Full version: Plugg-Box
Pius
Är det några i församlingen som har koll på priset på plugg boxarna?

Nog måtte det finnas billigare än 199 kr?

Jag tycker att de är praktiska till fröer av lite hanterbar storlek, så det vore bra om jag fick tag i fler.

Pius
Red Top
Plantagen i Södertälje hade för 149,00 i förra veckan smile.gif

Vilket måste innebära att det är samma pris i hela landet.

Bauhaus har för 169,00.
*Ulrica*
Granngården har kampanj: 129:- för de gråa 49-boxarna. Det är nog billigast på marknaden.
Pius
Men så bra, betydligt billigare alltså.

Det ska jag komma ihåg tills nästa gång jag ska till Stockholm.

Tackar!

Pius

PS Granngården har vi ju här på ön, dit måste jag snabbt som attan. DS
*Ulrica*
Hoppsan. Samma inlägg igen...
Pius
CITAT (*Ulrica* @ 17-02-2009, 10:47) *
Granngården har kampanj: 129:- för de gråa 49-boxarna. Det är nog billigast på marknaden.

Såg just att Pluggboxarna stod med i reklambladet som gick ut 8/2. -cry-.gif Fast å andra sidan så tar de 149 kr i vanlig fall. Så det är betydligt billigare i alla fall.

Pius
ingrid fuxwall
Själv har jag haft turen att hitta "pluggboxar" ute i naturen - tror att de ursprunglingen haft gran/tallplantor i sig.
Första sorten i svart bra hård plast - perfekta även om de inte har något huvud eller botten där man kan ha vatten med det avhjälps genom att placera dem på bricka med sådan där duk och så gladpack ovanför.

Sedan har jag även hittat vita i typ cellplast, inte lika bra men funktionen är det inget fel på.

Alla har jag hittat långt ute i skogen och haft beskymmer med att få hem dem men väl hemma har jag glatt mig över mina sparade pengar så mitt råd till Er är att ta en tur ut på kalhyggen där man nyligen planterat nytt
blomkronan
Jag måste få komma in med en fråga:)
Hur använder man en plugg-box? Har bara sett dom på bild...

Sätter man fröna direkt i dom eller använder man pluggboxen först vid första omskolningen?

EKLO
Sätter fröna i pluggboxen, skolar sedan om till små behållare med lite mer och bättre jord.
blomkronan
CITAT (EKLO @ 18-02-2009, 10:08) *
Sätter fröna i pluggboxen, skolar sedan om till små behållare med lite mer och bättre jord.

Det var det jag misstänkte... men jag tycker nog att den är för dyr... men det är ju bra till sådder då planterna är känsliga om rötterna.
Pius
Jag tycker att de är praktiska till t ex pelargonfrön, alltså större frön. Men inte till slingerväxter, det är ett elände att reda ut dem, stört omöjligt till och med.

Sen ser de trevliga ut, när man som jag, har dem på fönsterbrädorna.

Pius
WingDing
Fungerar bra till chili frön med.

Mvh Fredrik
Idomin
Jag har satt mina "Tacca" fröer i en. Dom har ju groningstid på upp till 12 månader och måste ha minst
25 grader och mörkt. Här hos mig verkade det vara det enklaste sättet att ge dom rätt förutsättningar.

Är lättare att hålla en jämn fuktighet i pluggboxar, utan att behöva titta för ofta, tycker jag iallafall. smile.gif

MvH Idomin
TINTAN
PLUGG-BOX!

Har du ingen plantskola el växthusodlare i närheten?
Jag gick till mitt lokala växthus och frågade om dom hade några till salu som man kunde få köpa. Jo då, jag fick mer än jag behövde och dom ville inte ha något för dom. Visserligen var dom i frigolit, men dom dög till det jag skulle ha dom till. Dagen efter så körde jag inom med en tårta och det blev dom glada för.

Så hör dig fram och lycka till med sådden!

MVH Tina
Överbölingen
Jag använder inte pluggboxar utan plantboxar som det varit skogsplant i. Kan du få gratis om du besöker ett skogplanteringsgäng. Det är ca 50 hål i dem (ids inte gå och titta. det är 1 meter snö där de står). Lämplig platta under att vattna på och en bit byggplast över tills det grott. Sedan skall de ha ljus och luft. Till frön som inte sås ett och ett utan bredsås använder jag diverse såbrätten beroende på hur mycket frö jag sår. Tomat, gurka och squash använder jag 12 cm krukor i såskedet.
Pauline/Sthlm
149 pix på Plantagen åtmin i Sthlm (Slagsta), både i fjol o nu. (ändring - sorry läste dåligt ovan)
Skulle gärna bo lite närmare en skogsplantering ändå! Och drömmer mig in i både det ena o andra växthuset i Willab-katalogen. Rätt gott om fönster men ont om fönsterbrädor i detta hus. Om bara tomten hade bättre plats... Barnen har blivit lovade en (uschlans ful men OK då) studsmatta till sommaren så där ryker väl lite mer fri yta.
fröhamstern
Ja köpte mina 2 första plugg-boxar 149:-st + pluggset m brätten129:-st på plantagen Uddevalla. Men vilka smarta prylar!!!!!! p-boxarn. ja har läst om att ni använder dom men hade inte nån aning själv. Dom va värda varenda krona, o vilken liten plats dom tar. Sen blir brättena helt ok till omskolning. Helnöjd
Ingrid Zon3
Jag är jättenöjd med mina 4st men brukar vara mer måttligt förtjust när jag ska skola om nästan 200 plantor, oftast för tidigt för att ha dem ute. Så det gäller att hålla sig i skinnet och inte så för tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon