|
Tycker det är klent med aktiviteten här i rosforumet denna helg. Är det det kylslagna vintervädret som kylt av alla träskinvånare? Nu är ju årets värsta tid, och följaktligen är sommarbilder/-känsla/-inspiration det man behöver mest av allt. Nåja, man får gräva där man står. Passade på att använda fotografiapparaten igår i det fina vintervädret. Nu är en utmärkt tid att studera mikroklimat i trädgården. Var är de bästa förutsättningarna för klena & zonöverskridande växter? Nu när vårsolen börjar göra nytta, och ta på snätäcket, så ser man direkt var de bästa mikroklimaten är. Där snön försvinner först förstås. Klassiskt är ju längs husväggarna. Så även här hos mig. Men, man ser också nyttan av upphöjda bäddar och stenar, soliga och läade platser etc. Var lite för sent ute på eftermiddagen (=skugga). Nå, ni ser ett par grenar av den nynedspettade Achemyst i hörnet. Detta hörn har det bästa mikroklimatet på hela tomten. Så om bara rötterna kan ta sig fram så bör rosen kunna trivas. [attachment=30841:Mikroklimat_11.JPG] Här ser man skillnad med kantstenar runt de upphöjda bäddarna. Den nyanlagda rabatten längst fram till höger har ännu inga kantstenar, och har också ett jämnt täckande snölager, medan rabatten till vänster har kantstenar som tittar fram ur snön. (Ja, ja, de är svåra att se pga allt (o-)gräs som växer runtom, men icke desto mindre...) [attachment=30842:Mikroklimat_31.JPG] Mera upphöjda rabatter & stenar. Principen syns tydligt och klart. [attachment=30843:Mikroklimat_51.JPG] /S
Vackert stiffe, nu har vi alla snö i landet, vilken härlig vinter hoppas den varar hela februari. Är vi lata tycker du men vi kanske sitter vid datorn och beställer rosor, själv har jag beställt pioner som ska hämtas av Pionexperten på Trädgårdsmässan i Sthlm. Rosorna är redan beställda, och diverse annat i växtväg av Hortogreen. Ljuset har kommit tillbaka och snart kommer våren, hos dig har det redan smällt vid väggarna ser jag, snart tittar snödropparna upp. Jag har massor av rosor att visa fram till våren men det är ju kul om även andra visar bilder.
Nej, nej, inte lata, det kan jag inte bedöma, men jag ser gärna sommarbilder. Är i desperat  behov i denna svåra prövningens tid, så alla bilder är välkomna. Om man händelsevis inte har smaskiga sommarbilder så går det utmärkt med projektbeskrivningar av vad som komma skall. Hör att du är i full gång med säsongsförberedelser Kajsa. Det måste väl de flesta vara? Jag också. Håller på och tuggar på frö- och lökbeställningar för fullt. Är nu i gallringsfasen av 50-talet fröpåsar. Lätt att kryssa i vill ha-rutan, men sedan kommer eftertankens kranka blekhet.  När, var och hur ska man hinna med att plantera och sköta alla dessa fröer/plantor?  Uh-uh  , gallring, gallring och återigen gallring bland alla förkryssade fröer. Kajsa, du som också gillar liljor - har du några bra adresser att beställa ifrån? /S
Lilla Sibirien
15-02-2009, 16:40
Nu är det rätt tid för planering och här tjuvstartade jag i höstas. För tillfället ligger rabatten övertäckt av duk och jag hoppas att den upp och nedvända gräsmattan skall frysa sönder under vintern. Gräver igenom jorden i vår och häller på grus, kompost och köpejord.
Här har jag tänkt mig gallica rosor. Har beställt 3 st Tuscany Superb, 3 st Orpheline de Juillet, 3 st Belle de Crecy, 3 st Jenny Duval och 1 st Trier. Trier för god doft och lång blomning. Här finns rum för fler växter och jag har funderat hit och dit.
På andra sidan gången har jag några Lions Rose, skall jag ha Lions Rose på båda sidor om gången. Är på väg att skicka in beställning till Fransen Hostas på några hostor jag vill ha. Men sen vet jag inte vad jag skall ha mera, har ni bra förslag? Kanske någon iris, nävan i framkant är Siloam.
Rabatten är ca 8 m2, bilden är tagen förrän rabatten fått sin slutliga storlek. [attachment=30848:Plantering.jpg] Gången är mot söder och skottkärran står mot norr. Har aldrig fuskat så här tidigare när jag grävt upp gräsmatta, tyckte det lät bekvämt att bara svänga gräsmattan upp och ned. Men sen har jag läst om några smådjur som finns i gräsmatterötterna och kommer att äta upp andra växters rötter. Så få se hur jag skall hantera det. Gången blev inte bra, så den måste läggas om i vår.
Så fint du bor lilla sibirien, prydlig plattgång och plats för rosor, Lions rose är en pärla, en ros jag har köpt till fler av, ta mer av den rosen.  Lägger in en sommarbild, en drömma bort bild, det blev ett nytt golv här och en uteplats till med en liten damm, i sommar ska jag nog bara pyssla och klippa rosor. Den höga är en stamros, Iceberg. Stiffe, liljor har jag köpt på alla de möjliga ställen, ja alla som säljer, Odla brukar också ha till bra priser. Har lagt in 7 nya lilje bilder nu idag, kika i Album/liljor, dom nya Tangoliljorna finns i roliga färger. Det finns utländska firmor men har aldrig provat dom, har titta ibland på www.eurobulb.nl
AnnammA
15-02-2009, 18:22
Alltså, jag har inte beställt en endaste ros, inte ngn fröpåse heller, och liljor köpte jag till halva priset, och hann trycka ner i jorden innan allt det vita kom. (Däremot har jag idag beställt hem del 2 av LÅG's rosbok...) Andra aktiviteter med trädgårdsframtoning: jag utnyttjade extrafilms rabatt och gjorde en egen rosbok, med foton tagna från vår trädgård...Faktiskt en kul idé, även om jag inte var helt tillfreds med extrafilms upplägg av sidor mm. Men jag blev ändå rätt så nöjd med resultatet. Och nu lite sommarbilder -att tänka framåt på sommaren som skall komma...(Och jag vet, att egentligen, så finns det de som säger att liljor och rosor inte har samma förutsättningar att växa tillsammans, men ack så vackra de är ändå!)
Fuskat!? Det ser ju kanonfint ut.  Har aldrig hört talas om något rotätardjur som går på både gräsmatta och andra växter. Det tror jag inte är något problem. Allt levande i naturen är till hjälp. Det är bara om vi människor stör balansen som problem kan uppstå. Det enda du behöver tänka på är att få ner resterna av gräsmattan tillräckligt djupt under kompost, grus & köpejord, så att inte gräset växer igenom. Min bedömning är att 1 dm el styvt det räcker. Så gör jag här. Vänder gräsmattan upp- och ner, ställer rosen ovanpå, och fyller upp med grus & köpejord. Verkar fungera bra. Inte bara Trier ger väldoft. Belle de Crezy  & Jenny Duval också, Tuscany doftar svagt och Orpheline vet jag inget om. Lavendel är ju en välförtjänt klassiker, men den kanske inte går hos dig? Annars är det alltid fint och lättskött med Kantnepeta, Stäppsalvia och Isop. Silverarv tycker jag är fint också, funkar jättebra i lite torrare upphöjda bäddar. Kajsa, är det inte problem att importera lökar från utlandet? Är det inte en massa importrestriktioner, (risk för osvenska bakterier & sjukdomar etc)? Jag var inne på en stor engelsk firma, men de sålde inte lökar till Sverige. Jag kanske är fel på det, men fick intrycket att det inte var helt trivialt pga t ex ovanstående. Annars är det ju en smal sak att skicka lökar till Sverige. Ska kolla i dina album senare ikväll om jag hinner, (har lite jobb att göra). /S
Som sagt jag har inte skickat efter liljor utomlands stiffe, men jag har mejlat dig nyss ang. liljor. Liljor och rosor går utmärkt ihop, kan inte tänka mig något vackrare. Anna vilka underbara bilder du visar, så ljuvliga
Lilla Sibirien
15-02-2009, 19:08
Vilken fin kontrast mellan rosor och liljor, speciellt förtjust blev jag i de två rosa tonerna, snyggt
Annamma Namn, doft etc på dessa skönheter? Den enda jag känner igen är GdF på bild 2, ja och så förstås L. Regale. /S
AnnammA
16-02-2009, 11:04
Jaha, ni ville ha lite bildförklaringar med...Hoppas det går bra utan bilderna i retur.... Foto 1: Förra sommaren var ju rosenblomningen så tidig här i Skåne att de blommade samtida med luktpionerna, som synes. Den ceriserosa rosen är en "Wrams Gunnarstorpsros", och i utkanten kan man skymta lite av myskroshybriden "Walferdange". "Wrams G" doftar gott, däremot är det inte så mycket doft hos "Walferdange". Foto 2: En riktig explosion i rosblomning blev det ju, om ni minns.Och rosorna som syns på denna bild är ""Mme Alfred Carriére", "Ghislaine de Fèligonde" och i bakgrunden "Wrams Gunnarstorpsrosen"Alla tre rosorna doftar gott. Foto3. En okänd mindre stamros, som köptes på EKO-hallen i fjälkinge, fick besök av ett påfågelsöga.Jag hoppas att stamrosen vill blomma på min trappa även i sommar. Den hade faktiskt lite doft, och blommorna var multiflora liknande, och blommade hela sommaren. Foto 4. "Leonardo da Vinci" däremot har mer utseendet som gammaldagsros , än doften, som är noll. Men där får Lilium Regaleliljan dofta. Foto 5. "Oiseau Bleu"-"Fågel Blå", ett rosreafynd, med lite fin doft och märklig färg,en dansk/fransk ros av Poulsen/Vilmorin-Andrieux från 1970, fick flankeras av asiatiska liljor från odla, som kom extra, när de hade utförsäljning förra året.Jag har väl inte riktigt koll på vilka liljorna är, men visst blev det en lyckad kombination? Jo, jag längtar tills jag får ta fram min sekatör igen och kan börja med beskärningen, och det är ju inte sååå himla långt kvar, eller hur? Och jag har faktiskt varit inne och tittat lite, även jag, på en del rosförsäljningssidor, men jag har lyckats hålla mig till att titta, kanske skriva ngn anteckning, men varit avhållsam från att beställa...Jag är helt enkelt nyfiken på hur förra årets nykomlingar kommer att bli - myskroshybriderna: "Pax", "Fransesca", "Bukavu", ""Nur Mahal", "Rosalita" mfl, klängrosorna:"Laguna", "Kimono","Starkodder", "Tausendschön" och inte minst den eftertraktade charmören "Waldemar" mfl mfl, kommer att visa upp sig detta året. Mmm...  längtan...
Vad roligt att läsa om era funderingar och planer för sommaren!Själv har jag också förivrat mej och beställt 16 rosor från Flora Linnea (har INTE vågat berätta det för gubben....) och så blev det en hel del frön , bla rhododendron, hortensia och kaprifolfrön från Estland (jaaaa.....det var ju så billigt ju.....!!). Var allt detta ska planteras är fortfarande öppet, nya rabatter måste i vilket fall som helst grävas nånstans.....? Stockholmsmässan blir det tyvärr att glömma i år, den infaller förstås samma vecka som vi åker söderöver, nåja, kanske man gör nåt trädgårdsfynd där i stället!? Åsså har vi planerat att åka runt lite i Baltikum i sommar, kan komma med en hel del rosor därifrån.... Å ni bara pratar liljor, lider ni inte av liljebaggar?? De dök upp i min trädgård för 2 år sedan och sedan dess, TROTS ivrig jakt, kan jag glömma detta med liljor, tyvärr!! [attachment=30875:IMG_1573.jpg] En sommarbild, reafyndet Barock, helt ljuvlig med röda knoppar, rosa lätt utslagna och gula fullt utslagna.
Jo liljebaggarna är ett elände, bara att plocka för hand, än finns inget skonsamt medel som tar bort dom. Man kan undvika att ha liljor överallt och ha dom i någon rabatt så blir det enklare ( viket jag inte följer själv ) Liljebaggarna övervintar ihop med löken så när det våras tittar dom snabbt upp, men jag har aldrig sett att dom äter på andra växter.
Jag hade tänkt så i helgen, men det hanns inte med. Får se om jag hinner nästa helg.
Vad gäller rosor och beställningar har jag inte beställt ett dugg, och känner mig stressad av att ni är så framåt. Men jag har inte kommit så långt i planeringen. Jag tog nog ut mig i höstas med mitt stora rosplanteringsprojekt. Nu skulle jag behöva en Awakening och en ros till, men det är ju inte lönt att skicka efter bara två rosor. Jag vill ha klematisen Maria Cornelia från Hortogreen och en buskpion, men varför har de inte Awakening, det är ju bara så irriterande.
Roligt att se de fina bilderna, förresten.
susehn vad är Barock för ros (förädlare)? Den ser jättefin ut.
AnnammA
16-02-2009, 18:29
Alltså Thé, du har ju en del att se fram emot, när det gäller dina rosprojekt från i höstas, så ta det lugnt med best. fingret, för det gör jag. Apropå mina sommarfoton -jag har en vintervariant av ett av dem iallafall... I och för sig taget från andra hållet, men det är ung. samma rosor som nu är snötäckta: GdF, Wrams G, och Mme Alf.C... Under snötäcket vilar sommarens knoppanlag. Mmm
Joooodå, har plockat de där röda rackarna allt vad jag hunnit och orkat, men, men.... tycks inte hjälpa ett dugg!! Mina liljor som har varit min trädgårds stolthet, SNYYYYFFFFT! Tur det finns rosor som tröst!!!!!!! The! Det ska bli jättespännande att få se bilder på ditt fjolårsprojekt, det lät verkligen som du gav järnet, men OJ, vad du ska få njuta denna sommar i stället..... Barock är en Nostalgie-Rose från Tantau, blir enligt etiketten 250-300 cm (knappast här uppe, var runt 80 cm senaste sommar)och blommar VI-X (rikligt, med stora blommor och som sagt väldigt vackra!). Det är tyvärr allt som stod på lappen....... ska bli spännande att se hur den artar sig denna sommar!!
Ezereht
16-02-2009, 22:39
vilken zon är barock? 3 ?
AnnammA
17-02-2009, 09:21
Jag tror att jag stod och höll i din ros, Susehn när jag var på Cedergrens i höstas, och de hade utförsäljning, men det blev ändå en annan ros istället.Det kommer fler tillfällen...
pilgrim
17-02-2009, 13:27
Så roligt att läsa era inlägg i vintermörkret fast nu börjar det bli ljusare på kvällarna Varifrån beställer ni era rosor? Jag planerar för fullt min Regnbågsrabatt och börjar komma till lite beslut. Vet dock inte var man bäst beställer rosor ifrån. Har ni några bra tips?
Rosenposten i Danmark har massor ur alla grupper och bra priser. Och Flora Linnea i Helsingborg, men deras hemsida är inte riktigt aktuell, men finns massor. I år ska jag testa Koggens i Blekinge, bra priser särskilt på Austinrosorna. Hortogreen i Skåne har en hel del vanliga men ändå mycket rosor, där kan man köpa billiga 5 pack/ rabattrosor eller andra, det är perfekt ( blir dyrt om man ska betala 100 kr/st för en rabattros ) Dom säljer allt i trädgård, även fina klematis.
www.floralinnea.com www.koggensrosor.se www.rosenposten.dk www.hortogreen.com
susehn, menar du att Barock är en klätterros?
Jo, jag har mycket att se fram emot till sommaren, och kanske ännu mer sommaren efter. De nysatta stackarna måste ju försöka växa till sig, och jag är rädd att förhållandena inte är riktigt optimala. Vi får se vilka som klarar sig bäst.
På tal om klimatstudier upptäckte jag häromdagen att min klematis som står mot ett plank hade gröna skott som höll på att veckla ut sig. Det gör de inte längre efter den senaste köldknäppen... Jag kan inte låta bli att tycka att mikroklimatet är till nackdel. Varför få gröna skott i februari??
Pilgrim: när får vi höra mer om din regnbågsrabatt? Jag är så nyfiken på dina funderingar kring olika sorter. Jag är själv en sådan som funderar och funderar, väljer och förkastar, ändrar mig, osv, osv.
Ja, enligt etiketten borde den funka som klätterros i din zon hur bra som helst med den höjden! Är som sagt inte aktuellt här uppe.... Det står inget om zonbegränsningar heller, men överlever den här så är zon v ok! Vet inget mera om denna, sjuttons knapphändiga och fåordiga lappar på vissa rosor, eller vad säger ni? Å inte har jag hittat Barocken i nån av mina rosenböcker heller, trots att det är en registrerad ros, suck.... Hör du Thereze, har du tänkt beställa nåt från Koggens, om vi eventuellt kan sambeställa eller nåt?
Ezereht
17-02-2009, 17:46
Ja det har jag nog tänkt göra, bor du nära Umeå Susehn?
Ytterligare en länk: www.cedergrens.com. Sidan håller på att uppdateras, men är användbar. /S
AnnammA
17-02-2009, 22:38
...och jag kom på att det kan ha varit en ros som heter "Rokoko" som jag höll i på Cedergrens...Iallafall, blev det ändå inget köp av just den rosen...
pilgrim
17-02-2009, 22:57
Tack för tips på var man kan handla rosor. Jag har gjort en lista med bilder på heta kanditater på http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/...C3%A5gsrabatten Det är det andra inlägget. Tack alla ni för tipsen ni gav mig när jag hojtade om hjälp. Som ni kan se har jag fått en hel del inspiration från er. Få se vilka det blir till sist  Kommer säkert förköpa mig
Ezereht
18-02-2009, 01:12
Ser jättefint ut Pilgrim. Var har du hittat Comtes de Chapange ? Den såg jättefin ut men jag hittar ingen som har den eller hur härdig den är. Ingen verkar ha Barock heller :/
AnnammA
18-02-2009, 10:07
CITAT (pilgrim @ 17-02-2009, 22:57)  Tack för tips på var man kan handla rosor. Jag har gjort en lista med bilder på heta kanditater på http://blandrosorochbladloss.blogspot.com/...C3%A5gsrabatten Det är det andra inlägget. Tack alla ni för tipsen ni gav mig när jag hojtade om hjälp. Som ni kan se har jag fått en hel del inspiration från er. Få se vilka det blir till sist  Kommer säkert förköpa mig  Vilken härlig blogsida -man blir själv lite sugen att skriva ngt.
pilgrim
18-02-2009, 14:27
Ezereht: Jag hittade Comtes de Champange hos Flora Linnea, visst är den söt.
AnnammA: Tack! Jag har skrivit svar till dig om hur man startar en blogg. Det är verkligen ett roligt sätt att dokumentera det man gör.
pilgrim: det ser oroligt läckert ut, ditt urval. Och grattis till magnolian
Jösses vad kallt och vintrigt det blev mitt i alla vår- och sommarplaneringar, HUGA!! Köpte faktiskt en Rokoko på samma gång som Barock kom hem, men den stod länge i ett dike i väntan på att rabatten skulle bli färdiggrävd, så den hann tyvärr inte blomma senaste sommar, men få se vad den blir till i år (om den överlevt, alltså.....?)!!!??  Jepp, vi bor så gott som grannar, jag bor i skärgården utanför Vasa så det är bara att hoppa i båten och titta in!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|