|
Maggan H
18-02-2009, 16:15
I vår trädgård blev på en enda dag 3 större ställen med bortsprätt snön och de/den hade krafsat upp en massa torrt gräs! Inte kan de väl hitta nåt ätbart, mask o sånt nu när vi för en gångs skull har snö och minusgrader?? Kylan har hållit i sig nu i ca 1 vecka, inatt ca -12. Det är en fågel som gjort detta, det finns ett tydligt spår i snön som går från ställe till ställe. Hålen är ca 1m x 0,5m.
[attachment=30937:f_gel_skrapat_sn_.jpg]
vildvittra
18-02-2009, 16:59
kanske en skata som fryser och vill täta sitt bo? har sett att just de är rätt aktiva med att norpa tex kitt från fönster såhär års. jag är absolut ingen expert dock utan spekulerar bara  har du spionerat på fåglarna för att se vad det är för sorts fågel?
Maggan H
18-02-2009, 17:37
Nej, vi upptäckte det i morse, jag har ingen aning. Ser ut som en stor fågel har 'balat' sig, men av spåren att döma en i kråkstorlek.
Meriona
18-02-2009, 19:34
Om du inte varit säker på att det var fågelspår så hade jag sagt hare. Men fågel? Ja det kan nog kanske vara som Vildvittra säger, vad annat verkar vettigt?
ingrid fuxwall
18-02-2009, 20:31
Hoppas på svar då även vi har fullt av liknade hål både på tomten och utanför - är ganska säker på att det är någon fågel
Meriona
18-02-2009, 20:41
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-02-2009, 20:31)  Hoppas på svar då även vi har fullt av liknade hål både på tomten och utanför - är ganska säker på att det är någon fågel Finns det inte några arbetslösa/mammalediga/sjukskrivna/pensionärer som kan sitta i fönstret och spana??????
Maggan H
18-02-2009, 20:43
CITAT (Meriona @ 18-02-2009, 20:41)  Finns det inte några arbetslösa/mammalediga/sjukskrivna/pensionärer som kan sitta i fönstret och spana??????  Det har inte hänt mer under dan idag, men gubben är hemma med en förkylning så jag ska sätta honom på span i morgon!
Gossen Ruda
18-02-2009, 21:57
En del fåglar är växtätare, duvor t.ex. Det kanske finns smakliga växter under snön?
Maggan H
18-02-2009, 22:11
CITAT (Gossen Ruda @ 18-02-2009, 21:57)  En del fåglar är växtätare, duvor t.ex. Det kanske finns smakliga växter under snön? Tja, om dom gillar torrt gräs så...det är mitt på gräsmattan och det är 4-5 meter mellan högarna.
Lady Hamilton
18-02-2009, 22:22
Naturligtvis så har ju fåglarna gömt mat just på dem ställena  och kommer nu för att hämta maten.........unjefär som ekorrar gör o hundar som gräver ner ben
Myosotis
19-02-2009, 07:53
Jag måste erkänna att jag inte vet. Såna hål har jag aldrig sett. Visst gömmer kråkfåglar mat, men de är sådana experter på området att de inte behöver gräva jättehål. Nötkråkan t.ex. minns 6000 gömställen och hittar dem även under en dryg meter snö. Jag skulle gissa på koltrast som ändå hörde några smådjur, kanske skata. Det är lite tidigt för bobygge. Och vildvittra: Mesar äter kitt, det är inget som används i bobygge.
Whiskuchi
19-02-2009, 11:19
Exakt sådär brukar det se ut på min gräsmatta också! Jag har fått för mig att det är skatorna som gör det, fast jag vet inte varför jag fått för mig det *hmmmm*
vildvittra
19-02-2009, 11:31
mesar äter kitt? det visste jag inte  då har jag lärt mig något nytt idag men ,varför snor skatorna som finns vid mitt jobb kitt då *klurar* de gör det ofta i samband med pinnplockande som de visserligen gör året om, men mest då på vårkanten.. antingen har de bytt matvanor a´la mes eller så använder de det till något annat ska ta och fota våra fönster på jobbet där det är fullt av näbbavtryck
Skator är allätare, och kitt innehåller alltid någon form av fett. Traditionellt kitt innehåller ju linolja.
Sussie F-Flower
19-02-2009, 16:31
Innehåller inte kitt kalk...? Jag minns att min pappa blandade ihop något pulver (kalkpulver?) med olja och nåt mer när han skulle laga fönsterrutorna, som vi barn jämt hade sönder när jag var liten. Kan det inte vara så att fåglarna behöver lite mer kalk på våren för att kunna tillgodose äggen så att de får hårt skal...?
Myosotis
19-02-2009, 17:18
CITAT (Sussie F-Flower @ 19-02-2009, 16:31)  Innehåller inte kitt kalk...? Jag minns att min pappa blandade ihop något pulver (kalkpulver?) med olja och nåt mer när han skulle laga fönsterrutorna, som vi barn jämt hade sönder när jag var liten. Kan det inte vara så att fåglarna behöver lite mer kalk på våren för att kunna tillgodose äggen så att de får hårt skal...?  Det var smart!! Jag vet inte om det är så, men det var en mycket bra idé!
Sussie F-Flower
19-02-2009, 17:19
CITAT (Myosotis @ 19-02-2009, 17:18)  Det var smart!! Jag vet inte om det är så, men det var en mycket bra idé! 
Gossen Ruda
20-02-2009, 18:28
Äldre tiders fönster/oljekitt innehöll linolja, kalk, krita, blyvitt, blyglete och tungspat. Blyinnehållet gjorde det väl knappast hälsosamt. När vi en gång i tiden flyttade hit till huset fanns det en taklucka med 4 armerade glasrutor. Efter några år ersatte pappa den med en hel plåtlucka eftersom kittet till rutorna hela tiden försvann så det läckte in.
Sussie F-Flower
20-02-2009, 18:45
CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2009, 18:28)  Äldre tiders fönster/oljekitt innehöll linolja, kalk, krita, blyvitt, blyglete och tungspat. Blyinnehållet gjorde det väl knappast hälsosamt. När vi en gång i tiden flyttade hit till huset fanns det en taklucka med 4 armerade glasrutor. Efter några år ersatte pappa den med en hel plåtlucka eftersom kittet till rutorna hela tiden försvann så det läckte in. -Ja! Det var väl det jag trodde..!  (fast jag var inte säker  ) Tack för din info, Gossen. Krita är väl också kalk(-rikt)? Men vet du vad "dagens" kitt innehåller? (-Vilka spekulationer och funderingar...) Förstår att takluckan gav bättre energibesparningar, även om oljan var billig då...
Gossen Ruda
20-02-2009, 20:08
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2009, 18:45)  -Ja! Det var väl det jag trodde..!  (fast jag var inte säker  ) Tack för din info, Gossen. Krita är väl också kalk(-rikt)? Men vet du vad "dagens" kitt innehåller? (-Vilka spekulationer och funderingar...) Förstår att takluckan gav bättre energibesparningar, även om oljan var billig då...  Jo, vi hade oljeeldning från början. Mycket gick åt till att hålla kråkorna nöjda. Nu är det el och ved som gäller. Till kittet. Det kan innehålla i stort sett allting. Det går fortfarande att få tag på kitt tillverkat av rå linolja och krita, som givetvis är kalkhaltigt, men blyet verkar ha tagits bort. Sen finns det en uppsjö av mer eller mindre olje- och/eller syntetbaserade produkter.
zaaritha
20-02-2009, 21:42
Skatorna krafsar upp hål o fördjupningar! Jag ser det när jag tittar ut o de jobbar ute på ladugårdsbacken!
Maggan H
20-02-2009, 22:24
CITAT (zaaritha @ 20-02-2009, 21:42)  Skatorna krafsar upp hål o fördjupningar! Jag ser det när jag tittar ut o de jobbar ute på ladugårdsbacken! Ja, jag tror att det är dom, maken såg en skata där när han 'vaktade', men den kan ju iofs vara nyfiken också!
Whiskuchi
22-02-2009, 12:17
CITAT (Whiskuchi @ 19-02-2009, 11:19)  Exakt sådär brukar det se ut på min gräsmatta också! Jag har fått för mig att det är skatorna som gör det, fast jag vet inte varför jag fått för mig det *hmmmm* ..och nu har jag sett skator göra det. Fast jag vet fortfarande inte varför.
Jag har set skator rycka upp mossa på vintrarna,verkar som de letar småkryp under mosstovorna,har inte set att de flyger i väg med det i alla fall( mossan alltså !)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|