Full version: Tips på växter
Lasse Lucidor
Hej, har fastnat litet i planteringen...Det är norrsidan av stallet. Solen kommer dock åt ganska mycket maj-juli.
Ganska fuktigt men inte vattensjukt tro jag. Dock en del trädrötter så säkert kan det torka ut en del på sommaren men det gör det väl överallt....
Det går en traktorstig så jag har ringat in det lilla området där jag skall börja plantera växter. Nästa år kanske jag fortsätter plantera längre bort med...
Satte träjon mot stallets husvägg för det ser man på gamla torp i bland. Vill ha lite gammeldags känsla. Brandlilja är väl oxå en ofta kvarstående växt..

Nu växer det kirskål och nässlor tyvvär men jag får väl försöka i alla fall. Ni ser att jag har planerat några växter med men det är inte helt spikat. Har en massa plantor med blågull ifall det passar. Har inte beställt fröer från impecta ännu så jag skulle vara glad för tips.. / LASSE
Jan Lindgren
Hej!
Hostor är alltid trevligt på skuggiga ställen. Det finns en del äldre sorter som passar till torp.
MVH
Jan Lindgren
cistus
Avgränsa en del och plantera vanliga liljekonvaljer? Du tycks ju ha plats!
/cistus
Bassam
Tack för frågan:

växter som Trivs i skugga och halvskugga : julros astilbe stjärnflocka --kaukasisk förgätmigej -- hässleklocka - nävor, flera arter löjtnantshjärta fänrikshjärta fingerborgsblomma alpklematis
myskmadra murgröna hasselört skuggrön --bondros, Rosa alba ’Maxima’-- Rosa alba ’Maidens Blush’.
Aklejan

skugga:
gröna nyanser Kombinera gärna flera sorter av exempelvis funkia (Hosta).
H: Bassam
Boxer
Blågull är ett bra val tummenupp.gif, blir stora och frösår sig gärna, och de blommar om ifall man kapar efter blomning.

Daggros - underbar, men blir stor = sätt långt bak eller vid sidan, så att den inte skymmer andra växter.

Nässlor tyder på näringsrik jord.

Jag förmodar att det är soligare en bit från väggen, så därför kan mera ljuskrävande växter trivas bättre där.

Jag tycker det skulle passa med kraftiga växter som klarar konkurrens, för jag antar att du inte vill ha en för plottrig och svårskött plantering?!

stockrosor, myskmalva, iris, såpnejlika, löjtnantshjärta, storklocka, digitalis, m.m. ...... wub.gif

Harvey
Jag hade nog satsat på att gör ett miniwoodland, häggmispel som sedan stammas upp hade varit så snyggt, div lökväxter på våren och sedan bladväxter som tidigare nämnt, hosta, rodgersia, kanske rhododendron. Viktigt att få något på höjden också så att det inte blir för platt, vanliga roddisar kan du ju ha nästan mot ladugårdsväggen.
Lasse Lucidor
Tack för tipsen. Jag sätter mina blågull och så har jag beställt frö till såpnejlika. /LASSE
Cathis
Bara tänk på att såpnejlikan sprider sig något otroligt och tar lätt
över en hel rabatt.
Lasse Lucidor
Hejsan, jag har lagt in bilder på hur det blev, eller rättare sagt hur det är på väg att bli.

Jag skall lägga in beskrivningar på bilderna. MVH /LASSE

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon