pibe02
Hej
Har nyligen blivit med trädgård men har inte så mycket plats ännu. Har 2 odlinglådor och en hel del krukor.

Vad är Era bästa tips på vad man skall plantera om man har begränsat med plats men vill få en del skörd.

Skriv gärna

tips på grönsak - förkultiveras eller ej och i så fall när skall man börja sätta frön i köksfönstret

Super tacksam om jag kan få råd. Blev så sugen på att köpa frön när jag såg Odla hade grönsaksfröer till försäljning.

Mvh
Pia
Tosan
Tomater vill man ju inte vara utan. Har du ont om utrymme kan Tiny Tim vara ett bra alternativ eftersom den inte blir så hög, och ger rik avkastning av små söta tomater. Har du mer utrymme, framförallt på höjden kan Gardener´s Delight vara nåt.

Nu vet jag ju inget om hur din trädgård ser ut, men kanske några sommarblommor till att börja med tills du ser vad du har och vad du vill ha?

Har du trädgårdsland av nåt slag så är ju morötter och sockerärtor en höjdare.

Förkultivering skiljer sig mellan olika växter, men många grönsaker och annueller ska sås ca 4-6 veckor före utplantering. Annat kan man så på friland till våren, framförallt om man bor söderut.

Själv har jag sått paprika och tomater idag, men då har jag lysrör i ett svalt utrymme där de sedan får stå tills jag kan börja bära dem fram och tbx till växthuset i mars nån gång. Ifjol blommade de redan då.

LIte svårt tyvärr att råda andra om vilka växter de ska ha, men om du kommer på nåt du skulle vilja ha så kan du fråga härinne om tillvägagångssätt, om de är svårodlade eller något annat du undrar över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon