Full version: Varför?
abbbe
Hej!
jag älskar Hibiskusar och har haft flera i många år, men bara de köpehibiskusar som finns i mataffärerna (retarderade sorter). Jag ville helst ha sticklingar som jag kan driva upp till stamträd men det går inte!! Har frågat många vänner om jag kan få sticklingar av deras hibiskusar, och visste får jag, men jag lyckas aldrig. Folk brukar säga att det borde gå och att det är enkelt att rota dessa och att de i bästa fall är färdigrotade inom 1 månad, men? Hur gör ni som lyckas? Kan inte någon vara snäll och berätta exakt hur man går tillväga för att lyckas? Mina sticklingar brukar hänga i bladen efter ett par dagar när jag sätter dom i vatten...
Dilara
Så här gör jag:
Ska man rota sticklingarna är det bra att man behåller antingen 2 eller 3 blad i toppen. Dessa blad ska halveras i mitten, alltså klippas rakt av! Sen stoppar man sticklingarna i ett glas med vatten, eller i jord, och sätter en pantflaska (av de stora sorterna), med avskuren botten och öppen kork, över sticklingarna. Då kommer sticklingarna att trivas bättre och inte hänga med bladen och de rotar sig lättare. Man kan gärna ha undervärme också.
nelly.trott
undrar !?
vad är syftet med att klippa bladen i mitten ?
Alexander-VG-zon3
klippen man bladen på mitten så blir det mindre blad yta att försörja.

jag klipper dock aldrig itu bladen. jag sparar bara 1-2blad.

när jag rotar hibiskis sätter jag dom ibland i ett glas med vatten (skuggar vattnet) och sätter sticklingen i söderfönster. sätter jag inte i vatten så sätter jag dom i väldränerad sandjord. med jord även då i ett soligt fönster.

jag lyckas nästan altid med sticklingar, knepet är att bara håll lätt fuktigt och att placera dom så soligt och varmt man kan (dock ej över +30c). mina har inte fått extra luftfukt men det hjälper nog mycket.

svårrotade sorter sätter jag ut under barhimmel i maj-juni i krukor i ett soligt läge, då brukar dom flesta rota sig 100% och får väl utvecklade rötter.
nelly.trott
CITAT (flaxss @ 19-02-2009, 16:34) *
klippen man bladen på mitten så blir det mindre blad yta att försörja.

när jag rotar hibiskis sätter jag dom ibland i ett glas med vatten (skuggar vattnet) och sätter sticklingen i söderfönster. sätter jag inte i vatten så sätter jag dom i väldränerad sandjord. med jord även då i ett soligt fönster.

jag lyckas nästan altid med sticklingar, knepet är att bara håll lätt fuktigt och att placera dom så soligt och varmt man kan (dock ej över +30c). mina har inte fått extra luftfukt men det hjälper nog mycket.

svårrotade sorter sätter jag ut under barhimmel i maj-juni i krukor i ett soligt läge, då brukar dom flesta rota sig 100% och får väl utvecklade rötter.

Vad bra att veta alla knäpp =)
tackar för svåret !
Dilara
[quote name='flaxss' post='977590' date='19-02-2009, 16:34']klippen man bladen på mitten så blir det mindre blad yta att försörja.

[quote]
Kan man ha orotade sticklingar i full sol? Mina brukade alltid torka ut så fort solen sken på dom...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dilara @ 19-02-2009, 16:41) *
Kan man ha orotade sticklingar i full sol? Mina brukade alltid torka ut så fort solen sken på dom...

mina torkar inte ut i solen, däremot får jag snabb rotning. men det funkar nog lika bra i halvskugga som i sol.

placerar jag dom i vatten så skuggar jag ''glaset'' som jag skrev men bladen har det soligt. sedan i jord håller jag dom lätt fuktiga.
Tosan
Jag lyckas aldrig heller med Hibiskus, gror en sådd så äter katten upp den, och sticklingarna blir antingen döda eller kattmat hur än jag gör. Min mor däremot lyckas rota dem i vatten, men bara i färgat glas, det får tydligen inte vara ljust åt fötterna.
Bassam

Tack för frågan

du ska klippa bladen som kvar på sticklingar till hälften för att minask avdunstningen.
H:Bassam
Fågelvägen
Jag lämnar också kvar bara 2-3 blad i toppen av sticklingen, som jag ställer i vatten. Viktigast är en plastpåse trädd över både sticklingen och glaset. Den gör att bladen inte torkar ut. Plastpåsens övre hörn klipper jag av, ca 1 cm, för luftväxlingens skull.

Ställer dem ljust, men inte i söderfönster, och inte särskilt varmt heller.

Resultatet av min oförmåga att slänga Hibiscuskvistar efter beskärningen: Jag har fler stora Hibiscusar än jag har plats för.
abbbe
CITAT (Dilara @ 19-02-2009, 15:16) *
Så här gör jag:
Ska man rota sticklingarna är det bra att man behåller antingen 2 eller 3 blad i toppen. Dessa blad ska halveras i mitten, alltså klippas rakt av! Sen stoppar man sticklingarna i ett glas med vatten, eller i jord, och sätter en pantflaska (av de stora sorterna), med avskuren botten och öppen kork, över sticklingarna. Då kommer sticklingarna att trivas bättre och inte hänga med bladen och de rotar sig lättare. Man kan gärna ha undervärme också.

Gjorde precis som du sa, och sticklingarna återhämtade sig direkt! tack så mycket för råden!
Dilara
CITAT (abbbe @ 20-02-2009, 18:06) *
Gjorde precis som du sa, och sticklingarna återhämtade sig direkt! tack så mycket för råden!

Vill även tillägga att det inte är nödvändigt med plastflaskor eller plastpåsar om du ska ta sticklingar under sommaren, det räcker med att halvera bladen eller som flaxss skrev att spara ytterst få blad.
+ Under vintern är det bra med extra belysning till sticklingarna, för de har en tendens att ruttna snabbare om det är för mörkt.
abbbe
CITAT (Dilara @ 20-02-2009, 18:55) *
Vill även tillägga att det inte är nödvändigt med plastflaskor eller plastpåsar om du ska ta sticklingar under sommaren, det räcker med att halvera bladen eller som flaxss skrev att spara ytterst få blad.
+ Under vintern är det bra med extra belysning till sticklingarna, för de har en tendens att ruttna snabbare om det är för mörkt.

Tack igen!
Är det någon som har eller vet om man kan rota retarderade sticklingar också? Kommer sticklingarna isåfall också vara retarderade eller återgå till dess ursprungliga växtform?
Dilara
CITAT (abbbe @ 20-02-2009, 19:30) *
Tack igen!
Är det någon som har eller vet om man kan rota retarderade sticklingar också? Kommer sticklingarna isåfall också vara retarderade eller återgå till dess ursprungliga växtform?

Jag har också undrat samma sak. Jag håller just på att rota retarderade Hibiskusar och jag hoppas att dom börjar växa när dom har fått rötter, om dom får det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon