|
Hej
Jag har totalt glömt bort vad detta är för växt. Kan det vara en Lyktranka ? Är det den som kallas "Hjärtan på tråd". Jag har haft den ett år och den har mått bra. Tills nu. Planterade om den för två veckor sen, gav inget vatten då jorden var fuktig. Den har tappat en del blad redan före omplanteringen. Står i nordvästfönster med extraljus. Den kommer väl att ta sig ?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
19-02-2009, 21:14
någon typ av hoya, australis kanske!? eller vanlig carnosa. (ev stavnings fel på namen)någon annan kanske kan ge exkat art eller sort.
vill ha väldräneradjord och vill gärna torka ut innan man vattnar igen. ge normal dos näring under tillväxten. behövs inte planteras om varje år då den har litet rotsystem. övervintrar i en temp på +15c +25c och extra ljus.
Sussie F-Flower
19-02-2009, 23:44
Jag gissar på en Carnosa, inte för att jag kan just någonting om Hoyor själv, men jag har EN som står i fönstret och jag har själv kommit fram till att det måste nog vara en Carnosa (fast min är lite fläckig). Din ser ut att ha ungefär lika stora blad... Carnosorna är väl många, eller...?
Australis har jag "tjuvat" ett skott av ifjol. (den tog sig aldrig) En sån skulle jag vilja ha men deras blad är ju mera rundade, eller kort och bred. Australisen ser inte ut som den på din bild Tepa.
Om det är en hoya så tippar jag också på en Carnosa som inte mår så bra. det skulle kunna vara en doftanka också..den påminner ju mycket om carnosan men har glesare blad vill jag minnas...googla på båda så att du kan jämföra dom..
Hej
Tyvärr är jag nästan hundra på att det inte är en Hoya. Tyckte den hette något med Fackla eller Ranka. När jag köpte den för ett år sen så hade den knallröda strutformade blommor, som Eldrankans. Fast knallmörkröda.
Hälsn Tepa
Eva i Höga
20-02-2009, 11:40
Det finns en växt som heter Eldfackla, Aeschynanthus radicans, den har mörkröda blommor men jag tycker inte bladen stämmer riktigt.
Sen finns ju myrrankan också men där vet jag inte hur blommorna ser ut.
Sussie F-Flower
20-02-2009, 11:46
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 11:33)  Hej
Tyvärr är jag nästan hundra på att det inte är en Hoya. Tyckte den hette något med Fackla eller Ranka. När jag köpte den för ett år sen så hade den knallröda strutformade blommor, som Eldrankans. Fast knallmörkröda.
Hälsn Tepa Ahaaa... DÅ vet jag vad det är.... Ska söka reda på en bild... En sån här kanske??? -Ampelfackla? Även kallad Mona-Lisa. (en sådan fick jag som 2 sticklingar ifjlol. Full i blom var dom men tyvärr lyckades jag inte få dom att överleva i jorden  ) En liten bild på mina två sticklingar...
Hej Tack Sussie. Visst är det Ampelfackla ! Jag hade hela tiden trott att det var Ampelfackla, men när jag googlade på den, så stämde inte bladen, bara blommorna, med den på nätet. Där hade Ampelfacklan mera avlånga blad. Mina är mera runda, liksom dina. Men är din en Ampelfackla, så är min det också. Säg inte att den där stora i fönstret är din Ampelfackla ! Oj vad stor och frodig den är. Jag blir helt grön...  Ser den ut sådär nu efter vintern ? Eller är det en gammal bild... Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
20-02-2009, 12:19
Nä, bara den lilla som står på köksbordet var min!
Den stora och vackra i ampeln är hittad på nätet. tyvärr har jag bara sparat ner bilden så jag vet inte vilken sida den kom ifrån...
På latin heter den Aeschynanthus. Har för mig att det fanns lite olika nyanser. Den mörkröda kallas Mona-Lisa. Googla på det.
Eva i Höga
20-02-2009, 12:28
Så härligt när man får svar på sina frågor, tepa! Nu behöver du inte fundera på den mer och du får säkert igång den fint igen, du är ju duktig.
Tack Eva ! Trevligt att höra. Fast inte är jag alltid så duktig, men jag lär mig väl...har ju säkert förlorat en par växter i övervintringsrummet nu i vinter. Men jag har ju bara satsat smått, måste bli ännu duktigare innan jag köper några dyrare växter.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 12:39
hoya är hårig på skotten. och får väldigt väldigt ''spetsiga'' skott längst ut.
den andra är mer glansig har jag för mig. jag döade min ampelfackla (råkade vattan ihjäl den).
Eva i Höga
20-02-2009, 12:43
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 12:37)  Tack Eva ! Trevligt att höra. Fast inte är jag alltid så duktig, men jag lär mig väl...har ju säkert förlorat en par växter i övervintringsrummet nu i vinter. Men jag har ju bara satsat smått, måste bli ännu duktigare innan jag köper några dyrare växter.
Hälsn Tepa Jo tepa, du är duktig för du försöker, funderar och frågar, det är på så sätt man blir duktig. Alla förlorar vi ju växter ibland (jag ganska ofta) men man har säkert lärt sig något av det också.
Vattnade ihjäl ? Det händer tydligen även den bäste, Flaxss.
Sussie, visst är det en sån där Aeschynanthus. Googlade på Mona-Lisa, men det kom upp bara, ja, gissa vem...? Hon där leende damen på en tavla.
Precis, Eva. En som inte gör dumheter som ung...för att låna ditt citat.
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 12:57
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 12:52)  Vattnade ihjäl ? Det händer tydligen även den bäste, Flaxss.
Sussie, visst är det en sån där Aeschynanthus. Googlade på Mona-Lisa, men det kom upp bara, ja, gissa vem...? Hon där leende damen på en tavla.
Precis, Eva. En som inte gör dumheter som ung...för att låna ditt citat.
Mvh Tepa jag det var så som hände mina flesta hoyor också jag vattnade ihjäl dom. men det var också för nåt år sedan.
Sussie F-Flower
20-02-2009, 12:59
CITAT (flaxss @ 20-02-2009, 12:39)  hoya är hårig på skotten. och får väldigt väldigt ''spetsiga'' skott längst ut.
den andra är mer glansig har jag för mig. jag döade min ampelfackla (råkade vattan ihjäl den). Hårig???  Jag var tvungen att gå och titta på min... men jag ser inga hår/ludd. Är det olika på olka sorter? Kanske att man kan ana liiite ludd utefter kanterna av bladen om man håller dom mot ljuset. Mina är liksom vaxade på översidan och lite mer skrovlig på undersidan. När du skriver "spetsig" längst ut, menar du de yttersta bladen då eller...? Förlåt om det är dumma frågor men jag vill bara förstå hur du menar...
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 13:01
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-02-2009, 12:59)  Hårig???  Jag var tvungen att gå och titta på min... men jag ser inga hår/ludd. Är det olika på olka sorter? Kanske att man kan ana liiite ludd utefter kanterna av bladen om man håller dom mot ljuset. Mina är liksom vaxade på översidan och lite mer skrovlig på undersidan. När du skriver "spetsig" längst ut, menar du de yttersta bladen då eller...? Förlåt om det är dumma frågor men jag vill bara förstå hur du menar...  menar dom nya skotten är ibland lite luddiga och är väldigt spetsiga (ja dom nya bladen,skotten).
Sussie F-Flower
20-02-2009, 13:04
Hittade lite info i min gamla blombok.
Där står det att i det vilda växer Aeschynanthus på träd i fuktiga skogar. "Kom därför ihåg att alltid blanda krukjorden med vitmossa". Hög luftfuktighet vill den ha.
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 13:11
den går bra att sköta dom en orkidé. doppa den i vatten ca 1-2gånger i veckan.
Tack Sussie, vitmossa måste alltså inhandlas. Annars kanske man kan ta i skogen ?
Flaxss, doppa en till två gånger i vatten i veckan, det låter mycket, tycker jag. Jag vattnar nog inte mina brudisar så mycket heller. Hinner den då torka upp emellan ? Den skulle ju det, enligt de skötselråd jag hittat på nätet.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
20-02-2009, 15:02
Absolut! Plocka själv! Du bor väl granne med skogen du med, var det inte så? Hmmm, jag tycker också att en till två ggr i veckan låter lite väl... Jag misstänker faktiskt att jag också vattnade ihjäl mina sticklingar... -mitt i varma sommaren! Jag tror du kommer att själv märka när det är dags för vatten. Jag menar, känns jorden kall och fuktig så får den vänta ett par tre dagar innan man känner igen på jorden... eller hur? Däremot kan du väl dimma den emellanåt, men se nu till att inte dränka de stackars rötterna nu... Har du köpt/fått den där växten nu eller har du haft den länge?
Hej Sussie
Jag köpte den för ett år sen. Jo, jag brukar känna på jorden en bit ner i krukan. Är det fuktigt längre ner, vänta med vattning. Visst bor jag granne med skogen, ska googla på vitmossa, eller är det den där vanliga som är lite grågrön ?
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
20-02-2009, 15:57
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 15:13)  Hej Sussie
Jag köpte den för ett år sen. Jo, jag brukar känna på jorden en bit ner i krukan. Är det fuktigt längre ner, vänta med vattning. Visst bor jag granne med skogen, ska googla på vitmossa, eller är det den där vanliga som är lite grågrön ?
Hälsn Tepa Vitmossa finns ju så himla många utav. Jag plockade grön vitmossa i höstas. Den som är längs ner till vänster i bifogad länk. http://www.azote.se/index.asp?q=SphagnumIdag ser den ut som på bilden. Har bleknat och krympt en aning!
Nu vet jag inte var på Åland du bor, men jag vet att i dikena vid Bommarsund finns det gott om vitmossa
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 16:29
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 14:53)  Tack Sussie, vitmossa måste alltså inhandlas. Annars kanske man kan ta i skogen ?
Flaxss, doppa en till två gånger i vatten i veckan, det låter mycket, tycker jag. Jag vattnar nog inte mina brudisar så mycket heller. Hinner den då torka upp emellan ? Den skulle ju det, enligt de skötselråd jag hittat på nätet.
Hälsn Tepa jag odlar mina orkidéer i väldränerad bark och det torkar ut snabbt. men en gång i veckan tycker inte jag låter mycket den ska ju ha dränerande jord också. men sedan beror det ju på vad man har för förutsättningar där man odlar. vitmossa enligt mig torkar ut sakta och håller fukt mycket bra. så det hade jag inte haft till den växten. vill man inte doppa den så kan du istället vattna när jordytan har torkat upp en dag. då är där alltid fuktig i krukan bland rötterna men den torka ut där den är känslig.
Hej
Jasså, Maria känner till Åland ? Tack för tipset.
Men Sussie, kan detta vara grön vitmossa ? Isåfall vet jag vad det är. Denna mossa plockade jag från korgen med julblommor vi hade fått av en kund. Korgen tillföll mig sedan. (Undrar varför....?) Planterade alla blommor i egna krukor och mossan sparade jag. Den som blev kvar när jag hade täckt in mina Flamingos.
Hälsn Tepa
Piccante
20-02-2009, 23:44
Tyvärr Tepa det är ingen vitmossa det ser mest ut som en cypressfläta (Hypnum cupressiforme). Vitmossor är ofta rätt grova, aldrig förgrenade utan växer med enskilda upprätta skott där grenarna sitter samlade i knippen runt stammen.
googla på sphagnum så får du bilder på vitmossor.
Ack, Markus. Då vet jag det ! Tack.
Mvh Tepa
Jag är ingen polis eller likanande, men har för mig att mossa är fridlyst...men det kanske är en annan mossa ?? Jag blandar också i mossa i en del krukor, och då behåller jorden sin fuktighet bra...för bra i en del fall, för ett par småväxter har möglat bort i sån jordblndning...
Piccante
21-02-2009, 00:04
CITAT (lissa @ 20-02-2009, 23:54)  Jag är ingen polis eller likanande, men har för mig att mossa är fridlyst...men det kanske är en annan mossa ?? Jag blandar också i mossa i en del krukor, och då behåller jorden sin fuktighet bra...för bra i en del fall, för ett par småväxter har möglat bort i sån jordblndning... Det är ganska få mossor som är fridlysta och de som är det tar man sällan miste på och förväxlar med vitmossa.
Alexander-VG-zon3
21-02-2009, 00:09
CITAT (lissa @ 20-02-2009, 23:54)  Jag blandar också i mossa i en del krukor, och då behåller jorden sin fuktighet bra...för bra i en del fall, för ett par småväxter har möglat bort i sån jordblndning... det är lite det jag menar, att den håller fukt bra. står det i skötsel råd att den vill torka ut så är mossa rätt så dåligt att ha o jorden då. bättre är ju att ha små leca eller nåt annat. mossor är bra till många växter men inte till växter som vill torka ut. men sedan beror det ju också hur man vattnar själv. gillar man att vattna är grus,leca bättre vattnar man mindre så är kanske mossa bra så att den får något vatten. men det vet man ju bäst själv.
Hej
Inte vet jag, men är det inte så att vissa växter är fridlysta på vissa ställen ? Jag har iaf aldrig hört talas om att mossa skulle vara fridlyst på Åland ?
Mvh Tepa
Piccante
21-02-2009, 00:16
CITAT (tepa @ 21-02-2009, 00:10)  Hej
Inte vet jag, men är det inte så att vissa växter är fridlysta på vissa ställen ? Jag har iaf aldrig hört talas om att mossa skulle vara fridlyst på Åland ?
Mvh Tepa Jag vet inte ens om fridlysning existerar som skydd i Finland? Det är en ganska gammal svensk men mindre praktisk form av artskydd.
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 23:35)  Hej
Jasså, Maria känner till Åland ? Tack för tipset. Vi campade varje sommar på Bommarsund med barnen, när de var små. Sen är jag född i Stockholm, varför även min barndom ägnades till Åland. Så nog är jag bekant med trakterna alltid Längtar dit igen... Äta riktig basturökt skinka  köpa jättebiskvier i Jomala, köpa varma chips på fabriken.....
Sussie F-Flower
21-02-2009, 10:56
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 23:35)  Men Sussie, kan detta vara grön vitmossa ? Isåfall vet jag vad det är. Denna mossa plockade jag från korgen med julblommor vi hade fått av en kund. Korgen tillföll mig sedan. (Undrar varför....?) Planterade alla blommor i egna krukor och mossan sparade jag. Den som blev kvar när jag hade täckt in mina Flamingos.
Hälsn Tepa Nä Tepa, det där är inte vitmossa. Gissar på att det är hus eller väggmossa. Kolla på länken som jag gav dig. Här har jag hittat ytterligare en BRA mosslänk. http://images.google.se/imgres?imgurl=http...mossa%26hl%3Dsv
Duger vilken mossa som helat ? Att plantera med Ampelfacklan menar jag.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
21-02-2009, 11:54
CITAT (tepa @ 21-02-2009, 11:38)  Duger vilken mossa som helat ? Att plantera med Ampelfacklan menar jag.
Hälsn Tepa Ja, jag skulle nog tro det... Att man använder vitmossa är väl främst för att den är så pass renande. Riv sönder den där mossan i småbitar du, och blanda upp den med krukjorden. Åsså packar du inte så hårt. Det gissar jag att det blir bra. Om någon annan anser att det är käpprätt fel så hoppas jag att den säger till! Tanten som jag fick mina sticklingar av, hade sin gigantiska Ampelfackla hängandes i ett stort österfönster. Den hade hundratals blommor. Bara ett tips...
Hej
Ampelfacklan gillade mig inte alls i vintras. Alla blad ramlade av och vissa kvistar har blivit helt bruna. Är dessa bara att ta bort ? Men växtern är nog inte helt död, kolla de nya pyttesmå bladen närmast jorden. Fast i senhöstas fick den ju en massa nya fina blad, förstår inte vad som sedan hände.
Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|