|
I höstas kom två vandrande pinnar till sonens dagis. Nu är de ungefär en miljon, och de vill gärna bli av med några och jag är ju som jag är så med en burk i högsta hugg vid hämtningen blev jag då matte till två pyttesmåttiga pinnstackare. Vi hade pinnar hemma när jag var liten, men jag minns inte så jättemycket av vad de åt och så så jag försökte söka på nätet, men fick bara reda på det jag redan visste, att de gillar gurka, sallad, rosenblad, hallon- och björnbärsblad. Hallon och björnbär är ju översnöade, och mina krukrosor har fått oönskade hyresgäster så de har fått provado, så det kan jag ju inte ge dem. Men jag har för mig att nån härinne visste massor om dessa kuliga insekter så jag passar på att fråga om det finns nåt annat man kan ge dem, nån krukväxt eller så, eller typ äpple, paprika, tomat osv? Ompysslade blir de iaf, sonen som inte vågade ta i dem från början tittar nu till dem i tid och otid och tar till och med ut dem ur burken emellanåt nu. Och jag får kolla ordentligt så det inte blir för mycket vatten åt dem...
*Ulrica*
17-02-2009, 08:51
Vi hade också pinnar när jag var liten. Först var det jättespännande och vi cyklade långa vägar för att hämta murgröna till dem (vi hade fått veta att det var favoritfödan). Men sedan blev de större. Och större. Och ännu större. Då var de inte roliga att ta upp och "gulla" med längre...  och det luktade rätt äckligt om deras hem... Jag kommer inte ihåg hur det hela slutade. Men det var nog inget lyckligt slut för pinnarna...
Hihi, själv längtar jag tills de blir stora, hoppas de blir riktigt stora så småningom I det här fallet är det ju inte junior som tiggt om att få dem utan det var jag som var mest ivrig, så får jag väl se till att sköta om dem åxå Men murgröna var ett bra förslag, tack för tipset!
Eva i Höga
17-02-2009, 08:59
Mina barn hade också vandrande pinnar och det var jättekul - ett tag, innan de blev för många och för stora. Som Ulrica säger älskar de murgröna men de äter det mesta bladgrönt som du kan handla i grönsaksdisken, de är ju växtätare. Ett par av våra pinnar hade rymt vid något obevakat ögonblick och det upptäcktes först när det började bli en massa hål i mina krukväxter. Då åkte de ut!
blomkronan
18-02-2009, 01:49
I normala familjer... så är det barnen som tjatar till sig husdjur! Här är det tvärt om... När barnen var små skaffa jag en tamråtta  Barnen var inte sååååå glada! ( jag hade råttuppfödning som ung- ÄLSKAR råttor  ) En dag tog jag hem en vandrande pinne... och det blev samma reaktion! usch...  Jag hade pinnen i ett akvarium där jag "planterade" sallad i kruka köpt på ICA... Pinnen mådde bra av det  tillgång till färk föda hela tiden. Ett litet tips... till din pinne
CITAT (blomkronan @ 18-02-2009, 01:49)  I normala familjer... så är det barnen som tjatar till sig husdjur! Här är det tvärt om... När barnen var små skaffa jag en tamråtta  Barnen var inte sååååå glada! ( jag hade råttuppfödning som ung- ÄLSKAR råttor  ) En dag tog jag hem en vandrande pinne... och det blev samma reaktion! usch...  Jag hade pinnen i ett akvarium där jag "planterade" sallad i kruka köpt på ICA... Pinnen mådde bra av det  tillgång till färk föda hela tiden. Ett litet tips... till din pinne  Skönt att höra att det finns fler som jag. Jag har åxå haft råttor tidigare och skulle mer än gärna skaffa en igen, men gubben kallvägrar. Likadant med ormar... Men pinnisarna tog jag hem ändå, de kräver ju i princip inget heller. Tack för tipset om salladen. Nu har jag väl inte riktigt plats med det, men tänkte så lite ruccola och citronmeliss åt dem, och så har jag köpt hem en persiljeplanta och satt i kruka och det verkar gott. Men hur är det med ampelliljor? Äter de såna? Fick nämligen ett gäng bebisar över idag så jag tänkte testa att sticka ner dem i sanden... Men en av pinnisarna höll på att bli kattmat idag. Skulle byta gurkbit åt dem och jag sätter bitarna på en grillpinne för att det ska va lätt att byta och naturligtvis satt det ju en pinne på grillpinnen och sov, så jag tog den i handen och gav den till sonen och såklart ramlade pinnen ner på golvet och katten som satt och undrade vad jag höll på med såg ju att den rörde sig på golvet. Det var bara med knapp nöd vi hann rädda den... Nästa gång ska jag se till att kisse ligger och sover.
Pia mitt i Skåne
19-02-2009, 01:06
Åhhhhhhhh, pinnar... Vad jag har längtat efter sådana. Jag hade också ett gäng när jag var liten, på somrarna satte jag in allt från hasselgrenar till maskrosblad åt dem. Jag tror t.o.m. att jag satte in en sten med en liten urholkning i och hade lite vatten på stenen till dem. På vintrarna fick de sallad och ett eller annat blad från olika krukväxter t.ex. hibiscus. Hela nätterna höll de på att knapra och prassla, på dagarna satt de under grenarna alldeles stilla eller lite lätt gungande. Jag hade nog tusentals (inte på samma gång då) innan de till slut skänktes bort, bara EN av alla dessa pinnar var en hane. Det stod då i någon bok att ungefär 1 /1000 pinnar är hane. Har du ingen bild på pinnarna? Lycka till med dem från en avisgrön Pia (Jag googlade lite på pinnarna och salladsblad rekommenderas. Det finns ju många krukodlade sallader nu, tag några blad själv så det glesnar lite och sätt in resten till pinnarna, de är ju inga storätare än så länge)
Inga från Närke
19-02-2009, 20:36
Har inte heller erfarenhet av pinnar men det verkar vara roliga djur. Hittade denna sidan: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2766
Tack för tipsen Satte in en liten ampellilja nu, och så har jag sått ruccola och citronmeliss och lagt solrosfrön på groddning. Läste om salladen själv åxå, att det var ett bra alternativ vintertid men att man skulle tänka på att det inte gav dem så mycket näring, så det är lite därför jag försöker ge dem lite annat än sallad, vill ju att de små liven ska ha det bra Så småningom ska de få större bostad, och då kan det ju funka bra med nån salladsplanta eller en murgröna Försökte fota dem, men de är så små än och jag skakar för mycket så det lyckades inte så bra. Ska försöka få hjälp att fota dem så ni får se dem. Den största är nog ca 20 mm nu...
Jan Lindgren
19-02-2009, 21:47
Hej! Det finns en mängd arter av vandrande pinnar. Många har ganska olika krav och matvanor så det är viktigt att veta vilken sort man har. Vissa arter lägger ägg utan befruktning medan det hos andra behövs både hannar och honor. Könsskillnaden är ofta mycket stor. En del arter kan flyga och vissa sprutar gift. Ett bra sätt att se och ev skaffa pinnar är att besöka djur- eller reptilmässor. I Kristianstad har Tropikföreningen Amazonas en fin mässa varje år som kallas Expo Syd. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 19-02-2009, 21:47)  Hej! Det finns en mängd arter av vandrande pinnar. Många har ganska olika krav och matvanor så det är viktigt att veta vilken sort man har. Vissa arter lägger ägg utan befruktning medan det hos andra behövs både hannar och honor. Könsskillnaden är ofta mycket stor. En del arter kan flyga och vissa sprutar gift. Ett bra sätt att se och ev skaffa pinnar är att besöka djur- eller reptilmässor. I Kristianstad har Tropikföreningen Amazonas en fin mässa varje år som kallas Expo Syd. MVH Jan Lindgren Ja, jag vet att det finns ett otal, men jag trodde att det bara var ett par som var vanliga som husdjur  Där kanske jag hade fel? Har du nåt bra tips om hur man identifierar sina pinnar? De här vet jag ju hur de skötts om tidigare, eller rättare sagt föräldrarna, och det verkar ju ha varit trivsamt med tanke på hur de förökat sig...  Och jag tror att det är en sån art som idkar jungfrufödsel.
Jan Lindgren
20-02-2009, 10:24
Hej Tosan! Du gör säkert helt rätt när du sköter dina pinnar. Mitt inlägg var snarast ett elakt försök att väcka ditt intresse för fler arter. Tanken är att när du har tittat lite på webben så kommer du att skaffa fler pinnar och plötsligt så har du fem till tio terrarier med olika pinnar. Titta tex på Extatosoma tiaratum eller Oreophoetes peruana. MVH Jan Lindgren
Solstorm
20-02-2009, 12:09
Pinnarna är bara början, sedan kan man bli helt såld på http://images.google.se/images?hl=sv&q...+blad&gbv=2
Eva i Höga
20-02-2009, 12:49
Wow, så intressant! Tur att vi inte hade internet när vi hade vandrande pinnar här hemma!
CITAT (Jan Lindgren @ 20-02-2009, 10:24)  Hej Tosan! Du gör säkert helt rätt när du sköter dina pinnar. Mitt inlägg var snarast ett elakt försök att väcka ditt intresse för fler arter. Tanken är att när du har tittat lite på webben så kommer du att skaffa fler pinnar och plötsligt så har du fem till tio terrarier med olika pinnar. Titta tex på Extatosoma tiaratum eller Oreophoetes peruana. MVH Jan Lindgren  Låter som om du börjar känna mig, jag är helt hopplös! Jag är ju den som tar hand om de djur andra inte vill ha längre tex, eller är hundvakt åt de mest ouppfostrade hundar som annat folk inte ens vill ha inomhus osv. Ska ta en titt på de du föreslog sen, såg att det ju fanns en hel del fräna sorter när jag sökte efter skötselråd. Och de där vandrande bladen... Vill Ha!!!!!
Åh vad kul! Jag hade glömt bort att jag hade vandrande pinnar när jag var liten. Är det ingen som kan skicka in en bild, jag har glömt hur de ser ut!
//Ninni
Stackars mina pinnar, de har inget lätt liv För ett par dar sen så såg jag att den ena ömsat skinn, men tyvärr tappat båda bakbenen, som satt fast i ägget. Den andra låg i gruset och försökte bli av med sitt. När jag ställt tillbaks burken och vänt ryggen till hör jag ett brak. Då har katten försökt få tag i tyllen som jag har över burken så burken har åkt i golvet. Den fyrbente satt och åt och klarade sig därför, men den andra blev ju naturligtvis levande begravd... Men den stackarn som nu lever och är fyrbent, kommer den att få leva sådär, eller kan det växa ut nya bakben på pinnisar? Det kan ju inte va ett helt ovanligt problem då alla i den "kullen" hade ägget kvar när jag tog dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|