Full version: damm
fröhamstern
Hej alla o vilka underbara ``vatten``ni har!!
Framför min uteplats har jag en sa halvmeter hög slänt,otroligt tråkig. jag längtar e vatten-ljud o tänkte bygga en liten fisk-damm m liten fontän el litet vattenfall. men jag skulle vilja ha en ``titt-ruta`` typ 1m lång o 1 halv m hög(kanske mindre e bättre) fram i väggen mot uteplatsen. ja tänkte ha halva dammen el pölen ö marken. men går det att förverkliga?????!!!!!
Jag är helt okunnig men ni har en massa erfarenheter så kanske några ide`er........ dunno.gif
tack p förhand
Sussie F-Flower
CITAT (fröhamstern @ 16-02-2009, 21:56) *
Hej alla o vilka underbara ``vatten``ni har!!
Framför min uteplats har jag en sa halvmeter hög slänt,otroligt tråkig. jag längtar e vatten-ljud o tänkte bygga en liten fisk-damm m liten fontän el litet vattenfall. men jag skulle vilja ha en ``titt-ruta`` typ 1m lång o 1 halv m hög(kanske mindre e bättre) fram i väggen mot uteplatsen. ja tänkte ha halva dammen el pölen ö marken. men går det att förverkliga?????!!!!!
Jag är helt okunnig men ni har en massa erfarenheter så kanske några ide`er........ dunno.gif
tack p förhand

Jag förstår inte riktigt hur/vad du menar...? confused.gif Kanske du kan ta och fota lite och lägga in några bilder där du beskriver lite mer ingående om dina önskemål.
Allt är möjligt, det vet du va? biggrin.gif

Fast någon annan kanske begriper direkt vad du menar, det är väl bara att vänta och se... yes.gif
MariaS
För att få en sån ruta, behöver du gjuta fast rutan som består av 10mm härdat glas eller liknande. Det blir en enorm påfrestning från väder och vind på glaset!

Annars är det inga problem att göra en upphöjd damm. Gräv där du ska ha dammen och lägg jorden på kanterna, så blir hälften under och hälften över marknivå. Då får du ett bra djup i djuphålan också.
fröhamstern
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-02-2009, 22:59) *
Jag förstår inte riktigt hur/vad du menar...? confused.gif Kanske du kan ta och fota lite och lägga in några bilder där du beskriver lite mer ingående om dina önskemål.
Allt är möjligt, det vet du va? biggrin.gif

Fast någon annan kanske begriper direkt vad du menar, det är väl bara att vänta och se... yes.gif

Ja menar typ ett litet fönster så ja kan se in i dammen vad som händer utan att behöva flytta mej från vilo-stolen el dyl. jag förklarar mej lite vimsigt...
fröhamstern
misstänkte att rutan skulle bli d knepigaste g.gif men om man sätter typ 3 mindre rutor i rad el snedden el nåt, då borde väl påfrestningen bli mindre. Kanske sådana ca 20x20cm man kan se i ducsh-utrymmen i avskiljnings-väggar .Jättebra ja förklarar va slap.gif O tyvärr kan ja inte lägga in bilder, dom e i min fantasi än o väldigt luddiga.....
Sussie F-Flower
CITAT (fröhamstern @ 17-02-2009, 20:24) *
Ja menar typ ett litet fönster så ja kan se in i dammen vad som händer utan att behöva flytta mej från vilo-stolen el dyl. jag förklarar mej lite vimsigt...

Ja, jag listade ut att det var nog det som du menade, när jag läste Marias inlägg.

Vilken annorlunda och kul idé! Kan man inte gräva ner ett stort akvarium då? giggle.gif confused.gif
...och låta bli att lägga tillbaka jordmassorna på den ena långsidan...?
uno
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-02-2009, 21:24) *
Ja, jag listade ut att det var nog det som du menade, när jag läste Marias inlägg.

Vilken annorlunda och kul idé! Kan man inte gräva ner ett stort akvarium då? giggle.gif confused.gif
...och låta bli att lägga tillbaka jordmassorna på den ena långsidan...?

Det fungerar nog under frostfri tid. På vintern fryser nog glaset sönder antingen p.g.a att det finns vatten i karet eller att tjälen gör markförskjutningar som spränger glaset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon