Full version: Dagens ros
Kajsa

Zoé, Centifolia Muscosa - gruppen. Rosen blommar en ggn mitt i sommaren.
Gammal fransk ros före 1829.

Kronbladen rullar sig inåt i mitten och får ett öga, doftar medelstarkt.
Kan få svampsjukdomar om den står instängt enligt LÅG, men här är den planterad öppet och det blåser runt om, så den har varit frisk än så länge.

Rödbrun mossa på foderbladen, stjälkar.
Busken blir ca 2 x 1.5 m med åren, vilket min inte hunnit bli, zon 4 ros
Mimika
Äntligen!.. en mossros! Jag har nog bara två nya och en osäker, men jag älskar deras väldoftande mossa och tänker mig flera...kanske den här, mycket möjligt.
En hel serie med mossrosor önskar jag mig!! Eller har det hänt redan som jag missat...?
Kajsa
Titta i mitt album/Centifolia Muscosa gruppen, där hittar du fler mossrosor, gillar dom väldigt mycket. Mossrosorna har lite mer karaktär än många andra rosor, lite tuffa och sticker upp.
AnnammA
CITAT (Mimika @ 16-02-2009, 13:58) *
Äntligen!.. en mossros! Jag har nog bara två nya och en osäker, men jag älskar deras väldoftande mossa och tänker mig flera...kanske den här, mycket möjligt.
En hel serie med mossrosor önskar jag mig!! Eller har det hänt redan som jag missat...?

Snälla Kajsa, varför inte en liten mossrosserie?... kompiskram.gif
"Zoe"-härlig mossros, förresten!

Stiffe
Ahh, härliga bilder. smile.gif Intressant, en mossros med storlek. Hur stor är din Kajsa, och hur gammal?
Är mossan klibbig och starkdoftande?
Hur är växtsättet - glest?
Klibbar knopparna ihop vid regn?
Nyfiken i en strut yes.gif
/S
susehn
Åhhh Kajsa, fresterska där....! Den var ljuvlig! tummenupp.gif
Jag har också bara två mossisar, Henri Martin och Blanche Moreau ( el nåt ditåt), såååå varför inte komplettera med en rosa???!

innocent.gif innocent.gif innocent.gif
Kajsa
CITAT (Stiffe @ 16-02-2009, 21:05) *
Ahh, härliga bilder. smile.gif Intressant, en mossros med storlek. Hur stor är din Kajsa, och hur gammal?
Är mossan klibbig och starkdoftande?
Hur är växtsättet - glest?
Klibbar knopparna ihop vid regn?
Nyfiken i en strut yes.gif
/S

Tror jag planterade rosen hösten - 06, Zoé är ca 1.5 m nu, första året fick jag inga blommor. Jag vattnar en del i den här stora ros rabatten då grannen har många jätte träd bakom och jag har inget minne av att blommorna klibbat ihop då. Mossan eller glandelhåren doftar kåda vill jag minnas. Rosen växer upprätt, blir säkert tätare med åren.

susehn, jag tror jag köpte rosen av Rosenposten i Damnark, dom har en hel del mossrosor.
Visar gärna fler mossrosor om fler än Anna vill ?
Ezereht
Jag gillar Zoë tycker den är söt, men din snyggaste Mossros tycker jag är Robert Leopold Kajsa. Den är jag mycket kär i biggrin.gif Salet är också rätt snygg.

Henri Martin har dom här på plantskolan, men den trycker jag är liten aning tråkig, och i en färg som inte är nån superfavorit. Jättetaggig också, men det är dom kanske alla mossrosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon