Full version: vattna popup-box
jenniepennie
Vet inte om jag kommer överens riktigt med min popup-box... En del celler är torra o andra pisseblöta. Hur brukar ni göra? Bara vattna underifrån? Låta det stå vatten i underdelen hela tiden?
Lady Hamilton
När jag planterar så är jag NOGA med att cellerna är helt fyllda med jord. Trycker/pressar ner jord i botten och fyller på "lösare" upp till när jag sår Sedan fyller jag botten med vatten och har den alltid full med vatten
jenniepennie
Ok, det låter som en bra idé. Har funderat på om det kunde bero på att det är olika mkt jord i cellerna, eller att den är olika hårt packad. Ska göra så som du gör nästa sådd. Tack.
Idomin
Jag gör precis som "Ladyn" (hoppas det är okej att jag kallar dig så blush.gif ),
men just nu har jag inte satt fröer i alla "celler". Då har ett märkligt fenomen
viat sig, dom "celler" som inte innehåller något frö är torra, medans dom
andra är lagom fuktiga.

Har tolkat detta som ett gott tecken. Hoppas jag har rätt.... g.gif

MvH Idomin
Lady Hamilton
Kalla mig "Ladyn" du kompiskram.gif de gör de flesta. Angående torra celler, så är det inte för mig. Och det är kapillär kraften i den "packade" jorden som skall dra upp fukten. Alltså bör du packa lite mera i de celler som är torra när du sår i dem. Annars är risken att de förblir torra
Idomin
Ska tänka särskilt på det. yes.gif Trodde inte det skulle bli fler fröer i den i år. (Har mina Tacca fröer däri, och det är ju lååååång groningstid på dom).

Men nu har jag fått nys på ytterligare en Tacca sort. nono.gif Och det kan jag inte motstå, om jag känner mig själv rätt. whist.gif

MvH Idomin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon