officinalis
Jag brukar vanligtvis börja plantera om mina krukväxter nu, och fortsätta fram mot vårkanten i April-Maj. Men vad är egentligen bäst?
Vad jag hört så är det viktigt att plantorna planteras om i samband med de första vårdagarna (slutet av Mars?). Detta för att jorden inte ska hinna bli urlakad tills då de mest näringskrävande perioderna kommer, och hur är det chiliplantorna? Vi har ett gäng som står under belysning och samtliga ska planteras om nu mot våren. Vågar man börja redan nu, eller ska vi vänta in solen?
MariaS
De flesta börjar i mitten av februari till fram i mitten av mars med sina omplanteringar. Sen behöver vissa växter mer näring än andra och då kommer ändå inte näringen i jorden att räcka till ett helt år, så då får man stödvattna med gödning i alla fall.

Till riktigt näringskrävande växter (i regel ettåringar) börjar man gödselvattna senast 8 veckor efter plantering, men många börjar redan efter 4veckor med halv dos.

Sen beror det också på vilken jord man använder. Vissa jordar behöver man inte stödgödsla alls.

Dina chilisar kan du gott byta jord på nu, eftersom du har extra belysning. Det hjälper dem bara på traven. Använd då en bra planteringsjord.
Bassam

Tack för frågan

det är bättre om du väntar till Mars.

Lycka till- H: Bassam
officinalis
Det var lite dubbla bud här.
Frågan är vilket råd man ska följa smile.gif
Men tidigare erfarenheter säger att tålamod alltid är bra när det kommer till växter. Kanske det är bäst att vänta till Mars, eller kanske i slutet av Februari i alla fall smile.gif
MariaS
Har du extra belysning, ska du nog inte vänta allt för länge. Det ljus som börjar komma redan är nog för att tillväxten ska börja och med den extra belysningen tror växten att det redan är långt framskriden vår och söker nu desperat efter ny näring!
officinalis
Ok. Då får chilisarna planteras alldeles snart då.
Tack för hjälpen.
officinalis
Chilin planterades om och har även bundit den lite så att den kan tillgodose sig ljuset mer. Nu är det som smalar stammar och löv längst upp.
Ingen som råkar ha information om hur man bör beskära Chili? Hade tänkt att göra det om en tre veckor eller så.
MariaS
CITAT (officinalis @ 20-02-2009, 12:32) *
Chilin planterades om och har även bundit den lite så att den kan tillgodose sig ljuset mer. Nu är det som smalar stammar och löv längst upp.
Ingen som råkar ha information om hur man bör beskära Chili? Hade tänkt att göra det om en tre veckor eller så.

Har aldrig beskurit chili, då de sätter blom i skottbaserna. De sköter sig själv bäst.
officinalis
Jaså? Jag trodde det var ett utmärkt sätt för att få en buskigare och sätta fler blomskot.
MariaS
Chilisar dela snällt på sig själva när det är dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon