årsavgift och har sedan fri vattenförbrukning. Lite tillsyn av pumpen krävs och sköts av styrelsen, men några större bestyr handlar det inte om. Intresset för årsmöten är lågt (rädsla för att tvingas ta en plats i styrelsen?) och iår kom inbetalningskortet tillsammans med ett meddelande från styrelsen att man inte kommer kalla till årsmöte p g a det låga intresset.
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vilket, vi (min man) har skött ordförandeskapet flera år, men jag undrar ändå om en styrelse har rätt att göra så. Måste man inte ha styrelseval på ett årsmöte, även om de sittande är beredda att sitta kvar fler perioder?
Jag har för mig att det finns en skyldighet för det, ja.
I stadgarna för en förening (ni har väl stadgarna någonstans) står när och hur ett årsmöte ska utlysas. Att hålla årsmöte är ju själva grunden för demokratin i en förening, dvs att medlemmarna har chans att komma och avsätta styrelsen/ställa frågor/ bevilja-ej bevilja ansvarsfrihet etc. På årsmötet ingår alltid nyval/omval av styrelsemedlemmar. Att sen folk inte kommer det är en annan sak. Föreningar där jag suttit i styrelsen har ofta "lockat" med något trevligt på årsmötet, en föreläsning, lotteri osv.
Kolla föreningens stadgar, som sagt. Det är stadgarna som bestämmer vad som gäller. En förening behöver inte ens vara demokratisk om man inte utformat reglerna på ett sådant sätt.
Årsmötet är ju det högsta beslutande organet i förening, så det kan inte en styrelse, som är utsedd av årsmötet strunta i.
CITAT (Ralf @ 14-02-2009, 14:19)

Årsmötet är ju det högsta beslutande organet i förening, så det kan inte en styrelse, som är utsedd av årsmötet strunta i.
Beror helt på hur stadgarna ser ut. Säger stadgarna att årsmötet är högsta beslutande organ så är det så, säger stadgarna att 'Peter Qvist från Jularbo' är högsta instans så är det han som är det.
Stadgarna, stadgarna, stadgarna är det som gäller.
RibesRubusVitis
15-02-2009, 11:56
Styrelsen kan nog strunta i precis allting, men efter sin stadgeenliga mandatperiod har den upphört att vara styrelse och har ingen rätt att företräda föreningen. Ofta anger stadgarna vad som krävs för att sammankalla ett extra årsmöte (t ex en viss andel av medlemmarna).
Skulle sedan ingen vara intresserad av att driva föreningen vidare, får den anses ha upphört att existera.
Pumpen kan såklart skötas ändå, och skulle vattnet sina kanske intresset ökar...
Airamya
16-02-2009, 07:55
Årsmöte måste en förening ha, oavsett vad som står i stadgarna.
Sverok om årsmöteHur ett årsmöte ska gå till kan regleras i stadgarna, men inte dess vara eller icke vara.
forening.se
Aqvakul
16-02-2009, 08:05
CITAT (Airamya @ 16-02-2009, 07:55)

Årsmöte måste en förening ha, oavsett vad som står i stadgarna.
Sverok om årsmöteHur ett årsmöte ska gå till kan regleras i stadgarna, men inte dess vara eller icke vara.
forening.seVad jag vet så finns det ingen lagstiftning som reglerar ideella föreningar. Som påpekats tidigare så regleras föreningens beslutsordning i stadgarna.
En förening kan alltså vara helt toppstyrd av en eller flera personer. I vårt demokratiska klimat så skulle de allra flesta uppfatta detta som märkligt, men konstruktionen är alltså fullt möjlig.
Airamya
16-02-2009, 08:18
Nej, det finns ingen lag runt ideella föreningar men det finns praxis som man som förening har skyldighet att följa. En av de är just årsmöte. En annan är att en förening måste utse en styrelse. Ytterligare en är att skriva verksamhetsberättelse. Stadgar. osv
CITAT (Airamya @ 16-02-2009, 08:18)

Nej, det finns ingen lag runt ideella föreningar men det finns praxis som man som förening har skyldighet att följa. En av de är just årsmöte. En annan är att en förening måste utse en styrelse. Ytterligare en är att skriva verksamhetsberättelse. Stadgar. osv
Visst, men man kan inte hänvisa till praxis när det kommer till sådana här fall. Vad som står i stadgarna gäller.
Är föreningen däremot ansluten till någon annan organisation eller får någon form av bidrag, så brukar det ställas krav på hur föreningens styre ska utformas.
Däremot skulle jag råda till att man skaffar sig stadgar som ser ut på ett sådant sätt att de är tillämpliga för den förening man har. Det vanliga är att proceduren för stadgeändring står i - just det - stadgarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.