Full version: Krukstorlek?
pebblelake
Jag har satt ett antal rödeks ollon i "vanliga" gröna plast krukor pga att dom större tog slut.
Tror ni det blir ett problem innan jag skall skola om dem i sommar?
roten var redan 2 cm....
blomkronan
Gröna krukor, vilket mått har du på dom? mina gröna är 4 cm är det såna du menar?
Jag omskolar alltid i små krukor (4 cm) första gången, så rötterna får stå lite "trångt" då får man snart stå och omskola igen... när rötterna kommer ut i botten då sätter jag dom i 6 eller 8 cm krukor beroende på hur stora dom har blivigt. Jag väljer små krukor för att få plats!!! det blir ju så många smile.gif
MariaS
Ju mindre krukor man använder, desto fler gånger måste man skola om, vilket i.o.f.s. är bra, då det hela tiden fylls på med ny jord och därmed näring. Man brukar också få mer kompakta plantor på det viset också.

Sen är det ju en fråga om vad man sätter. Ek får till exempel en pålrot. Optimalt för den är altså en hög smal kruka, medans en tomat behöver en låg och bred kruka. Men detta är väl kanske lite överkurs om vi talar om en kortare period.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon