Full version: Dagens ROS
svennis
Nu har vi vinter i Skåne med flera minus.
Efter en riktig vinter så kommer det sommar o ROSOR. smile.gif
R. Glauca är enkel o har fin färg på bladen. Stor buske.
Rikligt med nypon till fåglarna...

R glauca.jpg

glauca.JPG

annika wall
En annan liten skönhet som passar en vinterdag som denna i Skåne, Polstjärnan. Har alltid varit svag för det enkla och självklara.
renate
Jag tittade på en enorm stor R Glauca förra sommaren när jag besökte en spännade trädgård i Halmstad,jag fick nypon och sådde de.Jag ska ha de i den vilda delen av tomten till fåglarna,mot rådjuren och till mig själv så klart,men det lär ta ett tag innan den blir stor.Kanske satsar på en planta isället.Din är verkligen vacker svennis.
Kajsa
Rosa glauca är mycket snygg, både blommor och blad, men vildros som den är tar den för stor plats i en normalstor trädgård. Vi har en plats här i villaområdet där vi får lägga allt ris på våren och så tänder vi brasa där på Valborg och runt denna plats växer enorma bestånd av Rosa glauca, ska försöka komma ihåg att gå dit i juni när dom blommar.
Stiffe
Svennis:
Ohyggliga mängder med nypon. smile.gif Käkar fåglarna upp dem? Här är vresrosnyponen klart populärast. De brukar vara uppätna till våren, medan stenrosens, pimpinellernas, albornas & gallicornas inte verkar vara nämnvärt tullade?

/S
svennis
[quote name='Stiffe' date='15-02-2009, 13:11' post='975964']
Svennis:
Ohyggliga mängder med nypon. smile.gif Käkar fåglarna upp dem? Här är vresrosnyponen klart populärast. De brukar vara uppätna till våren, medan stenrosens, pimpinellernas, albornas & gallicornas inte verkar vara nämnvärt tullade?

Det är Grönfinken som håller till o äter fröna här i Daggrosen.
Kul att ha den här men nu är den borta...

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=744&typ=1
Stiffe
Den gynnaren känner jag igen. smile.gif Den älskar vresrosnypon, (precis som det stod i beskrivningen).
/S
Ezereht
biggrin.gif Den rosen har jag!!! Ops blir den så stor... hmm... men man kanske kan hålla in den med gräsklipparen lite whist.gif
Stiffe
Tja, om du tankar den med Red Bull så kanske... wink.gif
/S
Ezereht
men men... vad ska jag göra! Jag älskar den rosen den är sååååååååååååååå fin. Men den får ju inte bli så stor. Max 3m i bredd och helst inte ens det.
svennis
[quote name='Ezereht' date='18-02-2009, 00:58' post='977044']
men men... vad ska jag göra! Jag älskar den rosen den är sååååååååååååååå fin. Men den får ju inte bli så stor. Max 3m i bredd och helst inte ens det.

Du behöver väl inte låta rosen bestämma?
Klipp den dit du vill den skall växa.... laugh.gif
susehn
Jåo, den är tjusig, men VÄLDIGT växtglad! Jag sågar resolut av lite grenar här och där för att den inte ska ta livet av den stackars Great Western, som jag dumt nog planterat i närheten. Formen blir lite skum på ena sidan, men det får jag ta och inte tänker man så mycket på formen när den är full med blom eller nypon!

Däremot har den en viss förmåga att sprida sig, vet inte om det pluppar upp en daggros från varje nypon den avger, men det vill bli en minidaggros i gåva när man går på besök på höstsidan numera...... angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon