mojan
Jag följer en debatt där inlägg kommer undan för undan (nej, det är inte på Odla). Man kan prenumerera på RSS (feed). Har aldrig gjort detta förut. Det verkar ju busenkelt, jag väljer "prenumerera på denna feed", döper den och klicka på "prenumerera" och får svar i en dialogruta "Ett fel inträffade vid prenumeration på en feed".
Vad kan det var för fel? Vad ska jag rätta till? Har Internet Explorer.
KURT
Vart försöker du spara detta flöde? Som ett aktivt bokmärke? Jag tycker att det är mycket bättre att använda sig av en speciell RSS feed reader. Antingen ett fristående program, eller ännu mycket bättre Google reader. Jag har ett Google konto bara för Pod-Radio RSS flöden (där kan man både lyssna och ladda ner MP3 filer), ett Google konto för RSS flöden från bloggar, ett Google konto för RSS-flöden bara för nyheter etc.

Förövrigt anser jag att Internet Explorer är ett program man bara bör undvika.
*Stintan*

Hur visar jag en feed?
När du besöker en webbsida ändrar knappen Feeds färg, så att du vet att det finns feeds. Klicka på Feeds och sedan på den feed du vill visa. Om du vill få automatisk tillgång till innehållet bör du prenumerera på en feed.

Hur prenumererar jag på en feed?
1. Öppna Internet Explorer genom att klicka här.

2. Gå till den webbplats som har den feed du vill prenumerera på.

3. Klicka på knappen Feeds för att se vilka feeds som webbsidan erbjuder.

4. Klicka på en feed (om fler finns tillgängliga). Om bara en feed finns tillgänglig kommer du direkt till den sidan.

5. Klicka på knappen Prenumerera på denna feed och klicka sedan på Prenumerera på denna feed.

6. Ange ett namn för feeden och välj i vilken mapp den ska skapas.

7. Klicka på Prenumerera.

mojan
*Stintan*: Det var precis så jag gjorde och fick felmeddelandet.
KURT: Aha, så kan man göra. Det måste jag titta närmare på.

Tack båda två för hjälpen!
KURT
Tyvärr verkar allt för få ha upptäckt det här med RSS flöden, men det är ju ett mycket bra sätt att snabbt få en överblick över allt som uppdateras regelbundet t ex nyheter, bloggar, radio & TV-program. I princip alla Svenska tidningar, tidskrifter och andra mediebolag har ju RSS flöden, t ex SR Pod-radio program, SR Nyheter som RSS-flöden, RSS-flöden från SVT nyheter etc.

Floppy
Kan någon vara vänlig och förklara för mig vad Feeds och RSS flöde är...?...*fattar noll...kokosboll* blink.gif blush.gif biggrin.gif
mojan
Som jag har uppfattat det så finns det t ex på tidningssidor debatter där besökare kan skriva sin åsikt i en fråga. Vill man följa detta måste man varje gång gå in på webbsidan, söka upp ursprungsartikeln och kolla om något nytt skrivits. Om man prenumererar på en feed behöver man inte själv ha koll utan nya inlägg kommer "automatiskt" till dig och samlas på den plats du valt. Mycket enkelt uttryckt, någon mer tekniskt sinnad kan säkert förklara mer ingående.
Floppy
Okej...?!...fattar lite grann...kan man göra så på alla sidor eller är det bara vissa...? och hur vet jag vilka sidor som har så?...och hur gör man?...och vad menas med att välja en plats?...

Oj...många frågor blev det...men man måste ju fråga för att få veta... rolleyes.gif tongue.gif
KURT
Det finns inte överallt, du måste antingen söka efter ordet "RSS", eller leta reda på en symbol som numera oftast är:

Men fortfarande används tyvärr ibland en del andra symboler t ex dessa:

Men allra enklast är ju att bara prova, ofta finns det en enkel link att bara klicka på så sparas RSS-flödet automatiskt i en RSS-läsare. Se t ex RSS-flödet för radioprogrammet Bokcirkeln i P1, man kan antingen kopiera RSS adressen, eller om man har någon av RSS läsarna Itunes, Netvibes eller Google Reader, så kan man bara klicka på resp. länk så sparas just det RSS flödet till RSS-läsaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon