Full version: Azalea tappar blad
biodynamisk
Jag har två julazaleor av ngt slag, köpta i december. De har hållt sig jättefina och blommat hela tiden. De står i ett norrfönster i ett rum där värmen är avstängd så de står kallt och ljust. Idag helt plödsligt när jag skulle titta till dem (som jag gör nästan varje dag) så fullkommligt rasade det gröna blad från den ena -fear-.gif

Vad kan det vara? jag har skött båda likadant...
[attachment=30781:2.jpg] [attachment=30782:3.jpg]
[attachment=30783:4.jpg]
Alexander-VG-zon3
det är under jan-mars som den värsta tiden kommer för dom. dvs det är då dom börjar att ge upp.

även om man stänger av värmen så är det för torr luft för dom och även för varmt. det du ska göra nu om du vill rädda dom är att sätta dom så svalt som möjligt gärna under +10c och ljust och hålla jorden fuktig hela tiden.

när du kan så placera dom ute, redan vid +1c +5c kan du placera ut dom och sätt dom då i östläge, ta in vid vårfrost. som sagt du ska få ut dom så fort som möjligt där ute slutar dom tappa blad och trivs bättre. är dom inne nu så kommer dom inte klara sig länge till eller ev överleva men inte bli vackra.

biodynamisk
Tror du jag kan ha dem i glashuset på dagen och inomhus på natten? det brukar hålla sig strax över nollan där dagtid. Det är inte mer än +10 där de står nu men de kanske vill ha ännu kallare...
MariaS
Det är luftfuktigheten som är problemet.

Om du har en stor vid skål, lägger du ca 2cm med leca i botten. Fyll med vatten tills det precis står över lecan. Ställ sedan azalean på lecan i skålen. Fortsätt doppvattna azalean en ggr/vecka (Inte oftare i den temperaturen). Den kommer inte bli grönare just nu, och fler blad kommer ramla, men den kan i alla fall hållas vid liv så här.
Skulle den helt bli utan blad, ser du bara till att hålla jorden lätt fuktig. Den får INTE torka!

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon