Full version: el och vatten
uno
Jag har fått svar från elsäkerhetsmyndighet. Elkabel och vattenslang får inte läggas i samma skyddsslang. Men det är helt OK om de läggs jämte varandra i jorden utan skyddsslang. Nu har jag redan grävt ner en skyddsslang. Elkabeln är av sådan kvalitet att den kan grävas ner direkt i marken.

Fråga: Skall jag lägga vattenslangen eller elkabeln i skyddsslangen. Vad tycker forumet?
KURT
Att du skall fråga på byggforum: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
det är väldigt många duktiga byggmänniskor där.
gammelnalle
Bra jobbat Uno. Hur gick du tillväga? Som installatör har tom jag svårt att få dem att svara....

brummelibrum
André
Hej,

Det sägs högt att man inte ska pilla med sånt här själv och inte i samma slang och mycket hög ip-klass och absolut inte i växthus som nu är så fuktigt osv...

Själv har jag grävt ner en vanlig vattenslang bredvid ett vanligt vitt elrör med elkabel i. I växthuset har jag en vanlig fördelardosa för utomhusbruk.

Allt är säkrat med en automatisk spänningsbrytare vid uttaget på husväggen!

Detta har fungerat utan tillbud i två år! blink.gif
gammelnalle
Menar du jordfelsbrytare? ETT KRAV sedan ca 5 år att uttag som skall sitta ute eller FÖRVÄNTAS att användas ute , skall föregås av FAST monterad jordfelsbrytare. (Alltså inte en som sitter urdragbart i vägguttaget)

brummelibrum wink.gif
uno
CITAT (uno @ 24-09-2003, 08:44)
Jag har fått svar från elsäkerhetsmyndighet. Elkabel och vattenslang får inte läggas i samma skyddsslang. Men det är helt OK om de läggs jämte varandra i jorden utan skyddsslang. Nu har jag redan grävt ner en skyddsslang. Elkabeln är av sådan kvalitet att den kan grävas ner direkt i marken.

Fråga: Skall jag lägga vattenslangen eller elkabeln i skyddsslangen. Vad tycker forumet?

Nu fick jag en idé. Vattenslang och elkabel lägger jag utanför Skydsslangen.
Skydsslangen använder jag som friskluftsslang. Ni som har läst inläggen om friskluft vet vad jag menar. Fiffigt vá.
gammelnalle
Så´na ideer gillar jag skarpt !!! laugh.gif

gammelnalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon