Gossen Ruda
Såg ni knäppgökarna på TV i går som protesterade mot Alla hjärtans dag? Fundamentalistiska hinduer och muslimer som inte gillar västerländsk dekadans. Jaja, om västerlandet kör med kärlek och det inte passar vad har dom själva att erbjuda då? Hat? Mamma mia! Är utövarna som bor i Sverige lika tossiga? Om man inte gillar en sak är det väl inte nödvändigt att protestera eller är det ett måste?
Aqvakul
Nej jag såg dem inte - men drar mig från att kalla människor för"knäppgökar" och annnat nedsättande. Rudor verkar väldigt snabba att fördöma det de inte känner igen.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 15-02-2009, 22:53) *
Nej jag såg dem inte - men drar mig från att kalla människor för"knäppgökar" och annnat nedsättande. Rudor verkar väldigt snabba att fördöma det de inte känner igen.

Och efter ett sånt här inlägg är det nog många som läser men inte vågar skriva....

Såg inte inlägget jag heller, men visst kan man väl tycka att det finns knäppgökar i världen...? unsure.gif

Såg inte inslaget jag heller... slap.gif
nelly.trott
man behöver väl inte dra sig ifrån från att kalla folk för knäppgökar för dessa finns i varje land gott och väl om !
Så länge man inte säger P#%&S P#%&S Potatis gris för då väntar dig en domstol =) hahahah visst finns det knäppgökar !!!!
Gossen Ruda
Knäppgökar är väl i sammanhanget ganska snällt, jag kunde skrivit ännu värre saker. Fattar inte hur dessa människor tänker eller om dom gör det, vad är det för vits med att riva sönder valentinkort och slänga dom i rännstenen? När religionen går in går förståndet ut.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2009, 07:53) *
Knäppgökar är väl i sammanhanget ganska snällt, jag kunde skrivit ännu värre saker. Fattar inte hur dessa människor tänker eller om dom gör det, vad är det för vits med att riva sönder valentinkort och slänga dom i rännstenen? När religionen går in går förståndet ut.

Jag förstår inte hur du kan vara så tvärsäker. Är alla religiösa människor, enligt ditt synsätt, utan förstånd?
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 16-02-2009, 07:59) *
Jag förstår inte hur du kan vara så tvärsäker. Är alla religiösa människor, enligt ditt synsätt, utan förstånd?

Bara när religionen tar över och styr deras beteende och dom gör såna här knasiga saker.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2009, 08:21) *
Bara när religionen tar över och styr deras beteende och dom gör såna här knasiga saker.

Vem avgör vad som är "knasigt" eller "inte knasigt"?
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 16-02-2009, 08:31) *
Vem avgör vad som är "knasigt" eller "inte knasigt"?

Upplevelsen uppstår i betraktarens ögon.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2009, 08:54) *
Upplevelsen uppstår i betraktarens ögon.

precis!
Red Top
Jag såg inte heller inslaget, men jag skulle gärna protestera mot den upphaussade valentindagen. Åtminstone hade jag velat göra det förr. I en del skolor hade man förr, speciella valentinceremonier där det delades ut kort och rosor, från elever till elever.

Hur kul var det, på en skala, för de som inte fick någon ros?

Utanförskapet blir ju uppenbart. Begriper mig inte på de rektorer, som lät(låter??) detta fortgå no.gif

Lika lite, som jag har förståelse för de dagis där man hyllar det kommersiella jippot, fars dag, med att rita kort och göra små presenter. Alla har inte en pappa i närheten. Mors dag har ju oxå mist sin ursprungliga innebörd och förvandlats till ett kommersiellt jippo.

Sa Surkärringen
Gossen Ruda
Håller med Red Top, tanken var oftast god från början men sen har det kanske spårat ur. Men bara därför behöver man ju inte vända ryggen åt allt. Varför inte det äktsvenska "lagom". biggrin.gif
Farbror Blå
Uppmärksammandet av Valentindagen, med presentförslag och kort vartän man vänder sig, må ha spårat ur, men jag tycker fortfarande att idén är bra.
Kan också hålla med om att en del protesterar mot heelt fel saker ( enligt min högst personliga mening!!)
Om jag förstod andemeningen i protesterna, handlade det om kommersialism och västerländsk depraverad livsstil.

Jag anser detta var för kommersialistiskt just nu, men tanken är god OCH oskyldig.
Handlar ju om att höra av sej till nära och kära och bekräfta sin kärlek till dessa, syskonkärlekm kompiskärlek och kvinna till man och vice versa.

Egentligen bara fint,så jag tänkte nog fira det närta år med
smiley_small_hug.gif
Farbror Blå
hmmm ska jag?

ja det ska jag..

ang Rudas fördömande ord "knäppgökar".. tror inte han menar att tex muslimer är knäppgökar egentligen, men han tyckte denna idén var knäpp.

Ordet i seg kan vara fördömande, men citat

Rudor verkar väldigt snabba att fördöma det de inte känner igen

är inte ett dugg mindre fördömande...
Snigelhatare
Jag tycker att valentindagen gått till överdrift men nog ska man kunna respektera att andra vill hålla på. Att ondgöra sig över att andra vill fira något som man inte själv vill är väl bara knäppt. Låt människor få fira vad de vill så länge de inte skadar någon.

Att fira valentin har gått till överdrift, men om man tänker efter så är det ju ökad konsumtion som kan ta oss ur krisen. Om vi vill att det ska gå bättre för Sverige så firar vi varandra med svensktillverkade prylar.
eugenia
Ja, jag såg inslaget. Knäppgökar var ok att kalla dem. Gillar man inte det kommersiella kan man väl föreslå ett alternativt sätt att fira på. Rita ett kort, plocka en blomma?
Aqvakul
CITAT (Farbror Blå @ 16-02-2009, 10:47) *
Rudor verkar väldigt snabba att fördöma det de inte känner igen

är inte ett dugg mindre fördömande...
[/b]

Javisst, det är fördömande... möjligen var det "droppen som fick bägaren att rinna över"..

Gossen Ruda leverar ofta och gärna fördömande uttalanden om diverse människor och företeelser som han inte sympatiserar med. I bland är det rätt oskyldiga skämt, men alltför ofta döljs rena dumheter bakom den vitsiga fasaden.

Motti
Såg heller inte inslaget ,men inte är det konstigt att det blir konflikter i världen när man protestera mot Valentin dagen och ställer till bråk om en sån "skitsak" när det finns värre saker att protestera imot no.gif Jag menar att ingen har väl dött av att få kärleksmedelanden via vykort sms maile osv,kärlek har vi alldeles för lite på denna jord enligt min mening.
Tycker Valentindagen är bra inom rimliga gränser,då får man äntligen tummen ur så att säga och det blir verkligen av att man firar kärleken till vänner familj osv,själv fick jag både kort och sms som värmde hjärtat innerligt gott,naturligtvis sms:ade jag själv också och fick en del att känna sig älskade och omtyckta ,för det är väl meningen med Valentindagen ?det behövs inte en massa kommersiel smörja bara ett par ömma ord fån någon wub.gif
Själv talar jag om då och då för vänner och familj hur mycket jag tycker om dom hur mycket de betyder för mig och hur tomt det vore utan dom wub.gif det kan man kosta på sig att göra utan Valentindag!

Motti kompiskram.gif
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 16-02-2009, 12:01) *
Javisst, det är fördömande... möjligen var det "droppen som fick bägaren att rinna över"..

Gossen Ruda leverar ofta och gärna fördömande uttalanden om diverse människor och företeelser som han inte sympatiserar med. I bland är det rätt oskyldiga skämt, men alltför ofta döljs rena dumheter bakom den vitsiga fasaden.

Jo, och hr Aquakul ligger inte långt efter även om det oftas lindas in i finare ordval. Rudan är mer rakt på saken. Beträffande det omtalade inslaget så tycks det bara vara en här som också sett det och där får jag medhåll. övriga kanske borde ligga lite lågt, eller gå in SVT:s sida och titta på det. Lördagens Rapport var det.

En orsak till Aqvakuls inställning torde nog vara mitt avståndstagande till alla religioner. Kanske inte så konstgt när han själv sitter i fällan. Tyvärr är jag lite missmodig beträffande utvecklingen. I dagens GP fanns en artikel om att man börjat med smygindoktrinering av småbarn i Sarajevo för att få dom att bli muslimer. Börjar man så tidigt är det svårt att få dom att välja klart senare i livet. Tyvärr hittar jag inte den artikeln på nätet men en annan om dumhetens utbredning hittade jag. Läs och förskräcks. Kommer alla att tvingas bli muslimer eller kommer det ett förödande religionskrig?
Lilla Birka
Jag såg inslaget och håller fullständigt med gossen! Det såg ut ungefär som när de protesterade mot danska tidningen som visat tecknad bild på Muhammed. Är inte det knäppt, så vet inte jag vad som är knäppt?
Snöflinga
CITAT (Aqvakul @ 16-02-2009, 12:01) *

Tycker man kan diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp unsure.gif

Såg inte inslaget men visst verkar det minst sagt naivt ..... finns mycket värre företee'lser att protestera mot mad.gif
Gunilla T
Om jag sätter mig själv som norm så upplever jag nog massor av saker som "knäppa" - nu finns det en värld utanför vår ankdamm också som gör precis på samma sätt som vi - gör sig själva till norm och tycker att andra är "knäppa" ....... flirting.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2009, 18:58) *
Om jag sätter mig själv som norm så upplever jag nog massor av saker som "knäppa" - nu finns det en värld utanför vår ankdamm också som gör precis på samma sätt som vi - gör sig själva till norm och tycker att andra är "knäppa" ....... flirting.gif

Ännu värre, när man tycker att man själv är bättre än alla andra så som Ruda gör.

Ruda tycker ju att alla som tror är utan förstånd........... Undrar bara vem har gett honom rätt att förolämpa så många människor här på jorden????

Elisabeth
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-02-2009, 19:03) *
Ännu värre, när man tycker att man själv är bättre än alla andra så som Ruda gör.

Ruda tycker ju att alla som tror är utan förstånd........... Undrar bara vem har gett honom rätt att förolämpa så många människor här på jorden????

Elisabeth

Inte alls, vem som helst får tro vad man vill utan att jag bryr mig speciellt mycket. Det är när det slår över som förståndet springer bort. När man är ute och protesterar på det här sättet eller när man anser sig ha rätt att spränga andra människor i luften för att dom inte tror på samma sak. Jag har även svårt att acceptera indoktrinering av småbarn. Normalreligiösa kan kanske återbördas till verkligheten, jag betraktar inte dessa som hopplösa fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon