konichiwagirl
Hej! Detta blir mitt allra första inlägg i forumet.
Jag har en stor trädgård att tampas med, ett gammalt boställe från 1850-talet. Jag vill gärna ha det hyfsat tidstypiskt och har läst mig igenom diverse böcker om torparväxter och trädgårdshistoria. Jag har hittat bilder på ungefär hur jag vill ha det, men skulle gärna vilja veta vilka växter det är.

Det här är en bild från samma by som vi har huset i, det är zon 7:
http://sofiewww.vasterbottensmuseum.se/bas...=Vbm.BR%2020161
Vet att det är extremt svårt att se, men något kanske ni känner igen?

Den andra bilden hittar vi här:
http://www.hallahus.se/hushallning/bilder/DIA%2004819.jpg
Påskliljor kan jag se, men är det Bergenia där också?
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit till Odla!
Tyvärr så är bilderna för små för att mina ögon ska kunna se vad det kan vara för växter, men det kommer nog någon fler skarpsynt forumist som kan hjälpa dig.
Idomin
Hej och Välkommen! rose.gif

Kan ju inte vara riktigt säker men jag tycker det ser ut som Pingstliljor och Pärlhyacinter. Det ceriseröda skulle kunna vara Bergenia kanske. g.gif

MvH Idomin
HelenN
CITAT (konichiwagirl @ 19-02-2009, 14:50) *
Hej! Detta blir mitt allra första inlägg i forumet.
Jag har en stor trädgård att tampas med, ett gammalt boställe från 1850-talet. Jag vill gärna ha det hyfsat tidstypiskt och har läst mig igenom diverse böcker om torparväxter och trädgårdshistoria. Jag har hittat bilder på ungefär hur jag vill ha det, men skulle gärna vilja veta vilka växter det är.

Det här är en bild från samma by som vi har huset i, det är zon 7:
http://sofiewww.vasterbottensmuseum.se/bas...=Vbm.BR%2020161
Vet att det är extremt svårt att se, men något kanske ni känner igen?

Den andra bilden hittar vi här:
http://www.hallahus.se/hushallning/bilder/DIA%2004819.jpg
Påskliljor kan jag se, men är det Bergenia där också?

På bild ett känner jag bara igen Bergenia och på bild två ser jag blå Pärlhyacint jag, och orange Vallmo och Bergenia.
Tosan
Tror att det är bergenia på båda bilderna, de är ju rätt vanliga runt torpen här uppe
Fler vanliga växter är Humle, gullstav, brandliljor, riddarsporrar, stormhattar, aklejor och gula dagliljor för att ge några tips.

Och Välkommen hit kanske jag ska säga smile.gif Kan även tipsa om lappmarkens trädgårdssällskap för oss som trotsar naturen här uppe i Z7-8
http://www.lappmarkentradgard.nu/
konichiwagirl
Vad glad jag blir att även ni ser bergenia på första bilden. smile.gif Jag tänkte faktiskt att den inte kunde vara så gammal i Sverige. Bilden är tagen ca fyrtiotal. Tack för tipsen Tosan!
Fågelvägen
Välkommen! smile.gif
Bergenian var vanlig 1900-1930, enligt Christina Ilminge. Du har säkert hittat hennes bok Bevara och sköta en gammal trädgård?
Med förstoringsglas syns detaljerna bättre: På bild 2 tror jag de vita blommorna är narcisser/pingstliljor. Några påskliljor hittade jag inte. Bergeniablommor syns ganska tydligt till vänster om grusgången. Fina fruktträd, undrar om de finns kvar fortfarande?
De blå blommorna till höger om gången tycker jag är lite för höga för att vara pärlhyacinter, kunde kanske vara bergklint, Centaurea montana.
Azur
Bild 1: Tycker den höga perennen vid husväggen ser ut som stormhatt, och busken till höger är syrén. Håller också med om att de stora bladen nog är Bergenia.
De låga buskarna vid stigen skulle kunna vara Buxbom eller En.

Bild 2: Äppelträd, pingst/påskliljor, pärlhyacint, bergenia, en ormbunke av något slag (strutbräken?). Det gula vid bilen kan vara nästan vad som helst, från ringblomma till tulpan. Ser inga vallmo.
Alexander-VG-zon3
är inte dom stora bladen vanliga rabarber? eller Pestskråp eller någon annan Skråp.

bergenia har inte så stora blad.
Azur
CITAT (flaxss @ 21-02-2009, 13:24) *
är inte dom stora bladen vanliga rabarber? eller Pestskråp eller någon annan Skråp.

Du menar bild 1 nu?
Skråp tror jag inte, har aldrig sett någon skråp i norrland. Rabarber är definitivt en möjlighet, jag har sett dem odlas i såna där bäddar. Min tanke var att bladen ser stora ut för att de är nära kameran. Bergenias blad blir väl en 15-20 cm, rabarber det dubbla.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 21-02-2009, 14:10) *
Du menar bild 1 nu?
Skråp tror jag inte, har aldrig sett någon skråp i norrland. Rabarber är definitivt en möjlighet, jag har sett dem odlas i såna där bäddar. Min tanke var att bladen ser stora ut för att de är nära kameran. Bergenias blad blir väl en 15-20 cm, rabarber det dubbla.

ups! hade missat att det var i norrland, såg att där stod zon 7 nu. men vad kan man begära av en skåning whistling.gif

det finns iförsig Fjällskårp men den har inta runda blad. annars finns ju mest skråp i dom sydliga och mellersta delarna.

bergenia blir inte så hög i sig själv heller och har inte sådan tillväxt. tycker inte det passar in för bergenia, dock 100% säker är jag inte men det känns inte rätt.

kollar man noga känns det mer formen som rabarb eller nåt likande.

det finns ju iförsig andra perenner med runda blad eller samma typ av blad.
EKLO
Skulle de höga perennerna till vänster i första bilden kunna vara kungsljus? Ingen aning om de finns i zon 7, men växtsättet påminner mig om dem - kan det stämma alls?
gunnevi
Vad sägs om ligularia?
Blir alltid stor och fin i norra Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon