blomkronan
Har hört tals om att man kan sätta potatis så man har till midsommar.
Men hur får jag tag på potatis att sätta, kan jag köpa potatis i matbutiken?
Plantera i hink? inomhus eller utomhus.

Och NÄR ska man börja??? hur lång tid tar det för potatis att bli klar?

Hur har ni gjort...

våren är på väg smile.gif
Nauti
CITAT (blomkronan @ 14-02-2009, 21:04) *
Har hört tals om att man kan sätta potatis så man har till midsommar.
Men hur får jag tag på potatis att sätta, kan jag köpa potatis i matbutiken?
Plantera i hink? inomhus eller utomhus.

Och NÄR ska man börja??? hur lång tid tar det för potatis att bli klar?

Hur har ni gjort...

våren är på väg smile.gif
Potatis kan man odla i hink inomhus i alla fall. I fjol skulle jag testa att odla i hink på balkongen, men jag ryckte upp den för tidigt eftersom jag fått för mig att det skulle vara massor med småpotatisar i den tongue.gif Det enda jag fick var ett stort rotsystem och en möglig potatis sad.gif
blomkronan
Hink potatis

Jag hitta en sida som beskriver hur man gör... smile.gif

Men jag vill gärna höra om ni har några erfarenheter av hink potatis smile.gif
Vilken temperatur står era i, kan jag ställa mina i 15 grader?
Nu stog det här i länken att man inte skulle köpa, matpotatis... men hur länge kan man få vänta innan man kan hitta sättpotatis? jag vill ju prov odla nu! Någon som provat med köpepotatis??
Lady Hamilton
Jag brukar köpa potatis på ICA. (I mars månad) Lägga potatisarna i fyrkantiga låga karamellådor som är fyllda med fuktig torv, lägger potatisen ovanpå och ställer fram ljust o varmt (fönsterbrädan) När det har bildats rötter tar jag potatisarna och planterar dem i gamla ICA-varukorgar som jag bottnat/kantat med tidningar. Jag fyller sand i botten ca 15-20cm med sand, sedan 5 cm magerjord/torv, placerar potatisarna och fyller jord/sand över så att de är helt täckta. Vattnar (jag har då korgarna placerade på STORA plastfat om jag skulle ha vattnat för mycket att det rinner igenom) Korgarna har jag inne i vinterträdgården ca +10-15° stående på golvet tills "pilarna"/"blasten" kommer ovan jord. Då placerar jag korgarna ljust När det är dax att starta växthuset har jag korgarna i växthuset. Bär ut korgarna så att de är "ute" dagtid när det är frostfritt och har dem inne i växthuset på natten när det är risk för frost. När sedan gräset börjar växa fyller jag upp i korgarna med gräsklipp varefter "blasten" växer upp. På detta vis brukar jag varje år ha färsk potatis till midsommar. Det som oftast skapar största problemet när det gäller hinkodling är att man använder för "god jord", potatisen får för mycket näring och då växer bara blasten och det bildas ingen potatis. Minns ff hur STOLT jag var som hade "pärblast" som var över 1,5m hög giggle.gif och mycket kraftig........trodde att det skulle finnas åtskilliga kilo potatis under............när jag skulle skörda hittade jag 5 små "ärtor" slap.gif .......................
blomkronan
tummenupp.gif bra att du sa till om att inte använda för göd jord... gamla ICA-korgar har jag, nu vet jag vad jag kan ha dom till. Läse en sida på nätet om en tjéj som planterade sin potatis i 3 liters krukor??? då kan ju inte bebispotatisarna få plats confused.gif

Hur många mammapotatisar lägger du i korgarna? smile.gif

kompiskram.gif
Gillan
Oj, vilken härlig tråd..........färskpotatis, finns det nåt godare? 2004 satte vi potatis den 15:e april och började äta färskpotatis den 10:e juni.........jo, det är faktiskt sannt, men man kan undra om det någonsin kommmer att bli möjligt igen? Och jo, vi satte den direkt i våran blålera ohmy.gif ....................Det måste ha varit en fantastiskt fin vår det året........... dunno.gif ..............

Förra året gjorde vi som Ladyn rekomenderar.....................av tio plantor fick vi ca 5 små potatisar crazy.gif
MariaS
Jag har tre murarhinkar , som jag borrat hål i botten på.

Jag fyller hinken till en tredjedel med hälften såjord och hälften plantjord (blandad) lägger en potatis från ICA och täcker med ca 5cm av ovan jordblandning.

När de första skotten kommit upp 5cm fyller jag på med ytterligare jord och fortsätter fylla så här tills hinken blir full.

Jag förgror inte mina potatisar, utan sätter dem direkt i hinkarna i början av mars i växthuset. Då håller temperaturen där mellan +10 - +15 grader. I mitten av juni kan vi sen få mellan 15st och 34 st potatisar/hink.
Chamomille
CITAT (Gillan @ 15-02-2009, 12:37) *
Oj, vilken härlig tråd..........färskpotatis, finns det nåt godare? 2004 satte vi potatis den 15:e april och började äta färskpotatis den 10:e juni.........jo, det är faktiskt sannt, men man kan undra om det någonsin kommmer att bli möjligt igen? Och jo, vi satte den direkt i våran blålera ohmy.gif ....................Det måste ha varit en fantastiskt fin vår det året........... dunno.gif ..............

Förra året gjorde vi som Ladyn rekomenderar.....................av tio plantor fick vi ca 5 små potatisar crazy.gif

Små smulor är också bröd yes.gif
ingrid fuxwall
Har redan potatisar som ligger och gror och tänkte satt dem idag men jordsäckarna är frusna thumbdown.gif och ännu värre har frusit fast i marken.

Men sedan gör jag som MariaS.
Har dem inne på natten och när det är frost och ute i solen när det är lämpligt
blomkronan
Putar upp tråden så ni som vill ha potatis till midsommar inte missar det biggrin.gif

Här har vi två suveräna tips att prova thanks.gif

Idag ska jag försöka få tid (solen skiner, vill ut i skogen smile.gif ) till att sätta mina potatisar som jag köpte på ICA, dom har nu fått groddar smile.gif

MEN var kan jag få tag på sand???
Det enda stället jag har sett sand på är byggvaruhuset, sanden är till för att blanda i betong... kan jag använda den eller innehåller den ämnen som skadar att odla i?
Sand på zoo affären är alldeles för dyr!!! fick några liter för 130:- fear.gif (till cocosnöten)
Sand på plantagen finns inte??? dom visste inte var jag skulle hitta sand heller!!
(barnens) Sandlådor i området är frusna!!!
Dom blå sandlådorna innehåller salt (sånt man sandar med när det är halt)

Var får ni tag på eran sand????
Sussie F-Flower
Jag ska på K-rauta idag och köpa sand! Blev tipsad av Anki V. Halksand utan saltinblandning! 10kg (?) påse. 30 kr. Alldeles lagom liten storlek....
blomkronan
Tack då blir det en sväng till k-rauta i morgon smile.gif Har inte fått dom i jorden än... men på söndag är jag ledig då SKA jag... sätta potatis yes.gif (för fösta gången)
lottanna
Jag köpte potatis igår. På min fråga om hur jag skulle göra för att få potatis till midsommar så svarade personalen att det räckte att den ligger framme ljust en månad innan jag sätter den i landet. Så nu är mitt köksbord fyllt av Minerva och Amandine. Hoppas att personalen har rätt!?
Barynia
Var köper ni eran sättpotatis, och vilka sorter rekommeneras för tidig skörd ?
lottanna
Jag köpte potatis från Stubbetorp på Plantagen. Tiggde till mig en produktbeskrivning som jag lusläste.

Där rekommenderas som MYCKET tidiga sorter:
Swift, Minerva, Rocket, Vicking, Marine och Timo. Swift är ej kräftimmun och Timo är ej nematodresistent.

Som tidiga sorter står:
Maris Bard, Amandine, Cherie, Early Puritan, Maria, Princess och Pent Javelin. Maris Bard, Early Puritan och Maria är ej nematodresistenta. Early puritan och Princess är inte kräftimmuna.

Sen har jag ingen aning om ifall detta stämmer i praktiken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon