Full version: Roshäck/Rosrabatt
octachoron
Jag tänkte plantera en gles kort roshäck, mera åt rabatthållet, med mellanrum mellan rosorna.
Där tänkte jag sätta "Wild Edric", "Stanwell Perpetual" samt "Mary Rose".

Passar dessa rosor ihop eller kommer det att bli helt fel med växtsätt och höjd?
Jag bor i zon 4 och rosorna kommer att planteras i söderläge med mycket sol.
Kajsa

Wild Edric blir högre än LÅG skriver 1.5 m här efter några år, ingen doftar så gott som den, en helt frisk pärla.
Blommar till sena hösten och rugosa ros som den är har den ett litet tufft uttryck, men inga skrynkliga blad, men mycket taggig. Av tio bästa rosor är denna given.

Mary Rose blir 1.20 - 1.5 m växer prydligt, har 5 ex runt om och ingen har frusit ner, men kommer troligen vara klenare än Wild Edric. Roligt att båda är Austinrosor.

Stanwell Perpetual har veka grenar som vill lägga sig ner, hela min buske faller ihop och jag har försökt tvinga upp den med pinnstöd. Annars en tuff zon 6 ros, men den ska man nog ha ensam då i en häck, enligt LÅG kan den bli 1.80 x 1.80 så den kan bli stor på sikt.
octachoron
Tack för svaret, verkar som om Austin-rosorna är givna i planteringen.
Funderar dock på att sätta Stanwell Perpetual ensam någon annanstans om den har ett sådant växsätt.
Men då uppstår givetvis frågan, vad ska jag sätta istället för Stanwell i häcken?
Kajsa
Ja rosen bör vara i samma storlek, lite ljusare färger kanske, eller vitt ? Här två förslag !
Båda blommar och har nypon samtidigt hela hösten !

Schneekoppe, en vacker rugosahybrid från 1984 med en härlig färg vit/ kallrosa, 1.5 x 1.5 m, helt frisk, stark doft, zon 6, får röda nypon

Henry Hudson, en vit rugosa 1.5 x 1.5 m, doftar kryddor, helt frisk, zon 7, Kanadaros.

nypon H. Hudson
Ezereht
Hört många som gillar henry hudson. Schneekoppe vet jag inte så mycket om.
octachoron
Efter all reklam för "Thérèse Bugnet" här så känns det faktiskt lockande att ta den, verkar ha ett passande växtsätt?
Kanske också trycker in Stanwell Perpetual på änden av raden så den har plats att breda ut sig. Vet inte riktigt hur det kommer att se ut, får fundera lite (och mäta).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon