Tokfia7
Finns det någon som har ett hett tips om en klätterros som är rosa som doftar?? rolleyes.gif Försöker leta överallt, det är så svårt, ofta står det inget om doften när man läser. Önskemålet är alltså rosa doftande ros, den ska inte stå i gassande sol, utan kommer ha skugga del av dagen (står på baksidan av huset mot fri spaljé). Gör absolut inget om de får nypon. Gärna härdig mot svartfläckssjuka och liknande... Bor några mil norr om Stockholm, tror det är zon III. Den får gärna vara ofylld, är den fylld vill jag att den ska se "klassisk" ut, inte som en nejlika. Och så vill jag att den är rosa, inte så att den går nästan i vitt. NÅN som kan hjälpa mig (börjar bli rätt desperat...)?? sweatingbullets.gif
Thé
Jag gjorde en sökning på rosenposten.dk och fick fram en ros som heter Abbotswood. Den blir 2-3 meter hög, har rosa blommor, är halvfylld och får nypon. Den doftar och är skuggtolerant, går upp till zon 6. Engångsblommande.

Det står inget om sjukdomar, och jag har ingen erfarenhet av rosen.

Jag vet inte vad du menar med nejlika, men Constance Spry är ju otroligt vacker, men mycket fylld.

Magnifica är enkel, skuggtålig, kraftig doft och härdig.

Mme Sancy de Parabère, fyllda blommor, skuggtålig, mellanstark doft.

Rosenresli ska gå till zon 4, har kraftig doft, men utseende som en tehybrid.

Ja, det var de jag hittade.

Kajsa

Constance Spry, Austinros, blommar en ggn mitt i sommaren, zon 4

Doftar starkt av myrra, mest frisk, med stora blommor, blir ca 3 m eller mer, mycket kraft i denna ros.
Klarar även lite tuffare lägen, skuggtålig, tål lite magrare jord och träd bakom som hos mig.
Men jag vattnar vid torka och gödslar med kogödsel varje vår.
Ezereht
Mary rose kanske?

Irma är ju jättefin, inte direkt rosa, mer aprikos-rosa. Men den är så fin biggrin.gif Doftar den?
strandskatan
Rosenposten har en klätterros som heter Summer Wine som ganska bra motsvarar dina förväntningar. Den lär också få nypon. Blir du intresserad föreslår jag att du fortsätter söka nätet på "climbing rose Summer Wine" för det finns mycket mer på engelska.
Stiffe
Wrams Gunnarstorp är rosa och klättrar, och doftar.
Geschwinds Nordlandrose är också rosa och doftar.

/S
Tokfia7
Vad bra med alla tips!! Nu har jag nåt att gå vidare från! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon