Har planterat gullris förra hösten och då var de nedklippna. Jag undrar om någon vet om jag ska klippa ned dom till hösten igen eller låta dom stå som dom är över vintern.
Tack på förhand
Hej Bubka
Jag skulle låta dom stå som dom är över vintern. Det skyddar ju växtens rötter om man inte klipper. Klipp på våren istället.
Hälsn Tepa
Tack för frågan :
växter ska klippa när de behöver, om de risiga eller om man tycker stärka dem
H: Bassam
Eva 33c
19-02-2009, 16:50
De är ju rätt duktiga på att fröså sig, så av den anledningen klipper en del ner sina. Mina får stå, snygga med snö på, och på våren brukar jag använda de torra blomstjälkarna som stödpinnar till tomatplantor och annat.
Eva i Höga
19-02-2009, 18:56
Ja, som tepa säger, klipp dem på våren. Är man rädd att de ska fröa av sig för mycket kan man klippa av själva blomman på hösten och låta stjälkarna stå kvar.
pleximaster
20-02-2009, 14:47
Dom trivs lite väl bra hos oss. När vi köpte vårt hus för 4 år sedan var alla rabatter mer eller mindre överväxta med denna gullris, blir 1,2-1,5 meter höga här så det var en djungel. Sprider sig både vegetativt med rötter och med frön. Har kvar ett litet stånd som vi tuktar hårt. De dyker dock upp lite här och var så man måste rensa bort mycket. klpper alltså ner ALLA fröställningarna.
mvh plexi
zaaritha
20-02-2009, 21:50
Gullris sprider sej som eld!
Jag klipper o rycker upp, men nog fasen poppar de upp överallt!
Hi hi, oj vad svårt det verkar för en del att bli AV med detta Gullris. Jag för min del hade inget sådant när jag flyttade in till vårt hus för ca 9 år sen. Men jag fick lite rötter av min systers granne, OCH OJ vad dom har tagit sig. Så NÅGOT går även för en icke grönfingrad Tepa att fungera !
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.