pibe02
Hej
Kom på att det är kanske i detta forum jag skall ställa frågan.
Har nyligen blivit med trädgård men har inte så mycket plats ännu. Har 2 odlinglådor och en hel del krukor.

Vad är Era bästa tips på vad man skall plantera om man har begränsat med plats men vill få en del skörd.

Skriv gärna

tips på grönsak - förkultiveras eller ej och i så fall när skall man börja sätta frön i köksfönstret

Super tacksam om jag kan få råd. Blev så sugen på att köpa frön när jag såg Odla hade grönsaksfröer till försäljning.

Mvh
Pia
EKLO
Så roligt att få börja med egna grönsaker - det är verkligen väldigt kul att odla ätbara ting, tycker jag.

Jag vet inte riktigt hur mkt plats du har, men nästan alla grönsaker kan du så utan att förgro - även om t ex flera kålsorter blir bättre om man förgror - men de är ju inte nödvändiga att ha? Jag som gillar sockerärter, brytärter och bönor (vaxbönor och brytbönor) skulle satsa på det, eftersom det oftast blir mkt och de är tacksamma. Har du liten yta kan du så störbönor och få mycket "uppåt" (du behöver en käpp på 2,5 meter, minst, som står stadigt). Och som sagt: Nästan allt kan du så direkt i landet när "jorden reder sig" - dvs när du kan kratta och fixa med den: sallater, morötter, rödbetor, dill, persilja, (men bönor väntar du med tills jorden är uppåt 10-15 grader), rädisor. Lök brukar jag köpa som sättlök. Gräslök köper du också bättre som planta, men sedan har du den livet ut. Samma med rabarber. Också tomater brukar jag köpa som planta, och odla i stor hink (med massa småhål i för att vattnet inte ska stanna).

Och lägger du täckduk över landen när du sått, går det lite fortare, det blir varmare och skyddar mot ett par frostgrader.

Egen potatis är ju så gott, men det tar ju en hel del plats.
vicky-g
Vad du ska så beror på hur du tänker. smile.gif

Vad tycker du om?
Vill du ha största möjliga skörd i kg eller vill du tjäna så mycket pengar som möjligt?

Örter av olikaslag är det oftast mycket ekonomiskt att odla. Titta bara vilket kilopris det är på de små frysta paketen med persilja/dill/gräslök.
Vill man däremot ha stor skörd i kg så är nog bästa tipset en sommar squash.

Skriv gärna lite mer. Hur stor yta har du i trädgården? Vilka grönsaker älskar du? Vill du tjäna så mycket som möjligt ekonomiskt?

Om jag har tolkat det rätt så har du begränsat med utrymme inne och då skulle jag satsa så mycket som möjligt på sådant som inte måste förkultiveras alternativ köpa plantor och bara förodla lite själv.

Men den stora frågan är vad gillar du? Det är onödigt att odla sådant man inte verkligen gillar om man har begränsad yta.
Knytt
Jag tänker mycket på vad jag gillar när jag väljer.
Det man verkligen längtar efter blir ju guld värt oavsett kilopris i affären.

Därför odlar vi t.ex. mycket chili, tomater, vitlök och örter.
Egen färskpotatis kan inget slå.
Gurka och pumpa är roligt.
Purjolök är också skoj.

Fundera på vilka saker som är dina "måsten" när du handlar. Så har du nog en fingervisning smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Mitt grönsakstips är att inte förkultivera grönsaker för tidigt + att inte direktså för tidigt.

Om du specifierar vad du vill odla + vilka förutsättningar det är (ex. zon, läge, växthus utan värme, växthus med värme, altan, tung lerjord, lätt sandjord etc.). Så kan du få bra råd för när du ska så och hur du bäst odlar.
rbn
Hur menar du Åsa att man inte ska förkultivera för tidigt? Vi var ute i väldigt god tid i år, allt blev planterat för ca 3 veckor sedan. Vi tänkte att ju tidigare ju bättre. naturligtvis har vi en lampa och temperatur på ca 20 grader.

Är nyfiken på vad det skulle kunna bli för problem. Vill lära mig så jag hoppas du har möjlighet att svara.

Ps. det är allt från tomater till gurkor, majs, paprika osv (tjenen har naturligtvis även planterat massor med blommor smile.gif

//rbn
Åsa, mälardalen zon 2
Många växter speciellt grönsaksplantor mår inte bra i inomhusmiljön någon längre tid ex. gurkväxter, trots lampor och dyl får du aldrig till den styrkan sommarsolen har + luften är för torr + gurkväxter gillar inte omplanteringar etc. så ofta drabbas de av div. ohyror, blir gängliga och går av då man planterar ut dem, ifall de överlevt. Ex. majs som är för tidigt sådd klarar inte minsta vindpust utan går av.

Scrolla ner på denna sida så hittar du på ett ungefär hur många veckor innan utplantering det är lagom att så olika grönsakssorter.
http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml
rbn
aha.. jag förstår. Då ska vi verkligen tänka på det! Vi har växthus, borde inte det i alla fall bidra till att vi kan förukltivera lite tidiager?? Tack för länken den är ju perfekt. Ska förmodligen testa att plantera några ev de sorter vi redan planterat enligt den, så kan man ju jämföra wink.gif

//rbn
Limpan86
Jorå växthus hjälper men då bör ni ha en fläkt eller nått så att ni kan få upp värmen till cirka 15 grader. Ställ dock inte ut förtidigt.

Själv har jag sommarstuga och vill därför inte ha så smidigt som möjligt och inte 18 grönsaksland som ska sluka upp min tid när jag är där. Jag odlar väldigt mycket i större krukor som jag har lite varstans de passar.

Tomater passar super att ha i krukor. Potatis funkar också bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon