|
Full version: Några små liv
Brudslöja 5 cm hög.....första gången jag sår den, och den grodde snabbt och lätt, bliren fin utfyllnad i rabatterna:) [attachment=31006:HTA.jpg]
Storfjärva 1,5 cm hög, kommer att bli runt 30 cm hög tror jag och blomma med blå jättefina blommor, också första gången jag sår: [attachment=31005:Namnl_s.jpg]
Blå Salvia 6 cm hög....fröerna tog jag utanför Socialkontoret i kommunens urnor i höstas....kunde inte låta bli frökapslarna när jag såg den underbara blå färgen. Hoppas bara att den är flerårig!: [attachment=31008:GRgr.jpg]
Azur Riddarsporre 7,5 cm hög...kommer bli blå och vita.....mycket snyggt! [attachment=31009:grW.jpg]
Rödmalva Zebrina 10 cm hög....bytte jag till mig i frökedjan av Irene_L....och jag hoppas att denna kommer att vara perenn hos mig, och jag läääängtar tills den blommar, för jag tror den är jättevacker: [attachment=31010:Fr_s_dd_..._Zebrina.jpg]
Hur långt har era plantor kommit ??
Eva i Höga
19-02-2009, 19:08
Åh, så rara, jag blir alldeles salig! Mina (de få som kommit upp) har inte kommit så långt än, men det blir nog plantor så småningom, har inget extraljus.
Aha...jag har ju mina sådder under lysrör 12h/dag, annars hade jag inte sått så mycket. Är det inte svårt att få dem att överleva utan extraljus? CITAT (Eva i Höga @ 19-02-2009, 19:08)  Åh, så rara, jag blir alldeles salig! Mina (de få som kommit upp) har inte kommit så långt än, men det blir nog plantor så småningom, har inget extraljus.
Eva i Höga
19-02-2009, 20:00
De flesta sår jag lite längre fram när det finns mer ljus, men visst är det svårt med sådderna, men det är ju så roligt när man lyckas.
Oj vilka fina plantor du har……De stora flertalet av mina är inte så stora att de ska skolas ut ännu. Men jag tackar så mycket för bilden på Storfjärvan. Den löste en del av ett mysterium för mig  . 5 av sådderna som jag haft ute har tappat etiketten men jag vet att jag sått en mertensia så en av de grodda borde vara en sådan och eftersom de ser lika ut som på din….. Nu ska jag bara försöka klura ut vilken som är vem av de fyra andra. Jag visar en bild på min stolthet, porslinsanemonerna som tagit mer än ett år på sig att gro. [attachment=31026:porslins...__Large_.JPG] /Anki
va bra att jag kunde vara till någon hjälp!! Du får ta kort på de andra o visa så kanske nån här på forumet vet vad det är. Va??? Har du väntat sååå länge på att porslinsanemonerna grott??? Det skulle jag aldrig ha tålamod till. Men skydda dem nu så alla överlever:) CITAT (Anki V @ 19-02-2009, 20:19)  Oj vilka fina plantor du har……De stora flertalet av mina är inte så stora att de ska skolas ut ännu. Men jag tackar så mycket för bilden på Storfjärvan. Den löste en del av ett mysterium för mig  . 5 av sådderna som jag haft ute har tappat etiketten men jag vet att jag sått en mertensia så en av de grodda borde vara en sådan och eftersom de ser lika ut som på din….. Nu ska jag bara försöka klura ut vilken som är vem av de fyra andra. Jag visar en bild på min stolthet, porslinsanemonerna som tagit mer än ett år på sig att gro. [attachment=31026:porslins...__Large_.JPG] /Anki
Lars-Olof Arvids
19-02-2009, 22:38
Lämås, vilka fina småplantor du har. Och Anki, du har all rätt att vara stolt över dina små porslinsanemoner!  Här är ett par smakprov från min källare. I bortre raden syns från vänster Silene latifolia, Echium plantagineum och Salvia farinacea. Framför dem gror Phyteuma scheuchzeri och toppklocka (Campanula glomerosa). [attachment=31033:S_dder1.jpg] Här syns från vänster Monarda citriodora, hedvignejlika (Dianthus chinensis) och snett upp till höger kardvädd (Dipsacus fullonum). [attachment=31034:S_dder2.jpg] Olle
Tack....dina är ju inte heller så dumma....finns ju en del där som snart vill få en egen kruka:) CITAT (Lars-Olof Arvids @ 19-02-2009, 22:38)  Lämås, vilka fina småplantor du har. Och Anki, du har all rätt att vara stolt över dina små porslinsanemoner!  Här är ett par smakprov från min källare. I bortre raden syns från vänster Silene latifolia, Echium plantagineum och Salvia farinacea. Framför dem gror Phyteuma scheuchzeri och toppklocka (Campanula glomerosa). [attachment=31033:S_dder1.jpg] Här syns från vänster Monarda citriodora, hedvignejlika (Dianthus chinensis) och snett upp till höger kardvädd (Dipsacus fullonum). [attachment=31034:S_dder2.jpg] Olle
Lars-Olof Arvids
20-02-2009, 08:13
Tack Lämås.  Visst är det dags för omskolning, det ska jag börja med nu i helgen. Olle
Eva i Höga
20-02-2009, 08:41
Men Olle, så du kardvädd inne? Är inte de duktiga på att fröa av sig i rabatten? Jag fick några plantor av Ingrid och hoppas att de har fröat av sig så jag får fler iår. Eller har jag missat dem nu?
Lars-Olof Arvids
20-02-2009, 08:53
Kardvädd kan säkert fröa av sig bra, så du kan nog få sådana i rabatten i år igen. Jag har dock inte haft kardvädd förut och börjar inomhus för att vara på den säkra sidan.
Olle
Eva i Höga
20-02-2009, 08:59
Ja, då förstår jag varför du sår dem inne. Har du gett fröna nån kyla? Det har ju mina fått ute, ska bli kul att se hur det blir med våra kardvädd eftersom vi nu gjort på olika sätt.
Lars-Olof Arvids
20-02-2009, 09:33
Det är ganska kallt i min källare, kanske 5-10 plusgrader. Fast under lysrören, där sådderna står med ett genomskinligt plastlock över, blir det nog lite varmare.
Olle
Rosmarin
20-02-2009, 10:49
Oh så härligt att se dessa fina "vårbilder". Det känns genast som om våren kom lite närmare. Jag är ju i samma situation som du Eva - utan extraljus - så jag väntar också lite med att så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|