Full version: Kattmat
Miro
För ett halvår sedan ungeför fanns en tråd om kattmat, där jag fick hjälp av en massa kunniga i hur jag skulle hindra min ena katt att gå upp i vikt som en raket, och hålla min andra frisk från cystit. Alla var rörande eniga om att blörmat var lösningen, något som vi tidigare undvikit eftersom det tenderade att göra ena katten lös i magen.

Hursomhelst äter kissarna nu hälften av sin mat som blötmat, utan dåliga magar. OCH ena katten slutade inte bara gå upp, hon gick faktiskt NER i vikt igen och är nu superfin. Detta trots att hon hade fri tillgång till blötmat, och alltså inte behövde vara så uthungrad som när hon fick rekomenderad torrmatsportion. Den andra kissen har hållt sig helt frisk.

Tack alla för så bra råd. Glada hälsningar från oss två-beningar i hushållet men ännu mer från de numer glada och friska fyrbeningarna
Solstorm
Grattis! blomma.gif Ihärdigheten lönar sig. Sprid budskapet vidare till dem som ger sina djur torrfoder! ( Och det har du ju gjort till odlaiterna nu)
Miro
Det har jag redan gjort! Och eftersom i princip alla mina kollegor har två katter var (utom chefen som har fyra) + diverse familjemedlemmar, så har jag readn nått rätt många kattälskare!
Motti
Hej !jag har en åttaårig hankastrat som hela sitt liv fått blötfoder men haft torrisar som snacks,här går det åt en tvåkilostorrfoderpåse av märket Purina på tre månader !vår katt har aldrig haft några problem med tex urinsten eller något annat heller för den delen.En som läste näringslära för djur på Lunds univarsitet fick mig att tänka till !hon undrade va vi tror att kattdjuren på Kålmården får ?ja inte är det torrfoder i alla fall det vet väl de flesta av oss,gäller även hundjuren på Kålmården ,de får kött !rent kött,de är ju köttätare precis som kattdjuren alltså ska de ha mycket protein,grönsakre och spannmål är knappast något som katten eller hunden skulle välja själv.Fram för mer blötfoder till våra hundar och katter !det håller dom friska.
karlsdal
Annars finns det ju torrfoder som är diet-mat, eller om katten är kastrerad (både hona och hane) finns det speciell mat. En kastrerad katt har ändrad ämnesomsättning och går gärna upp i vikt. Min katt äter Hill´s Neutred cat ("kastrerad katt")
Myosotis
Jag har en fråga om blötfoder. Det mest naturliga för en katt är att äta möss och andra djur. De äter dem med maginnehåll, ben, päls och alltihopa, dvs. i det naturliga tillståndet äter inte katter 100% kött medan det i burkarna är 100% kött. Får de då verkligen i sig allt de behöver? Det verkar lite ensidigt.
karlsdal
Det var en bra fråga Mysotis. Det tål att tänkas på... Förmodligen får de inte i sig allt de behöver. Men nån har en gång i tiden bestämt att de ska äta ditt och datt och sen stoppat det i burkar och på påsar.
En annan kul grej om hund/kattmat är att en hel del tillsatser och ämnen som är förbjudna att ha i deras mat är ok at tillsätta våran mat. Våra husdjur är altså mer värda än vad vi själva är.
För övrigt så har jag börjat fundera på att ge både hundar och katten Barf (=ben och rå mat / biologiskt lämplig rå mat).
MariaS
CITAT (karlsdal @ 22-02-2009, 08:46) *
Annars finns det ju torrfoder som är diet-mat, eller om katten är kastrerad (både hona och hane) finns det speciell mat. En kastrerad katt har ändrad ämnesomsättning och går gärna upp i vikt. Min katt äter Hill´s Neutred cat ("kastrerad katt")

Dietmaten finns även som blötmat! Jag har en katt som fördubblade sin vikt på just Hill's dietfoder! Och det skulle dessutom vara för bantning! Nej, det enda som är BRA för katterna är just blötfodren.

Oavsett hur man tillverkar torrfoder, så stannar det ALLTID kvar salter i torrfodren, och just det är en av de största bovarna till viktökning och urinproblem hos katter. Sen kan man kalla torrfodret för vad man vill...

CITAT (Myosotis @ 22-02-2009, 09:48) *
Jag har en fråga om blötfoder. Det mest naturliga för en katt är att äta möss och andra djur. De äter dem med maginnehåll, ben, päls och alltihopa, dvs. i det naturliga tillståndet äter inte katter 100% kött medan det i burkarna är 100% kött. Får de då verkligen i sig allt de behöver? Det verkar lite ensidigt.

Katter som äter möss, kastar upp "spybollar" som innehåller päls och benresten som magarna inte kan smälta. Det är för detta som katterna äter gräs när de är ute.
Solstorm
Tyvärr är dietmaten helt galen. Den innehåller massa kolhydrater vilket katten inte har något behov av. Den skapar istället ett sug efter mer men ger inte samma mättnad. Jämför med människors sockerberoende. Miro berättar ju här om sin överviktiga katt som började gå ner i vikt när den fick fri tillgång på blötfoder av kött.
Myosotis
CITAT (MariaS @ 22-02-2009, 10:23) *
...
Katter som äter möss, kastar upp "spybollar" som innehåller päls och benresten som magarna inte kan smälta. Det är för detta som katterna äter gräs när de är ute.

Jag vet. Men benmärg? Maginnehåll? Hjärnsubstans? ...?

Jag försvarar inte torrfodret, försöker bara lära mig mer.
MariaS
CITAT (Myosotis @ 22-02-2009, 11:34) *

Proteiner de med. Mängderna är så små av andra ämnen att de försvinner i mängden
Whiskuchi
CITAT (Myosotis @ 22-02-2009, 11:34) *

Blötmat innehåller inte bara muskelkött utan även animaliska biprodukter smile.gif

TS - vad härligt att det gått åt rätt håll! bravo.gif
Mina katter genomgick en tantkoll (blodprover) för ett tag sedan och hade kanonvärden båda två, plus att de fick beröm för att de är i fin form biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Whiskuchi @ 22-02-2009, 13:20) *
Blötmat innehåller inte bara muskelkött utan även animaliska biprodukter smile.gif

aha!
Motti
Man kan läsa om BARF på www.spinn.se första sidan och skrolla ner längst ner,där har Matilda skrivit om BARF hon är väldigt kunnig och föder upp sina katter på det,Matilda är som en uppslagsbok i kattföda flirting.gif Vet katter som blivit friska som haft njursten ,när de börjat få blötmat har problemen försvunnit.Katter är ju ökendjur från begynelsen och dricker väldigt lite,ungefär en halv deciliter om dagen,då kan man ju undra om det är så smart med torrfoder ?Min egen katt är som sakt åtta år och helfrisk trotts att han är kastrerad har han aldrig hafft några problem med urinstenar.Vår dotter har börjat ge deras vita schäffer burkmat ,innan hade hon problem med diarre men den är som bortblåst nu!Så jag är en "troende"till hundra procent att blötfoder med mycket proteiner är bra för både hund och katt.

Mvh Motti

På www.katt.nu ska det va står det en del info om just barf ,förstasidan längst ner!Jag vet dom vars katter hafft njurstensproblem och blivit av med problemet efter de satt dom på blötfoder.Katter är ju av naturen ökendjur och dricker mycket lite vatten ungefär en halv deciliter om dan så då kan man anta att urinen blir väldigt koncentrerad ,därav blir risken större för njursten osv.Det där med torrfoder är ju människan som hittat på för det är smidigt bla att bära hem ,lite jobbigare och bära hem ett flak kattmat på burk.Det är lika mycket näring i blötfoder om inte mer,det bästa märket med hög halt av proteiner har Mjaus kattmat och den är helsvensktillverkad.Min katt får också annat kött som tex rå köttfärs kyckling kattonfisk,en bit skinka då och då.Jag är i alla fall en av dom som tror stenhårt på att blötmat är bäst både för katter och hundar.
MariaS
Sen är det ju så, att för att kunna tillverka torrfoder, ska fodret torkas och malas i ett antal gånger, för att sen få stärkelse och kolhydrater tillsatta som bindningsmedel för att bli torrfoder.

Det är lite som med lättmjölken. Först tar man bort allt, sen tillsätter man det kemiskt för att bli "nyttigt"?! Det kanske funkar på oss människor, men på hund och katt gör det det inte!
Motti
Ursäkta mina inlägg blev lite kaka på kaka wacko.gif det ena försvann och jag skrev ett nytt !rätt va de va så hade det kommit in samtidigt som mitt sista inlägg ,märkligt dunno.gif
www.katt.nu ska det va !där kan man läsa om BARF på första sidan längs ner !det matilda inte vet om BARF är inte värt att veta ,jätte intressant !

Dessutom innerhåller många torrfoder fiskmjöl och det är många katter och hundar som inte tål det ,de får eksem klåda håravfall diarre osv.Det är i alla fall intressant att diskutera det här ämnet och man vill ju gärna att fler ska bli "troende" och upptäka vilken stor fördel det är att ge blötfoder.
Skrev föresten till Purina och påpekade att deras torrfoder bitar va alldeles för små !det är ju meningen att katten ska tugga och inte svälja hela torrfoderbitar,nu äter ju inte vår katt något torrfoder att tala om men ändå!bitarna ska vara i tuggformat,kan inte vara bra att svälja hel bitar av torrfoder.
Myosotis
CITAT (Motti @ 22-02-2009, 14:56) *
(...) bitarna ska vara i tuggformat,kan inte vara bra att svälja hel bitar av torrfoder.

Håller med att de ska tugga pga tänderna, sysselsättningen etc., men om det är skadligt att svälja bitarna hela vet jag inte. Min (nu försvunna) kastrerade hankatt tuggade aldrig, han var vildkatt från början och lärde sig aldrig att han inte behövde svälta mer, han åt som en dammsugare, schlurp så var skålen tom. Han t.o.m. svalde t/d hela!! blink.gif På de 6 år jag hade honom var han aldrig sjuk (mer än att han blev påkörd, men det är ju en annan sak).

Hur är det med tandsten hos katter som bara äter mjukmat?!
MariaS
CITAT (Myosotis @ 22-02-2009, 17:15) *
Hur är det med tandsten hos katter som bara äter mjukmat?!

In, liksom vi om vi äter för mycke kolhydrater.ga problem om maten innehåller det den ska. Men är det de där blötfodrena som innehåller grönsaker och ris, kan katterna få tandproblem

Nu kommer jag häva ur mig en gissning, som jag ännu inte har fullt belägg för.

Katter som äter torrfoder, borde ha mer problem med tänderna än katter som äter mjukmat. Alla ämnen som främjar tandsten finns ju i just torrfodret!
karlsdal
Jag har hållt mig borta från blötmaten eftersom jag från flera personer (icke vetrinärer eller "kunniga" utan vanliga personer) hört att det är för mycket salt i dessa och njurstenar mm har ökat pga blöt-maten. De har gått över till torrfoder och då har katterna blivit friska.
Så det vara vara 50/50. De som börjat med torrfoder och fått problem har gått över till blöt mat och problemen har löst sig, och de som kört med blöt mat och fått problem har blivit av med dessa när de bytt till torr mat.
Personligen tror jag att det är samma skit i allt, och funderar mer och mer på Barf.
Myosotis
CITAT (MariaS @ 22-02-2009, 17:20) *
... Katter som äter torrfoder, borde ha mer problem med tänderna än katter som äter mjukmat. Alla ämnen som främjar tandsten finns ju i just torrfodret!

Det kan jag inte bedöma, men ingen av mina sammanlagt 4 katter har någonsin varit sjuk eller haft tandproblem. Alla har ätit torrfoder (oftast Hill´s) och bara fått burkmat ibland. Jag läser med intresse om era teorier, det kan mycket väl hända att jag gör fel, men vad finns det för anledning att byta när de är friska? Min äldsta, också hon en hittekatt, är minst 9 år gammal, förmodligen äldre, och har som sagt aldrig varit sjuk.
MariaS
Jag vet en som arbetar med analyser på just djurfoder. Ska nog ringa henne imorgon och framföra våra hypoteser, så får vi se om vi får ett genuint svar.
Eva-Helene
Mina katter får torrfoder med litet tillägg av blötfoder. Jag har funderat på att ge enbart blötfoder, men dom är så rackarns petiga! Om dom inte orkar (vill?) äta upp hela den klicken jag gett dom och den hinner börja mörkna så äter dom absolut inte upp det! Ifall dom gör så när dom får enbart blötfoder så blir det väääldigt dyrt! Och om jag skulle ge pyttesmå portioner flera gånger per dag...ja då vet jag vad Findus kommer att göra - käka hål på varenda textilie han får syn på! *suck*
Motti
Kom i håg att Plus på tv tog upp det där med vad torrfodren innehöll,det tas i alla fall stickprover på det så det innerhåller minumgränsen i alla fall av protein,de billigaste fodren är kanske inte ur näringsynpunkt det bästa.Men jag vet att Mjau håller ganska hög standard både vad det gäller blötfoder och torrfoder dessutom är det svensktillverkat och tillhör Doggy,man kan gå in på www.doggy.se och läsa mer om deras foder där( både katt och hundfoder.)
De katter som har lättast för att drabbas av urinstenar är ju kastrerade hankatter ,honkatter verkar klara sig bättre på torrfoder,sen kan det ju vara så att en del katter dricker mycket mer än andra också.Visste ni att man inte ska ha vattnet bredvis matskålen ?rovdjur äter inte på samma plats som de dricker sa min veterinär och kanske de då dricker mer när de får ha vattnet på ett annat ställe.
lena uppsala
Läste också om BARF,tror det var Matilda som skrev att man ska ge rått kött,och då all sorts kött! kycklingvingar att gnaga på är bra för tänderna,och katter är inte lätt för att bli smittade av salmonella,vilket ju är ganska ovanligt i sverige ändå.För t.om griskött och kyckling ska man ge rått.kycklingbenen blev mjukare tror jag det var,om man kokar dem,då är det större risk för skador av benen.Mina får all slags rått kött,i mindre portioner,och burkmat + lite torrfoder.Man måste tillsätta några mineraler eller vitaminer om man ger enbart rått kött,minns inte riktigt vad det var för något.bl.a kalk tror jag.
Väldigt intressant det här med kattmaten,man kan alltid lära sig något nytt.
Motti
Ja det verkar som ett nytänkande är på väg igen bland katt och hundägare,nja inte nytänkande på det viset för trettiofem år sedan ungefär fanns inte torrfodret då fick både hundar och katter burkmat och mig veterligen inga större problem med urinsten hos kastrerade hankatter,men det kan ju också bero på att många hankatter inte var kastrerade då !När man ser Djurpolisen på Animal planet så serveras där burkmat både till hund och katt utom för ett undantag där de annvänder torrfoder då och då.Dom blir ju sponsrade av olika fodertvillverkare liksom våra veterinärer,lite svårt för en veterinär och förespråka blötfoder då !
Tycker man ska tänka riktigt noga på det Matilda skrev på Katt.nu :vad ger dom rovdjuren på Kålmården tror ni ?om torrfoder vore så himmla bra borde Rovdjuren där utfodras med det ju och det vore ju mycket lättare att hantera än stora köttstycken och frysta kadaver av kannin höns osv.Jag inbillar mig ju att de får kött för att det är det som är naturligast för ett rovdjur och det nyttigaste ur näringsynpunkt.
Lena i Uppsala !du har rätt att man får tillsätta vissa mineraler om man barfar ,tror det stog om det också i Matildas intervju i katt.nu
Var och en måste få mata sin katt som de är övertygade om är bäst för katten !men en diskution är alltid bra om man respektera andras åsikter.Hade min första katt när jag var 3 år den växter upp på blötmat och därför har jag bara fortsat med det av ohejdad vana för jag tycker det verkar vettigast för mig och min katt ! flirting.gif
Karlsdal !har aldrig hört att blötmat skulle ge urinsten tvärt om !

Mvh Motti
Ramoth
Ett grundfel med torrfoder är att det är just TORRT.
Våra tamkatters urfader var ett ökendjur som fick hela/i stor sett hela sitt behov av vätska genom de byten det tog.
Pga detta har katter ingen/dåligt utvecklad känska för törst och dricker många gånger inte alls så mycket som de borde.
Detta är en misstänkt orsak till att bekymmer med njurar och urinsten ökar hos katter.

Något annat som katter inte är skapta för är en kost som innehåller en massa kolhydrater. Å mycket kolhydrater blir det i torrfoder när de tillsätter olika sorters spannmål. (Finns även i många burkfoder - billig utfyllnad skulle jag tro)
Diabetes ökar bland katter - undrar varför . . .

Det är inte särskilt svårt eller komplicerat att utfodra sin/sina katter med enbart rått kött. Har gjort det i flera år nu och katterna mår som prinsar/prinsessor.
BARF är bäst :-) Varierar man kosten behöver man inte heller ge diverse pulver och tillsatser.

När man väljer burkmat (som alltid är bättre än torrisar!), så glöm inte att kolla innhehållsförteckningen. I mångs sorter blandas inte bara i spannmål, utan också märkliga substanser som celulosafibrer (i Hill´s små lyxia påsar bla)
Mjau och Bozita burk/tetra får absolut min röst!

Tyvär finns inte Matildas ursprunglia sida Matildas kokbok kvar på nätet:-(
men forumet naturalcat är en sann guldgruva!
Motti
Ramoth !kul att se att det finns fler "troende" och dessutom verkar du vara påläst tummenupp.gif Håller med dig i allt det du skriver.Tyvär ligger ju katt.nu nere för tillfället men tydligen har ägaren tänkt starta ett nyare Foum när det nu blir confused.gif .Jag var medlem där i sju år och saknar det jättemycket,där kunde man få massor av info om just kattmat och dess positiva verkningar plus negativa, fanns alltid någon kunnig där bla Matilda som man fick goda råd av ! och många andra som man saknar efter alla år där crying.gif
Någon påstog här att hon hört att katter får urinsten av torrfoder ?det måste vara en skröna !du får ursäkta mig du som skrev det men det är första gången jag hört det påståendet !Nästan alla Zooaffärer säljer rätt av bara torrfoder i dag ,ja det brukar finnas en liten liten hylla längst in där det står några burkar hills eller liknande.Klart dom vill sälja torrfoder!det är ju det enda dom har plus stora lager av det ,det vore ju kattastrof om alla en dag kom in och bara ville ha blötfoder !vad skulle de ta sig till då ?Jag menar bara att man ska vara öppen för att det går mycket ekonomi i det här med torrisar bland tillverkare zooaffärer veterinärer !det är ju en storsäljare och bekvämt att bära hem.
Kan dra det riktigt hårt !frågade en bekant varför han gav sin hund enbart torrfoder?jo han sa att hunskiten luktar så himmla illa annars ?jag undrade varför inte han själv åt torrfoder då ?han blev lite ställd naughty.gif Skit måste väl få lukta skit !så har det ju alltid varit eller ? w00t.gif

Med glimten i ögat :Motti laugh.gif
Miro
*Jag har förlorat all min tro på torra "dietfoder" då de i fri tillgång fick min katt att öka raketartat i vikt, och fick henne att gå hungrig(hon SKREK så fort man var i köket) om hon fick "rekomenderad mängd" utan att för den skull gå ner i vikt. Nu går hon ner i vikt men är inte alls uthungrad längre.

Men som flera tveksamma här säger så är mina kissar rätt petiga också. Det är därför jag kompromissat så de får hälften av maten som torrt + fri tillgång till blötmat. Bland det första man lägger märke till är att katterna slutar dricka nästan helt.

Helst skulle de väl gå över helt på blötmat, men detta är en lösning som funkar både för dem och praktiskt för oss. Och det är så skönt att båda "problem"-katterna kunde "botas" så lätt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon