Full version: Plommonträdsproblem
nikced
Såg ett annat inägg som liknade mitt problem och insåg att jag kanske kan få svar på en gammal malande fråga: Vad är det för fel på mitt plommonträd?

Det har burit rikligt med frukt de senaste iallafall 3 åren trots att det inte är så gott om grenar. Trädet stod på tomten när vi köpte huset -97 och såg gammalt ut (10-15 år kanske) redan då. Det misstag jag har gjort är att jag har beskurit det ganska hårt de första 4-5 åren vi bodde i huset. Sedan har jag lärt mej att plommonträd skall beskäras varsamt och därför låtit det vara. 6 meter ifrån mitt träd står grannens som är av samma sort. Han beskär sitt varje år så att det bildas "fingrar" vid en punkt på grenen där det varje år växer ut nya skott. Märkligt beskärningssätt tycker jag och det bär inte alls så mycket frukt som vårt trots att det i övrigt ser ut att må bättre.

Det jag bekymrar mej för är att bladen är så fula. De varierar i färg men framförallt är de fulla med små hål. "Som om någon skjutit med en hagelbössa" som någon sa.

Någon idé? (Cilla?)
Cilla
Hej,
Ja, beskärning av plommon annat än att man tar bort döda, helt skuggade grenar innerst i kronan eller sådana som växer metervis längre än andra resulterar ofta i kvastskottsbildning, eller i att den beskurna grenen dör.

Vad hålen och missfärgningen av bladen kan bero på kan åtminstone inte jag svara på om jag inte får hjälp med lite mer information; hur ser missfärgningarna ut och vilka färger har de, var på bladen sitter de, slokar trädets blad, har missfärgningarna funnits hela sommaren, är bladen också buckliga, är både gamla blad och årsskottsblad angripna, är det hål i bladen i hela trädet och är hålen runda, föregås de av en brun fläck som sedan trillar ur?
Åsa, mälardalen zon 2
Angående bladen kan det vara hagelskottsjuka då ser bladen ut som om någon skjutit på dem med hagelbössa. Detta är en svampsjukdom som övervintrar på blad, grenar, frukter. Sjukdomen blir extra svår ifall trädet är planterat i fuktiga lägen. Sjukdomen försvagar trädet.

Så enormt mycket kan man inte göra, vill man försöka bekämpa är det nog städning på hösten + sprutning med svavel under odlingssäsongen från knoppsprickningen och sedan några gånger till under odlingssäsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon