njelger
24-09-2003, 11:37
Hej!
Här är min preimiärfråga. Jag har köpt ett hus i spånga, närmare bestämt Sundby, och ska nu sätta häckar. Har tittat på liguster och undrar om den vintergröna varianten klarar sig? vill gärna ha en klippt och tät häck grön året runt. fins det andra typer som rekommenderas?
// johan
Åk runt i villaområden, hellst under flera årstider och hitta den perfekta häcken. Väldigt många som skall skaffa sig häck vill ha en vintergrön häck. Men vintergröna växter känsligare och blir därför ofta bruna (elller tappar bladen och blir kala). Dessutom tycker jag att det är mycket intressantare med en häck vars färg varierar mefter säsongen, specillt med alla dessa vakcra höstfärger. Många lövfällande häckar är också ganska täta även utan löv, och många behåller dessutom löven lång in på vintern.
Men som sagt, åk runt i villaområden och finn den perfekta häcken, och ta reda på vad det är för sort.
Gran borde funka överallt. Den är ju tät och grönklädd året runt. Det gäller dock bara att man inte glömmer bort att klippa de för annars ser de förjäkliga ut.
Hej Johan och välkommen till forumet!
Jag är inte expert på liguster, men den vintergröna klarar sig i teorin i den klimatzon som Spånga ligger i (3) om det inte är ett alltför blåsigt, skuggigt läge. Däremot ställer den rätt höga krav på jordmån mm och frågor om ligusterproblem dryftas ofta. Titta in lite på andras frågor, bl a här
http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/liguster.shtml.
Är man beredd att jordförbättra och att pyssla med sin häck kan man säkert klara att hålla en liguster fin, men man ska veta att det inte är den enklaste häckväxten.
njelger
26-09-2003, 06:57
hej o tack!
Vad finns det då för andra häckar i liguster-klassen som är enkla(-re)?
Alltså täta (klipp-) häckar som inte är för breda? helst vintergröna?
/ johan
Åsa, mälardalen zon 2
26-09-2003, 08:39
Vintergrön liguster tappar ofta ganska mycket blad i stockholmstrakten så det är inte alltid jag skulle vilja kalla den vintergrön.
Idegran brukar kunna klippas till ganska smala häckar, den är vintergrön, idegran är den barrväxt som brukar tåla beskärning bäst.
Om det är insynsskydd som är skälet till att det ska vara löv på busken så kanske även avenbok går bra den är visserligen inte grön på vintern men de bruna bladen hänger kvar över vintern tills de nya bladen börjar grönska på våren. +Avenbok går att forma till smala häckar.
Det finns även en del berberissorter som är vintergröna och några utav dem borde gå bra att formklippa.
Buxbom kan ev. också gå fast man brukar behöva skydda häcken mot solen på vårvintern anars får man lätt torra och döda partier.
njelger
26-09-2003, 15:07
ok en fråga på idegran. när jag läser om den står det att den bara blir 0,8 -1,0 m hög. men är det då Taxus x media ?
Jag såg en bild på Taxus Baccata och den var väldigt fin. är det den man använder i Sverige?
/ johan
Åsa, mälardalen zon 2
26-09-2003, 16:27
Tror du läser info om någon selekterad dvärgform (kanske Taxus x media ´Green Mountain´eller kanske Taxus cuspidata ´Nana´? De är dvärgformer som man odlat fram) ifall det står att den bara blir runt 1m. Enligt virtuella floran ska sveriges högsta idegran (Taxus baccata) ha blivit 9m hög och hade en stamomkrets på 3,5m men detta var såklart i Skåne. +Idegran kan kapas rejält den bryter ganska bra på äldre delar vilket de flesta barrväxter inte brukar göra så den passar bra till formklippning.
http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/taxa/tax...us/taxubac.htmlFrösådd T. baccata sägs ge de finaste häckarna men det kan vara svårt att få tag på frösådda plantor, men sticklingsförökad T. baccata brukar gå bra den med.
Vill man inte ha plantor som får bär eller man vill ha plantor som får bär finns det även möjlighet att köpa selekterade han och honplantor i handeln. Ex. Hicksii och Hillii har för mig att de hör till Taxus x media och att de ska kunna bli uppåt 5m.
Det finns fler än en sorts idegran som säljs i handeln.
Vanlig idegran, taxus baccata, anges vanligen som härdig till zon II så det är inget bra val för en häck i Spånga. Du skulle förresten knappast hitta den såld som häckplanta i Stockholmstrakten i alla fall.
Hybrididegranarna i taxus x media-gruppen är det som går bra häromkring. De namnsorter av dem som kan förekomma som häckplantor är Hillii och Hicksi. Hicksi är relativt gles och spretig och många avråder från att använda den till häck. Hillii har däremot ett tätt och upprätt växtsätt och är den som oftast säljs som häckplanta. Maxhöjden på Hillii tror jag jag har sett olika angivelser på men över två meter blir den i alla händelser.
Ett annat, mindre vanligt alternativ är japansk idegran, taxus cuspidata. Jag var nyss nere i Amsterdam på mässa och kunde konstatera att den var mycket vanlig som häck där men den funkar hos oss också eftersom den är härdig till zon V. Den är mycket vacker med något hängande, "platta" smågrenar (barren sitter i horisontalplan på ömse sidor om grenen).
Även av den arten finns flera namnsorter och det är sorten "Adams" som passar till klippt häck. Nackdelen är att den är dyr; Zetas tar drygt 1500 för tio stycken, det blir nästan 500 kr per meter häck...hos billigare handlare hittar du den förmodligen inte alls.
Jag minns inte maxhöjden på "Adams" men jag har tre st som var en meter när jag köpte dem och nu efter två växtsäsonger är över en och en halv, så en tvåmetershäck grejar de nog enkelt.
njelger
29-09-2003, 14:15
Hej och tack för alla svar.
En liten uppföljning:
Vad är det för växt-zon i spånga? Om man kollar på kartan här på odla är det zon 2 men alla på forumet verkar placera spånga > 2. enligt kartan finns inte zon 3 här utan zon 4 börjar i vallentuna. Någon som vet vad som gäller?
/ johan
Ursäkta, jag antog förhastat att Spånga var zon III. Hade i bakhuvudet att här i nollåtta är det mesta zon III om det inte är väldigt nära Mälaren (II) eller uppåt Upplands inland (IV). Men när man tittar på den detaljerade zonkartan ser det ju faktiskt ut som att du bor i zon II.
Fast det ändrar inte min rekommendation mot taxus baccatus för när det gäller så utsatta saker som häckar ofta är, så är det klokt att välja växter som tål minst en zon högre än man har. Ska det bli jämnt och fint är det ju bra om plantorna på det där blåsiga hörnet klarar sig lika bra som resten av häcken.
njelger
29-09-2003, 20:22
Ingo, jag går efter din rekommendation. KOmmer senast från zon I (malmö) där "Allt" fungerar..

/ johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.