|
Full version: Louise Bugnet
För två år sen planterade jag en Louise Bugnet. Hon skulle växa till sig och bli rätt stor så hon kunde skydda Iceberg mot vindarna. Inte har det blivit så! Iceberg (som jag trodde var Schneewittchen) växer och frodas, en riktig glädjespridare. Men Louise.... Hon växer oerhört lite, ger inte många blommor och var dessutom mottaglig för både rost och svartfläck.
Hur mycket tid skall jag ge henne innan hon grävs upp? Jag trodde faktiskt inte att hon skulle visa sig vara så kinkig! Visserligen fick hon komma upp ur jorden förra året då jag grävde om rabatten (pga dålig dränering) men det var ju samma för alla rosorna. Min andra Kanadaros, Lac Majeau, har växt på bättre. Den står 1,5 meter längre bort i samma rabatt med Iceberg i mitten. Tanken var att dom skulle bilda en vit trekant.
Och hur var det nu - hur mycket jord behöver jag ta bort om jag vill ha en ny ros på samma ställe?
Kanske ett måndags ex om det finns sådana i rosvärlden, köp en ny och byt jorden så långt ner du har rötter, varför inte 50 l riktigt fin jord, finns också rosjord i 50 l / säckar den är dyr men bra, blanda ev i kompost om du har och vattna första sommaren. Har två ex en i söderläge som nog är 2 m och en lite lägre på baksidan och dom är alltid friska, vilket också står i Rosbibeln, rosen passar till friväxande häckar, eller enstaka buskar, blir 1.80 - 2 x 1.5 m. Har aldrig klippt i mina buskar för jag tycker rosen är så pass upprättväxande och prydliga, får stora orangeröda nypon om hösten. Köp rosen hos någon av de stora firmorna som tex Rosenposten, Flora Linnea som har bra plantor.
Jag har också en LB och den har växt bra från början,inga sjukdomer här heller.Jag har klippt in min lite förra våren far att den överskuggade Blanche Double de Coubert.Nu ska den får växer fritt ev flytter jag BDdC en bit. Louise Bugnet
Ezereht
17-02-2009, 17:41
Min kompis några trädgårdar bort har en LB, hon har en rotäkta. Den växte jättelite i flera år, men sen en sommar sa det bar *poof* och den växte jättemycket. Så jag tror dom behöver ett tag att etablera sig innan dom kommer. Men har den sjukdomar etc är det nog något som är dåligt, då skulle jag byta planta eller byta jord till plantan eller båda.
Får man fråga om lite mer detaljer ang dräneringen av rabatten? Hur gjorde du? Hur var det innan? Hur är det nu? Etc.
Jag har också en LB, och hon har växt på snällt. Ingen superväxare, men inte något segt heller, utan normalt. Inga sjukdommar, och blommar bra. Huruvida hon tänker bli större än en normalputtig ros på ca 1.25m tvivlar jag på förstås. Efter 2 år är hon uppe på metern, buskig och bastant, lite svampformat växtsätt.
Men om din bara är 2 år och dessutom har blivit uppgrävd, så kan det förklara mycket. Men det där med sjukdommar dessutom... Skulle inte förvåna mig alls om det kan bero på att den står blött och kallt i stillastående vatten. Vilket är grunden till att jag undrar över hur du gått tillväga i dräneringen av rabatten. Det kan variera jättemycket över en meter bara. Kan vara stråk el fickor med obefintlig dränering. Jag har själv stora problem med detta, och gör därför numera alltid upphöjda bäddar. Eftersom vår tomt i princip är plan så kan jag inte dränera bort vattnet, med mindre än att gräva upp hela tomten kors och tvärs, och lägga ner dräneringsslang. Vilket jag inte vill.
I alla planteringsanvisningar står det att lägg grus i botten för dräneringen, men det hjälper bara under förutsättning att det finns ett dränerande skikt under. Det gör det inte här. Den enda skillnaden här blir att rosen planteras i en bassäng med grus i botten, men en bassäng lika fullt. De enda rosor som trivs med det är näckrosor.
Hmm, Bohuslän, då har du kanske berggrund nära inunder matjorden?
/S
CITAT (Stiffe @ 17-02-2009, 21:53)  Får man fråga om lite mer detaljer ang dräneringen av rabatten? Hur gjorde du? Hur var det innan? Hur är det nu? Etc. För två år sen grävde vi upp en bit av gräsmattan för att göra en ny rabatt. Det har alltid varit gräsmatta där så jorden var rejält stel o hård. Mycket lera. Rabatten är dryga sex meter lång och ca 1,20 bred. Marken sluttar svagt ner mot altanen/huset och det var väl så att orken tröt så vi grävde nog inte tillräckligt djupt när vi närmade oss den delen som vetter mot altanen. Och vi lade inte i något grus. Sommaren och hösten 2007 var blöt! Som det regnade. Det blev vattenpölar i den delen av rabatten så förra våren var det bara att gräva upp allt, och gräva djupare. Grus lades i och sen på med massor med jord. Idag är det en upphöjd rabatt. Lite har det sjunkit men det är fortfarande upphöjt. Och det har inte varit några vattensamlingar. Nu har det heller inte regnat lika mycket under hösten och vintern och det spelar säkert också en roll. Louise B står längst ner i denna rabatt, i ena hörnet kan man säga. Hon har kanske inte så jättemycket jord i sidled, kanske 30 cm, mot de två kanterna. Djupet är rätt rejält, runt 60-65 cm. Alla andra växter, både rosor och perenner växte rejält förra sommaren. Alla utom Louise som stod i hörnet och tjurade! Det är faktiskt också så att i andra hörnet, i samma ända av rabatten, står min Apotekarros som jag planterade i maj förra året. Hon växte på snällt. Så det är nog ett måndagsex. Jag köpte henne på Rångedala tillsammans med flera andra rosor och dom brukar ha bra växter.
Jag har också en LB som tjurar och får svartfläcksjuka. Jord- och ljusförhållandena är inte optimala men andra rosor som egentligen ska vara känsligare trivs hyfsat på platsen. Min LB är också rotäkta, och jag kommer ha den kvar. Också enstaka blommor på en klen, svampformad liten buske har sin charm och ger åtminstone mer utrymme att plantera vid sidan om.
Jag tycker det verkar finnas en hel del rosor med rykte om sig att vara friska och starka (också enligt Rosbibeln) men som man ofta ser har problem; Single Cherry, Rose de Rescht m fl. Men värda att testa kan de vara ändå!
Ja, Rångedala ska ha bra plantor enligt välunderrättad källa, (mor & far). Kan vara ett måndagsex. Om du inte vill ge LB mer tid, (vilket du gott skulle kunna), så pröva att flytta henne till ett bättre ställe och ge en andra chans. Att det kan ta både 2 och 3 år är inget ovanligt, (gäller alla rosor).
Det kan också vara så att LB inte tycker om vinden. Hon må vara tuff och härdig, men det betyder inte att hon tycker om västsveriges fuktiga/blöta och blåsiga klimat. Jag har en Maxima som är 5 år el så och som har växt väldigt klent, och är drabbad av lite rosrost till och från. Ingen annan av mina albor har rosrost. Hursomhelst, den står i ett tufft läge, precis i husknuten i nordväst. Tanken var att den tuffingen (zon 7) skulle bli stor och agera vindfång. Det blev inte så nej.
Du skriver att LB står i hörnet längst ner i rabatten. Kan det vara så att det hörnet är rabattens lägsta punkt, (och därmed blötaste)?
/S
lena uppsala
23-02-2009, 02:37
Min LB har också växt långsamt,men ge den lite tid! Minst 5 år,tycker jag.Varför så bråttom?Många andra har också rapporterat om att den är långsam i starten,så det är inte ovanligt.
Lilla Sibirien
24-02-2009, 17:43
Jag är också lite besviken på denna ros. Den hade förkrympta blommor som inte ville slå ut, kanske lite för torrt under ca två veckor, men trots det tycker jag att det borde ha betett sig lite bättre. Den visade inga sjukdomstecken.
Skall vänta lite och hoppas på nästa år, då den har rotat sig.
Men, Lilla Sibirien, den ser ju kanonfin ut! Visst, visst, den är bara två äpplen hög, men grön och fräsch, full av nya ljusgröna mjälla skott, och många stammar från marken, och dessutom full med knopp. Vad mer kan du begära? Är den dessutom nyplanterad på sitt första år så är det fenomenalt. Och, ja, torka ger små blommor, och säkert så på nyplanterade småttingar utan utvecklat rotsystem. Fördelen med att "offra" lite tillväxt och blommor i början, genom att inte vattna annat än vid extrem och dödande torka, är att rotsystemet växer nedåt och gör rosen tuff och tålig. Dessutom, ju större och djupare rotsystem - desto bättre tillväxt, eller? Alltså bör din LB att ta igen tillväxten från första året de nästkommande. Om jag får säga det själv, så är det en ganska övertygande arbetshypotes. Allt du behöver göra nu är att vänta, (några år), och dokumentera tillväxt och blommor. /S
Hej
Har flera L.B. Det man bör tänka på är om dom är rotäkta eller inte. En rotäkta ros växer långsammare, men alla sido skott som kommer är L.B.
Är den inte rotäkta växer den snabbare, men då får man en annan typ av rosor på sido skotten.
Själv föredrar jag rotäkta, det tar längre tid för att få dom stora men dom kräver mindre skötsel.
Har aldrig haft problem med sjukdommar på LB.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|