HelenN
hej hej!

Blev ju som sagt med växthus förra våren och jag flyttade ju ut alla plantor så fort växthuset var färdigbyggt, och det var 24 april. Jag hade tunn fiberduk som ett tält runt om blommorna och en frostvakt som var inställd på 8-10 grader.

När startar ni upp???? När flyttar ni ut plantorna??? När räcker dagsljuset till??? Har ju plantorna under lysrör 12h/dag nu inne. Kanske kan flytta ut tidigare i år om jag inreder med bubbelplast innan, eftersom jag har ett växthus i glas???

Förstår ju att man måste vänta om det är massor med minusgrader ute, men några tips kanske ni har???!
Tosan
Ifjol var växthuset tillräckligt varmt i mitten av mars vill jag minnas för att kunna ha plantorna där dagtid. Men då bär jag dem ut och in (lägger beslag på garaget) för det är inte ekonomiskt försvarbart att hålla varmt dygnet runt den tiden på året. Sen när det börjar va lite varmare, april-maj nånting, sätter jag upp ett tält inne i växthuset så man håller en begränsad yta varm, åtminstone för det som inte behöver 10-15 grader.
Men så bor jag i z7 och har ett väldigt oisolerat växthus.
MariaS
Börjar confused.gif Har inte slutat sen det byggdes giggle.gif
HelenN
Tosan- I zon 7 har ni ju vinter lite längre än oss, och även kallgrader med. Så jag satsar nog på i början av april om vädret tillåter.

maria S- vad har du för uppvärmning då?

Harvey
I april kör jag igång mitt ena, två fläktar med termostat har jag där. Förra året gick säkringen då över påsk när vi hade -20 (det var ju svarmt innan dess) ALLT frös. Iår skall jag ha två fläktar som går till OLIKA säkringar!
MariaS
CITAT (lämås @ 20-02-2009, 00:50) *
Tosan- I zon 7 har ni ju vinter lite längre än oss, och även kallgrader med. Så jag satsar nog på i början av april om vädret tillåter.

maria S- vad har du för uppvärmning då?

Först har jag två lager bubbelplast. Sen har jag en byggfläkt som är kopplad till en frostvakt som är inställd på +4 grader. Dessutom har jag extra belysning som avger en viss värme också.
Lady Hamilton
Jag har ett glasväxthus som jag sätter upp bubbelplast i på rutorna. 2005, 2006 staratde jag i början på April. 2007, 2008 i början på Mars men i fjol så blev jag tvungen att bära in växterna över nätterna under påskhelgen 20-24/3 för då var det
-21° och då är det inte ekonomiskt hållbart att ha värme fläktarna på. Och jag bor i zon 4-5
Maggan H
Jag bor i NÖ Skåne och det är väldigt olika vintar/vårar här, ibland kalla perioder och ibland varma. Men jag brukar nog börja dra in i mars, jag kollade en solig dag förra veckan med 1 minus ute, då var det 18 grader därinne, jag satt och njöt i solen en stund! Värmefläkt är ett måste på nätterna, jag brukar offra dom pengarna så man slipper bära in, för när jag börjar, då blir det nästan fullt därinne med en gång.... blink.gif biggrin.gif
Solstorm
Hos mig är det vädret som styr. Jag håller ofta frostfritt i december, kanske en bit in i januari. Vissa milda år så har jag hållt frostfritt hela året. Detta är i södra Bohuslän.

Det är ju februari som brukar vara den kallaste månaden, ibland är det sträng kyla i mars också. När det är milt i mars så kollar jag väderprognosen. Om det ser ut som det milda ska hålla i sig ett tag så börjar jag använda det. Skulle det bli ett bakslag i vädret och väldigt kallt senare så är det i alla fall inte så himla länge man behöver ösa på med värme.
rosita
Jag har redan börjat. Jag har ett bubbeltält där jag har mina första sådder.

Anna M B
Kan ni inte lägga in lite bilder på era bubbelhus :-) jag blir så nyfiken på alla fina lösningar ni har.

rosita
Här kommer en bild på mitt bubbeltält:

[attachment=31077:v_xthuse...2008_003.jpg]
Jag har numera en liten öppning framtill och där står fläkten en bit ifrån och blåser in värme (10 grader). Hela taket öppnas vid vädring, när solen värmer mycket. Resten av växthuset hålls frostfritt.
HelenN
Tack för era svar....och det var ju en bra idé att visa bilder. Nu blir jag ju såååååå sugen på att köpa en rulle med bubbelplast och flytta ut tidigt......läääängtar!!!
Annetorp
Hur vart våren 2009?
Hur gick det för alla?
Har någon börjat att sätt ut i sina växthus i år 2010?
Några nya bilder?
Anja Danmark
CITAT (lämås @ 21-02-2009, 01:18) *
Tack för era svar....och det var ju en bra idé att visa bilder. Nu blir jag ju såååååå sugen på att köpa en rulle med bubbelplast och flytta ut tidigt......läääängtar!!!

Det er et stort arbejde at sætte bobleplast op bare for et par måneders skyld - så ville jeg nok i stedet vælge at købe noget i stil med det her:

http://willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=...9340&page=1

mvh
Anja

rosita
CITAT (Anja Danmark @ 28-02-2010, 22:27) *
Det er et stort arbejde at sætte bobleplast op bare for et par måneders skyld - så ville jeg nok i stedet vælge at købe noget i stil med det her:

http://willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=...9340&page=1

mvh
Anja

Jag hade ett sånt övervintringsrum förra vintern. Det är inte snabbt och enkelt att sätta upp det heller, men det funkade bra som övervintring. Tyvärr har det ingen ventilationslucka och det gör att jag inte kan använda det till att driva upp plantor i på våren. Så jag bygger hellre upp mitt lilla bubbeltält (som kan utvidgas när det ska in nya sådder och plantor under våren) och då kan det stå uppe från okt/nov till mars/april.
rosita
Jag har börjat sätta ut i bubbeltältet i växthuset:

[attachment=47704:bubbelt_..._xthuset.jpg]

Jag har också ca 70 sallatsplantor utanför det bubblade.
Annetorp
Vad har du för tempratur dag och natt?
Mvh
A
rosita
CITAT (Annetorp @ 01-03-2010, 16:56) *
Vad har du för tempratur dag och natt?
Mvh
A

Jag håller 8-12 grader just nu. När paprikaplantorna omskolats och ska dit ut, kommer det att bli ca 12-14 grader. Jag har ingen skillnad på dag och natt, förutom den som blir när solen värmer och då måste jag öppna bubbeltältet när det blir varmare än 14 grader.
katah
Jag inser att jag har ett lyxläge !
Växthuset är mot husväggen och värmen från husets värmeväxlare blåser in där året om.
Jag har ett par hyllor vid husväggen och skärmar av området med lite hängande draperier (Inget tjockt eller tätt och inget på taket ) , dessa fongar värmen bra ändå.

Växthuset är frostfritt med denna enkla system nästan året om ( zon2-3), den hålls på plus-sidan så länge det är minus 5-6 ute, blir det mer måste man tända värmeljus eller extra värme.

under vanliga vintrar behöver man tänka på detta högst 2 veckor, men i år wacko.gif

När solen skiner får jag snabbt +30 grader där inne även nu på vintern.
Så jag har även extrafläktar där på sommartid.

kring första april räknar jag med hela växthusytan för plantdrivning, då utan plastskydd/ frigolit på golvet och en extra värmekälla vid några enstaka nätter.

I år har jag övervintrat pelargon, sharon och granatäpple där som vanligt, men även rosmarin och timjan har övervintrat.
jag testade i år att ta in mangoldplantor och gräslök från trädgården och både skjuter nya skott redan !
Goji-bären har också rotat och en lite knopp tittar ut, det trodde jag verkligen inte om den där pinnen!

Men i år har man fått ha järnkoll på värdeprognoser var-en-da natt !
clorinda
Såg att en viss stormarknad... säljer bubbel-tält billigt w00t.gif

http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/SID-5EACC2.../index_8588.htm

Får man skriva/ Länka till sånt här på forumet??? sad.gif
Isf ursäkta en nybörjare... angel_not.gif

Clorinda
clorinda
Oooooops... Det kanske inte var bubbelplast!!! blink.gif duh.gif

Sorry!!!! sad.gif

Clorinda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon