Eva i Höga
Var på Second Hand igår och köpte en oanvänd fonduegryta i gjutjärn för 20 kr. Kunde bara inte låta bli till det priset. Förr gjorde vi ofta köttfondue och ostfondue men nu skulle jag vilja ha recept på chokladfondue eller något annat som man kan ha som dessert.
Blomstertanten
Tror jag hade 200 gr mörk choklad och 3 dl vispgrädde när jag gjorde chokladfondue.
Smält chokladen och rör ner den i grädden.
Använd helst inte blockchoklad utan lite finare choklad (typ Lindt eller liknande)
Eva i Höga
Äntligen ett svar, så glad jag blir! a0a.gif Och var det så lätt att göra chokladfondue, då kan ju t o m jag klara det hoppas jag. Tack Blomstertanten!
MariaS
Slå gärna på en skvätt sherry också, höjer upplevelsen så att säga. Alkoholen försvinner vid uppvärmning.
Eva i Höga
Ja, det låter inte dumt med sherry, kan bli en spännande smak.
Blomstertanten
Har funderat lite på det där med om det verkligen ska vara så mycket som 3 dl grädde. Letade och hittade detta recept :
Ingredienser 4 port.:
# 200 g mörk ren choklad
# 2 dl vispgrädde
# 1-2 msk konjak eller rom
# Servera till:
# färska frukter och bär att doppa, t ex ananas, kiwi, vindruvor, banan, apelsinklyftor, jordgubbar
Så här gör du:
Börja med att förbereda frukterna. Skölj det som behövs, skala och skär annat i bitar.
Koka upp grädden i en kastrull.
Bryt chokladen i bitar och låt den smälta på svag värme. Smaksätt med sprit om så önskas, men den kan uteslutas.
Häll den varma chokladfonduen i en liten fonduegryta. Tänd ett värmeljus under som håller chokladen varm.
Doppa frukterna i chokladen och njut.
Eva i Höga
Tack snälla för receptet, ska verkligen pröva det inom en snar framtid. Ska bli jättegott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon