Har just läst tidningen Allers Trädgård (heter den väl?) där är en artikel om frösådd och hur man gör egna krukor av tidningspapper.
Men nu undrar jag, möglar de inte eller faller isär?
Annars är det en bra idé att slippa köpa dyra plastbyttor att så i. Inte hittar jag de tjockare plastkrukorna heller, utan bara de där sladdrigt tunna som håller nån enstaka säsong.
Pius
Eva 33c
18-02-2009, 11:13
De håller tillräckligt länge är min erfarenhet. Och de möglar inte.
Jag en sån där "krukmakare" i trä, men jag använder den inte längre för det är sånt pyssel att snoihop dem om man behöver många. Tykcer jag. Och jag tycker de är lite sladdriga när man ska fylla dem med jord.
Själv sår jag "alla" frön av en sort i en sån där grön 8x8 plastkruka och skolar om sedan. De håller flera säsonger. Ibland spricker dem och då håller de ett tag till om man tar dubbla (två trasiga) krukor.
Men det finns de som tycker tidningskrukorna är jättebra, så prova och se vad du tycker.
Jag tycker att de håller ihop med de möglar jättemycket!!! Vad har jag gjort för fel då? Vanligt tidningspapper tog jag och i alla krukor kom det mögel.
Tycker inte heller det är några problem att få dem att hålla ihop men har också problem med att hålla mögel borta från dem. Någon som vet något bra tips för att slippa mögelangreppen
CITAT (Eva St @ 18-02-2009, 19:22)

Tycker inte heller det är några problem att få dem att hålla ihop men har också problem med att hålla mögel borta från dem. Någon som vet något bra tips för att slippa mögelangreppen
Undrar om man inte kan ha Atamon i vattnet. Hos pelargonsällskapet är det vissa som vattnar med det för att undvika mögel bland pelargonsticklingarna.
Pius
Det kanske är en bra ide
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.